Jak Polacy dbają o edukację finansową dzieci?

Niemal 90 proc. Polaków uważa, że dzieci w wieku szkolnym powinny być edukowane w dziedzinie finansów. Ponad połowa sądzi, że jest to zadanie rodziców. Z badania Barometr Providenta wynika, że edukacja ta najczęściej przybiera formę zachęcania dzieci do oszczędzania. Rozmowy na temat podejścia do pieniędzy czy ich rozsądnego wydawania prowadzi tylko co trzeci rodzic dziecka w wieku szkolnym.


Blisko połowa rodziców (46 proc.) dzieci w wieku 6-18 lat zachęca je do oszczędzania swoich pieniędzy, które otrzymują np. w ramach kieszonkowego lub prezentów. Niestety aż 15 proc. rodziców nie podejmuje żadnych konkretnych działań, żeby zadbać o edukację finansową swoich dzieci.

To jak rodzice gospodarują pieniędzmi przekłada się także na ich stosunek do edukowania dzieci w dziedzinie finansów. Faktem bowiem jest, że im niższe dochody i słabsza sytuacja materialna rodziny, tym mniej działań związanych z edukacją finansową dzieci mówi Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska. Mimo że w Polsce edukacja finansowa najmłodszych staje się tematem bardzo popularnym, większość (58 proc.) rodziców ograniczyłaby się do nauki jedynie podstawowych elementów. Tylko jedna trzecia rodzin uważa, ze dzieci do 18. roku powinny odebrać pełną edukację w zakresie finansów i uczyć się odpowiedzialności finansowej. Co ciekawe, w tej grupie dominują dwie grupy rodziców jeżeli chodzi o ich wykształcenie osoby z wykształceniem zawodowym i wyższym. Niepokojące natomiast jest to, że co dziesiąty Polak uważa, że dzieciom wiedza finansowa w ogóle nie jest potrzebna, gdyż decyzję w tej sprawie podejmują za nich rodzice mówi Karasińska.

Rozmowy o oszczędzaniu i wydawaniu

Jakie jeszcze są popularne formy edukowania dzieci przez rodziców w dziedzinie finansów w Polsce? Blisko 40 proc. rodziców dzieci w wieku szkolnym deklaruje, że daje dzieciom co miesiąc kieszonkowe, pomaga rozsądnie zarządzać tym budżetem, a także wymaga ponoszenia ewentualnych skutków swoich decyzji np. nieprzemyślanych wydatków. Ponad jedna trzecia respondentów deklaruje, że prowadzi z dziećmi rozmowy na temat podejścia do pieniędzy, rozsądnego wydawania etc. Niemal co piąty ankietowany angażuje dziecko w rodzinne rozmowy na temat finansów, planowania większych wydatków, oszczędzania. Po kilka procent respondentów zachęca dzieci do oglądania programów o finansach bądź czytania artykułów na ten temat oraz opowiada im o produktach finansowych.

W kwestii tego, skąd dzieci powinny czerpać informacje na temat finansów, zdania są podzielone. Ponad połowa (dokładnie 55 proc.) Polaków uważa, że to rodzice są odpowiedzialni za edukację finansową dzieci, ale aż 39 proc. wskazuje na szkołę. Łącznie 5 proc. zebrały takie źródła jak internet, prasa czy reklamy.

Pierwsze, te najbardziej podstawowe informacje o finansach przekazują dzieciom najczęściej rodzice. Oni też mogą nauczyć je pewnych nawyków, np. oszczędzania czy planowania wydatków. Należy jednak podkreślić, że świat współczesnych finansów, dostępne na rynku produkty finansowe często nawet dla wielu dorosłych są dość skomplikowane, dlatego na pewnym etapie w edukację w tym zakresie powinni włączyć się także eksperci, a więc np. nauczyciele mówi Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska. W praktyce jednak ilość i jakość przekazywanych przez dorosłych informacji często pozostawia niedosyt. Młodzi szukają więc ich na własną rękę, często na blogach czy forach internetowych. Od tego trendu raczej nie ma odwrotu. Dlatego zarówno instytucje, jak i odpowiedzialne firmy powinny zadbać o to, by młodzi mogli znaleźć w internecie mądre, wartościowe treści związane z finansami dodaje.

O Barometrze Providenta


Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zrealizował PBS w dniach 21-23.07.2017 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.