Jak stworzyć własną strategię sieci społecznościowych?

Dobra strategia społecznościowa pozwala na obniżenie kosztów działalności firmy i umożliwia podniesienie cen jej produktów. Tego, jak ją zbudować uczył prof. Mikołaj Piskorski z Harvard Business School.

Konrad Siatka z firmy Software Mind SA przedstawił natomiast zagadnienie Social CRM – co ono oznacza dla biznesu i jak osiągnąć z tego realną wartość dla swojej firmy. Tematy te zostały poruszone podczas konferencji „Jak stworzyć własną strategię sieci społecznościowych” zorganizowanej przez Harvard Business Review Polska i Software Mind SA. 

Ponad 1/3 amerykańskich firm, które korzystają z platform społecznościowych czerpie z tego zysk. Zdaniem profesora Mikołaja Piskorskiego, który był gościem konferencji, kluczem do sukcesu jest znalezienie niesprawności społecznej, czyli rzeczy, którą ludzie bardzo chcieliby osiągnąć, ale jest im trudno tego dokonać.  

Dobra strategia będzie pomyślnie spełniać 2 warunki: pomagać ludziom i napędzać biznes – powiedział prof. Mikołaj Piskorski.  

Wyróżnia on 2 typy platform społecznościowych. Każda z nich wypełnia inną lukę w relacjach międzyludzkich. Platformy typu „Przyjaciele”, czyli takie, które gromadzą osoby znające się w rzeczywistości, pomagają zmniejszyć dystans między przyjaciółmi i umożliwiają dzielenie się informacjami bez wystawiania się na zarzut chwalenia. Natomiast platformy typu „Spotkania”, których zadaniem jest umożliwianie nawiązywania nowych znajomości, pozwalają ominąć problem dużych kosztów poszukiwania przyjaciół oraz rozwiązać trudności z nawiązaniem rozmowy. 

Dla firm, które szukają  własnego miejsca w mediach społecznościowych z pomocą przychodzą  wyniki badań przeprowadzonych przez prof. Piskorskiego. Sprawdził on aktywność w Internecie 300 tys. osób. 

Wszędzie na świecie wyniki wypadają przerażająco podobnie. 79% naszej aktywności to oglądanie ludzi: znajomych, nieznajomych i samego siebie – tłumaczył podczas konferencji prof. Piskorski – To pokazuje niesprawności społeczne. Z jednej strony nie wypada nam dociekać, co nasz znajomy robił w ostatnią sobotę, czy jak wygląda jego żona, a z drugiej – jesteśmy tym żywo zainteresowani. Dzięki platformie społecznościowej możemy się tego dowiedzieć.  

W części konferencji poświeconej Social CRM Konrad Siatka wyjaśniał: Social CRM to strategia biznesowa ukierunkowana na zwiększanie długofalowych zysków firmy poprzez zastosowanie indywidualnego podejścia do klientów oraz przemyślane budowanie silnych relacji z nimi przy wykorzystaniu narzędzi społecznościowych. W praktyce oznacza to, że firmy mogą prowadzić skuteczne działania związane ze sprzedażą, marketingiem i obsługą klienta w sieciach społecznościowych, opierając się na pobieraniu i analizie informacji publikowanych w sieciach oraz obserwacji zachowań jej członków – tłumaczył Konrad Siatka. 

Na przykładach takich firm jak: Vodafone, Lego, TiVo, Fixya, WeKnowIt przedstawił, jak można realizować ciekawe, przynoszące realną wartość firmie działania na platformach społecznościowych przy wykorzystaniu nowoczesne technologii. Technologie wspierające Social CRM to nie tylko portale społecznościwe, ale również systemy pozwalające na wyciąganie i analizę ogromnej ilości danych w nich zawartych związanych z klientami oraz systemy pozwalające na wykorzystanie tych danych w operacyjnym działaniu firmy 

Konferencja „Jak stworzyć  własną strategię sieci społecznościowych” z udziałem prof. Mikołaja Piskorskiego i Software Mind odbyła się 16 grudnia 2010 r. w Warszawie. Jej uczestnicy pod okiem eksperta mogli m.in. przygotować strategię społecznościową dla swojej firmy. Kolejne spotkanie organizowane przez Harvard Business Review Polska odbędzie się już 20 stycznia 2011 r. Gościem specjalnym będzie dr Bernd Schmidt, światowej sławy autorytet w dziedzinie doświadczeń nabywcy. Wprowadzi on w tematykę zarządzania doświadczeniem klientów. 

*** Pobierz darmowy 21-stronicowy raport specjalny Harvard Business Review Polska: „Jak odróżnić  się od konkurencji?” Wejdź teraz na http://raporty.hbrp.pl/72c26b. *** 

Źródło: Harvard Business Review Polska