Jak właściwie ubezpieczyć firmę?

Dzięki szybkiemu wzrostowi gospodarczemu poprawiła się kondycja finansowa przedsiębiorstw, spada też liczba firm zagrożonych upadłością. Właściciele coraz śmielej patrzą w przyszłość i deklarują chęć dalszego rozwoju. Dobrą koniunkturę chce wykorzystać również sektor ubezpieczeniowy, zachęcając podmioty gospodarcze kolejnymi i jeszcze bardziej nowoczesnymi formami ubezpieczania.

Ubezpieczenie w pakiecie

Wydawałoby się, że najłatwiej wykupić kilka odrębnych polis uwzględniających różne ryzyka na jakie narażona jest firma. Jest to jednocześnie sposób najdroższy, dlatego do niedawna największą popularnością cieszyły się tzw. pakiety. Tego typu produkty zawierają w sobie m. in. ubezpieczenie mienia od ognia i innych zdarzeń losowych, mienia od kradzieży z włamaniem i rabunku, ubezpieczenie oszklenia, sprzętu elektronicznego, rzeczy w przewozie krajowym i międzynarodowym, a także ubezpieczenie kosztów wycofania produktu i ochrony prawnej. Za ich wyborem przemawia fakt, ze składka, jaką musi zapłacić przedsiębiorca jest dużo niższa, niż zakup kilku odrębnych polis uwzględniających pojedyncze ryzyka. Ale to, co jest największą siłą pakietów – niezwykle szeroki zakres ochrony – może też w oczach wielu przedsiębiorców przesądzać o ich słabości.

– Polisa powinna być dostosowana do specyfiki prowadzonej działalności. Inne potrzeby ma przecież firma transportowa, a inne drobny przedsiębiorca zajmujący się handlem. Niestety pakietów nie można dowolnie modyfikować, dlatego zmuszają one firmy do ubezpieczenia wszystkich ryzyk jednocześnie, a więc nawet tych, na które nie są one narażone – mówi Jerzy Bogaczyk, dyrektor biura ubezpieczeń i reasekuracji Concordia Polska TUW.

A może polisa modułowa?

Podążając za oczekiwaniami klientów, towarzystwa ubezpieczeniowe proponują więc bardziej wymagającym odbiorcom także ubezpieczenia modułowe. Działają na podobnej zasadzie jak pakiety, jednak w tym wypadku to przedsiębiorca wybierając moduły, które go interesują, decyduje o rodzaju ubezpieczenia. Może więc swobodnie modyfikować ofertę, aż do momentu uzyskania pełnej satysfakcji.

– W przypadku naszego produktu Concordia Profit przedsiębiorca ma do wyboru 10 niezależnych modułów m. in. ogień, kradzież, OC, szyby, elektronika, cargo krajowe i międzynarodowe, maszyny, maszyny elektryczne i utrata zysku. W przypadku najważniejszych ryzyk istnieje też możliwość rozszerzenia zakresu ochrony o kilkanaście klauzul dodatkowych – dodaje Bogaczyk.

Atutem takiej oferty jest więc indywidualizacja podejścia do każdego klienta, ale także stosunkowo niska cena (składka minimalna wynosi 50zł) i niezwykle zróżnicowany zakres ochrony. Ubezpieczenia skonstruowane modułowo zapewniają kompleksowa ochronę, a jednocześnie łączą w sobie najlepsze zalety pakietów oraz ryzyk indywidualnych.

Niestety mimo urozmaiconej oferty rynku, wciąż nie ubezpiecza się około 20% podmiotów gospodarczych w Polsce. Z roku na rok liczba przedsiębiorców dostrzegających potrzebę zabezpieczenia swojego mienia systematycznie rośnie. Największym zainteresowaniem cieszą się ubezpieczenia mienia od ognia i żywiołów oraz od kradzieży. Dla poprawy bezpieczeństwa prowadzonej działalności warto zwrócić uwagę na wszystkie propozycje ubezpieczycieli, a tych z pewnością nie brakuje.