Jak wygląda rynek materiałów budowlanych w Polsce?

Równowaga rynku budowlanego na początku XXI wieku była w Polsce mocno zachwiana i unormowała się dopiero w ostatnich latach. Wymagania związane z dystrybucją materiałów budowlanych od zawsze były natomiast bardzo wymagające. Do niedawna mylnie skupiały się one jedynie na warunkach finansowych. Na szczęście, obecnie dla klientów ważniejsza jest jakość towaru i obsługi.

Rynek dystrybucji składa się z hurtowni ogólnobudowlanych, hiper i supermarketów budowlanych oraz sklepów specjalistycznych. Według raportu przeprowadzonego przez firmę badawczą IBP Research, polski rynek materiałów budowlanych w 2015r. osiągnął sprzedaż ok. 40 mld zł. Oprócz tego, z jednego z raportów Instytutu CEED (Central and Eastern Europe Development Institute) wynika, że pod względem innowacyjności, krajowa gospodarka ma szansę stać się liderem wśród państw Grupy Wyszehradzkiej, na co znacząco wpływa właśnie rozwój rynku budowlanego.

Zapotrzebowanie na materiały budowlane w Polsce występuje w różnego rodzaju inwestycjach: biurowcach, instytucjach publicznych, zakładach przemysłowych oraz budynkach mieszkaniowych. Największą zaletą przy realizacji zamówień staje się więc elastyczność specjalistycznych sklepów i hurtowni, a także uwzględnianie ciągle zmieniających się potrzeb klientów. W porównaniu z marketami, proponują one szeroki zakres usług, jak np. rozładunek i transport na budowę, finansowanie i ubezpieczenie transakcji pomiędzy podmiotami, szkolenia z technik budowlanych i bezpieczeństwa na budowie czy pomoc w znalezieniu sprawdzonych firm budowlanych, wykonawców oraz inwestorów.

Firma SIG, znana głównie jako specjalista od akustyki pomieszczeń, pasywnego zabezpieczenia ogniowego budynków, pokryć dachowych oraz suchej zabudowy, dzięki  60 – letniemu doświadczeniu zdaje sobie sprawę, że proces sprzedaży materiałów budowlanych wymaga wielu dodatkowych czynności, a kontrahenci poszukują przede wszystkim chętnych do pomocy partnerów.

Jeżeli chodzi o trendy budowlane, obecnie największą popularnością cieszy się stosowanie nowych technologii, najczęściej mają one bowiem wysoką jakość i wydajność oraz  dzięki czemu spełniają coraz większe potrzeby klientów. Są oni coraz bardziej świadomi i zaczynają doceniać cechy, na które wcześniej nie zwracano dużej uwagi, jak np. energooszczędność produktów oraz ich wpływ na ekologię.

Aktualnie na rynek budowlany czeka sporo wyzwań. Najważniejszym z nich jest zachęcenie polskich i zagranicznych inwestorów do prowadzenia interesów w obrębie naszego kraju oraz partnerstwa publiczno-prywatne. Ważne jest również efektywne wykorzystywanie funduszy z Unii Europejskiej, które od początku roku współfinansują duże firmy, realizujące projekty w sektorze infrastruktury.

Artur Hoffman, dyrektor handlowy SIG Sp. z o.o.