Jakie franczyzy są w Polsce najpopularniejsze?

Redakcja magazynu Franczyza&Biznes i portalu www.FranczyzawPolsce.pl zbadała popularność sieci franczyzowych. Danych do analizy dostarczyły wyniki oglądalności wpisów w bazie franczyz portalu. Jej wynikiem jest raport „Popularne pomysły na biznes”, zamieszczony w najnowszym wydaniu magazynu.

Raport jest zestawieniem 30 najpopularniejszych systemów franczyzowych z bazy sieci portalu. Dlaczego powstał i jaki przyświecał mu cel? Użytkownicy portalu FranczyzawPolsce.pl w zeszłym roku spędzili około 1 000 godzin na analizie ofert franczyzowych. To sporo – oznacza, że przez cały rok poświęcili oni ponad 40 dni jedynie na czytanie danych udostępnionych przez franczyzodawców. Raport „Popularne pomysły na biznes” jest swoistym przeglądem systemów franczyzowych, których oferty są dla odbiorców atrakcyjne. Z jednej strony podpowiada więc osobom, chcącym założyć własną firmę w którym kierunku można i warto podążyć. Spektrum branż i wymagań finansowych  prezentowanych w raporcie franczyz jest na tyle szerokie, że każdy znajdzie w nim coś dla siebie. Trzeba tylko chcieć wziąć swój los we własne ręce.

Z drugiej strony jest cenny dla franczyzodawców. Dzięki niemu widzą jakie oferty są popularne wśród początkujących przedsiębiorców. Pozwala im to odpowiednio dostosowywać swoją ofertę do tej grupy docelowej, odróżniać się od konkurencji i promować czy podążać za liderami rynku.

Okazało się, że największą popularnością cieszą się oferty franczyzowe nie wymagające dużych inwestycji początkowych. Grupa osób, które mogą sobie pozwolić na otworzenie firmy za kilkaset tysięcy jest stosunkowo niewielka, toteż oferty najdroższych franczyz – na przykład stacji benzynowych czy sieciowych restauracji są odwiedzane stosunkowo rzadko i nie ma w tym nic dziwnego ani złego.

Liderem zestawienia okazała się sieć Żabka. Branża handlu artykułami spożywczymi i sklepy typu convienience są zresztą bardzo popularne – w pierwszej trzydziestce znalazły się też sieci Carrefour Express i Chata Polska. Nie mniejszym powodzeniem cieszą się franczyzy odzieżowe. W zestawieniu popularnych franczyz jest np. Greenpoint. Branżę budowlaną reprezentuje PSB Mrówka, Al. Capone – sklepy z alkoholem. W zestawieniu są koncepty edukacyjne, jak Kreatywne Maluchy, artykuły dla dzieci (5. 10. 15.), sieci z kosmetykami (np. Drogerie Polskie). Popularne franczyzy obejmują również usługi dla firm (epaka), klientów indywidualnych (Ziebart) oraz finansowe (Monetia). Nie mogło wśród nich zabraknąć aptek (Nowa Farmacja), sprzedaży telefonów (Teletorium), rowerów i motocykli (Romet) czy artykułów dla rolników (Grene).

Według badań Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych (wydawcy magazynu Franczyza&Biznes i portalu www.FranczyzawPolsce.pl) obecnie w Polsce funkcjonuje ok. 500 aktywnych systemów franczyzowych, czyli takich które posiadają przynajmniej jeden punkt franczyzowy. Jedną z najliczniej reprezentowanych branż jest gastronomia – działa w niej 90 franczyz. Ten fakt znajduje odzwierciedlenie w raporcie „Popularne pomysły na biznes”. Silna reprezentacja gastronomii obejmuje choćby Subway czy Da Grasso. Nie kłóci się to jednocześnie z zainteresowaniem niedrogimi systemami, bowiem w tej branży można zacząć działać przy stosunkowo niewielkiej inwestycji.

Popularne koncepty franczyzowe reprezentują w zasadzie wszystkie branże, a większość sieci na liście ma polski kapitał bądź polski rodowód. Wysoki wskaźnik ich popularności świadczy o sile franczyzy w Polsce.

Listę 30 najpopularniejszych w Polsce sieci franczyzowych znajdziecie w najnowszym, majowym wydaniu magazynu Franczyza&Biznes – dostępnym w salonach prasowych i wersji elektronicznej.