Pierwszy ogólnopolski Dzień bez Długów przypadający na 17 Listopada 2009 r. będzie okazją do kontaktu z wierzycielem lub windykatorem, oddawania rodzinie i znajomym nawet najmniejszych pożyczonych kwot, nie kupowania „na zeszyt” oraz do refleksji nad stanem naszych finansów osobistych.
Według badań niemal 50% Polaków żyje na kredyt, a połowa spośród nich deklaruje zaległości w spłacie zadłużenia.
Inicjatywa Dnia bez Długów jest częścią kampanii edukacyjnej „Nasze Długi” mającej na celu podniesienie świadomości społeczeństwa w zakresie zarządzania własnymi finansami, odpowiedzialnego zadłużania się oraz konstruktywnego radzenia sobie ze spłatą należności.
„17 listopada to symboliczna data między październikiem – miesiącem oszczędzania, a grudniem – czasem, w którym gospodarstwa domowe mają zwiększone wydatki w związku z okresem Świąt Bożego Narodzenia” – tłumaczy wybór daty Piotr Krupa, prezes KRUK S.A., pomysłodawca akcji. „Mamy nadzieję, że inicjatywa Dnia bez Długów przypomni Polakom, że problemu spłaty długu nie można odkładać na później, a pierwszym krokiem w kierunku jego rozwiązania powinien być kontakt z wierzycielem i porozumienie dotyczące polubownej spłaty zadłużenia” – dodaje.
Co Polacy sądzą o idei Dnia bez Długów i czy ich zdaniem taki dzień jest w naszym kraju możliwy
do zrealizowania? Aby uzyskać odpowiedź na to pytanie, dla internautów została przygotowana krótka ankieta, dzięki której dowiemy się, jak poszczególne grupy zawodowe postrzegają problem spłacania długów w polskim społeczeństwie. Wyniki ankiety zostaną opublikowane 17 listopada na stronie www.naszedlugi.pl.
„Dzień bez Długów ma zwrócić uwagę opinii społecznej na normę głoszącą, iż wszelkie długi, drobne czy większe, finansowe czy rzeczowe, należy oddawać” – mówi prof. dr. hab. Anna Lewicka – Strzałecka z Instytutu Filozofii i Socjologii PAN. „Nie oddawanie długów narusza prawo własności oraz zasadę dotrzymywania słowa i w konsekwencji pogłębia brak zaufania zarówno między poszczególnymi osobami, jak i instytucjami” – dodaje.
„Nasze Długi” to pierwsza tego typu kampania edukacyjna, nad którą patronat merytoryczny objęły najważniejsze instytucje zaangażowane w edukację rynku w zakresie finansów osobistych: Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz Centrum Badań Nad Zachowaniami Ekonomicznymi. Patronami medialnymi akcji są Bankier.pl, PRNws.pl oraz tygodnik Pani Domu. Pomysłodawcą oraz inicjatorem akcji jest firma KRUK S.A.
Źródło: Ciszewski Financial Communications