W tegorocznej edycji seminarium podjęto tematykę związaną z rolą kapitału intelektualnego. Potocznie kapitał intelektualny jest utożsamiany z zasobami ludzkimi czy własnością intelektualną (prawa własności do patentów, znaków towarowych i praw autorskich). Jednak w praktyce pojęcie to ma znacznie szerszy wymiar.
Najogólniej można stwierdzić, że kapitał intelektualny stanowi różnicę pomiędzy wartością rynkową a wartością księgową przedsiębiorstwa. Biorąc pod uwagę fakt, iż na przestrzeni lat zwiększa się różnica miedzy wartością rynkową i wartością księgową przedsiębiorstw, można wysnuć wniosek, że obecnie czynniki materialne mają coraz mniejszy wpływ na kreowanie wartości przedsiębiorstwa. W latach 80-tych ubiegłego wieku aktywa trwałe firm notowanych na Wall Street stanowiły ponad 80% ich wartości rynkowej, natomiast w pierwszych latach XXI wieku 80% wartości przedsiębiorstw stanowi kapitał intelektualny.
Kapitał intelektualny w erze gospodarki opartej na wiedzy jest więc kluczowym czynnikiem budowania i utrzymywania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw, również finansowych. Prof. Ante Pulić, jeden z wiodących ekspertów w zakresie pomiaru kapitału intelektualnego, porównuje kapitał intelektualny firmy do podwodnej części góry lodowej. Widoczną część góry lodowej oddaje wartość księgowa firmy, reszta ukryta pod wodą – wielokrotnie większa, decyduje o sukcesie lub porażce przedsiębiorstwa.
Zarządzanie kapitałem intelektualnym wymaga jego pomiaru. Jednym ze wskaźników służących do pomiaru kapitału intelektualnego jest współczynnik intelektualnej wartości dodanej zaproponowany przez profesora Ante Pulića (VAIC – Value Added Intellectual Coefficient). Wartość tego wskaźnika dla wybranych banków krajowych przedstawiono na rysunku 1.
Rysunek 1
Wartość VAIC w wybranych bankach krajowych w 2005 oraz 2006 roku
Źródło: obliczenia na podstawie raportów rocznych banków: M.Chmielewski, K.Śledzik, Wydział Zarządzania Uniwersytet Gdański.
Jakie kluczowe czynniki decydują o lepszym lub gorszym wykorzystaniu kapitału intelektualnego (organizacyjnego, strukturalnego, ludzkiego) w banku i zakładzie ubezpieczeń? O tym dyskutować będą uczestnicy seminarium, m.in. prof. Ante Pulić, Martin Blessing – Członek Zarzadu Commerzbank AG, Maria Wiśniewska – była Prezes Zarządu Banku Pekao S.A., Jan Krzysztof Bielecki – Prezes Zarządu Banku Pekao S.A., Józef Wancer – Prezes Zarządu Banku BPH S.A., Sławomir Lachowski – Prezes Zarządu BRE Bank S.A., Bogusław Skuza – Prezes Zarządu Skandia Życie S.A. Dyskusje poprowadzą przedstawiciele wiodących firm konsultingowych, tj. KPMG, Accenture, Deloitte.
Seminarium przeznaczone jest wyłącznie dla kadry zarządzającej wyższego szczebla banków i zakładów ubezpieczeń. Informacji o seminarium udziela dr Kamila Bielawska, Zastępca Dyrektora Gdańskiej Akademii Bankowej pod nr telefonu 0 500 269 417 lub 058 524 49 11.
Program Seminarium
Prezentacja: Fuzje i przejęcia, dr. Maciej Majewski
Prezentacja: Kapitał intelektualny w zarządzaniu wartością banku i zakładu ubezpieczeń, Marcin Dumania