Jak wynika z analizy Roland Berger Strategy Consultants dalsza konsolidacja sektora naftowego w Europie środkowo-wschodniej jest nieunikniona. Zarówno firmy z Europy Środkowo-Wschodniej stanowią obszar zainteresowania rosyjskich potentatów naftowych, jak i rosyjskie światowych gigantów naftowych.
PKN Orlen, który zajmuje 8 miejsce na liście wschodnioeuropejskich koncernów naftowych
z mocami przerobowymi w wysokości ponad 14 mln ton ropy rocznie włączył się już czynnie w konsolidację rynku. Dowodem na to jest nabycie prawie 500 stacji paliw w Niemczech.
W sytuacji łączenia się takich koncernów, jak PKN Orlen, OMV czy MOL głównymi celami fuzji byłyby przede wszystkim możliwość wykorzystywania w przyszłości ekonomiki skali oraz okazja do wzrostu wartości firm (im większa wartość firmy, tym mniejsze prawdopodobieństwo wrogiego przejęcia spółki notowanej na giełdzie).
Zdaniem Roland Berger Strategy Consultants efekty konsolidacji koncernów paliwowych
w Europie Środkowo-Wschodniej mogą być bardzo różne: od wzrostu sprzedaży na stacjach paliw poprzez ujednolicenie marki i programów lojalnościowych, aż po optymalizację produkcji czy większe zróżnicowanie dostawców ropy dzięki optymalnemu wykorzystaniu infrastruktury przesyłowej w różnych krajach.