Klienci nie chcą kota w worku. Konta z gwarancją sprzedają się na pniu

Raiffeisen Polbank pochwalił się nam statystykami sprzedaży Wymarzonego Konta. W ciągu miesiąca od debiutu otworzył w tej taryfie 50 tys. ROR-ów. Klienci najwyraźniej mają już dość niestabilnych warunków cenowych i wybierają te konta, gdzie ceny nie ulegną zmianie.

Ostatnie miesiące to prawdziwy festiwal podwyżek w cennikach banków. W zasadzie trudno dziś wskazać bank, który nie podniósł cen swoim klientom. Powoli wykruszają się ostatnie bastiony darmowych ROR-ów. O planowanych podwyżkach poinformowały właśnie Meritum Bank czy T-Mobile Usługi Bankowe. Klienci banków kupują kota w worku – zakładając konto nie mają żadnej gwarancji na to, że za chwilę bank nie zmieni taryfy opłat. Nie ma na to silnych, bo banki mogą dowolnie zmieniać cenniki – nie krępują ich przepisy i umowy.

Dlatego też na rynku pojawiły się pierwsze konta z gwarancją niezmienności cen. Zaczął Alior Bank, który wprowadził do oferty Konto Wyższej Jakości – jego warunki nie zmienią się przez 5 lat. Bank Pocztowy poszedł jeszcze dalej – oferuje Konto ZawszeDarmowe. Jest tu haczyk, bo konto jest zawsze darmowe, ale bank zostawił sobie otwartą furtkę przy opłacie za kartę. Raiffeisen Polbank dał gwarancję na konto i kartę. Na początku marca wprowadził do oferty Wymarzone Konto  – bezpłatny rachunek z kartą za 3 zł. Konto będzie zawsze darmowe, opłata za kartę też nie wzrośnie. Dodatkowo ROR jest oprocentowany i daje dostęp do wszystkich bankomatów w kraju bez prowizji. Patrząc obiektywnie, jak na dzisiejsze standardy jest to jeden z ciekawszych rachunków na rynku.

Okazuje się, że Wymarzone Konta sprzedają się jak świeże bułki. Raiffeisen podał nam, że w ciągu miesiąca od wprowadzenia pakietu do oferty otworzył 50 tys. kont. Z tej liczby ponad połowa to nowi klienci, a reszta dokonała konwersji starego pakietu, przy czym zdecydowana większość skonwertowanych kont to klienci, którzy po dłuższej przerwie na nowo nawiązali relację z bankiem.

– Udostępnienie nowej oferty dla wszystkich klientów, w tym również istniejących i to bez żadnych przeszkód i opłat zostało bardzo pozytywnie odebrane przez naszych klientów, a dodatkowo pozwala nam również odzyskać zaufanie i odbudowę relacji z klientami, którzy kiedyś korzystali z naszych usług, ale od jakiegoś czasu bankowanie przenieśli do innych instytucji – powiedział mi Tomasz Dymowski, dyrektor departamentu zarządzania ofertą produktową i relacjami z klientami Raiffeisen Polbank

Ponad 10 tys. nowych rachunków założono w internecie (bank wspierał sprzedaż przez sieć afiliacyjną), a resztę w oddziałach. Ponad 90 proc. klientów aktywowało od razu bankowość internetową, a ponad 20 proc. mobilną. Z rozmów z klientami wynika, że najbardziej cenią sobie czytelność i prostotę oferty oraz dożywotnią gwarancję niezmienności najważniejszych opłat za konto i kartę debetową.

50 tys. kont w ciągu miesiąca to dużo. Dla porównania Bank Millennium pochwali się w  komunikacie prasowym, że w ciągu roku otworzył 200 tys. kont 360. Bank nie chciał nam jednak podać, ile z tych pakietów to konta przekształcone z innych taryf. – Wyniki w pierwszym miesiącu znacząco przerosły nasze plany i oczekiwania, choć czuliśmy, że nowy koncept nie tylko konta, ale również podejścia do klienta powinien zyskać uznanie i przełożyć się na liczbę otwieranych rachunków – mówi Tomasz Dymowski.

Konto trafiło na podatny grunt, bo klienci coraz mocniej narzekają na podwyżki. Dożywotnia gwarancja niezmienności opłaty to w tym przypadku duża wartość dodana. Oczywiście nasuwa się pytanie, jak będzie wyglądała dynamika sprzedaży Wymarzonych Kont w kolejnych miesiącach. Póki co wodą na młyn Raiffeisena są decyzje konkurentów o kolejnych podwyżkach. Początkowe plany zakładały pozyskanie do końca roku 100 tys. nowych klientów, ale wszystko wskazuje na to, że próg ten zostanie przekroczony. Dynamikę może wyhamować wprowadzenie podobnych produktów przez inne banki. A tak się zapewne stanie wkrótce. Ostatnio nawet mBank zaczął proponować wybranym klientom, że nie zmieni im opłat przez 3 lata.

w.boczon@bankier.pl