„Według statystyk, do których dotarła Gazeta, z pomocy i wsparcia Rzecznika Ubezpieczonych korzysta coraz więcej niezadowolonych klientów ubezpieczycieli. W trzech pierwszych kwartałach ubiegłego roku Polacy złożyli do niego na piśmie prawie 5 tys. skarg. Rok wcześniej było ich o jedną trzecią mniej (…). Zdecydowana większość skarg dotyczy ubezpieczeń komunikacyjnych.” – podaje dziennik.
Chodzi głównie o zaniżanie odszkodowania. – Zakład ubezpieczeniowy płaci, ale klienci podnoszą, że nie pokryto im wszystkich następstw szkody. Zwracają uwagę na stosowane przez ubezpieczycieli różnego typu potrącenia – nieuwzględnianie w odszkodowaniu podatku VAT, wypłacanie odszkodowania z uwzględnieniem amortyzacji części, weryfikację kosztów robocizny przy naprawie – mówi „Gazecie” Krystyna Krawczyk, dyrektor biura Rzecznika Ubezpieczonych
„Ponadto ubezpieczyciele często kwestionują przedstawione przez klientów faktury z autoryzowanych stacji obsługi. Tłumaczą, że naprawę można było zrobić w tańszym warsztacie przy użyciu tańszych części zamiennych. Są też skargi, na odmowę pokrycia w całości kosztów holowania, wynajmu samochodu zastępczego, kosztów powypadkowego parkowania itd. W przypadku szkód osobowych poszkodowani kwestionują wysokość przyznawanych świadczeń, szczególnie zadośćuczynienia za ból i cierpienie.” – czytamy.
„Zestawiając skargi, jakie trafiły do Rzecznika, w stosunku do pozycji ubezpieczyciela w branży, niekorzystnie wypadają: Compensa, Warta, HDI Asekuracja i HDI Samopomoc, Uniqa, Generali, MTU Moje oraz lider w sprzedaży polis przez internet i telefon Link4.” – informuje dziennik.
Rzecznik Ubezpieczonych chroni oraz reprezentuje klientów firm ubezpieczeniowych i funduszy emerytalnych. W ubiegłym roku rząd chciał zlikwidować tą instytucję. Kompetencje Rzecznika miała przejąć Komisja Nadzoru Finansowego. Artur Zawisza (PiS) argumentował wówczas, że usytuowanie rzecznika nadmiernie uzależnia go od ministra finansów. Ostatecznie na zmiany nie zgodzili się posłowie.
Więcej w dzisiejszym wydaniu „Gazety Wyborczej”.