Kończy się integracja działów PR i marketingu Kredyt Banku i Warty

Bancassurance to obecnie bardzo modny temat wśród instytucji finansowych. Nie ma się co dziwić – to prawdziwa żyła złota – zarówno dla banków, jak i ubezpieczycieli. Efekty nowej strategii widać na każdym kroku. Od bliskiej współpracy kolejnych banków z ubezpieczycielami, poprzez wprowadzanie przez zakłady ubezpieczeniowe nowych usług, takich jak ubezpieczenie kredytów, czy płatności, aż po uruchamianie przez bank swojego ubezpieczyciela (BRE Bank) i tworzenie przez zakład ubezpieczeniowy swojego banku (Allianz).Pomijając dyskusje o tym, w jaki sposób powinna iść współpraca banków i ubezpieczycieli, najlepszym, wręcz modelowym przykładem powinien być Kredyt Bank i Warta. Obie instytucje mają jednego właściciela. I to właśnie KBC w pewien sposób wymusza swego rodzaju integrację. Idzie z tym raczej opornie. Nie ma się co dziwić, bo o ile Warta jest duża, to Kredyt Bank przed sobą ma całą kolekcję konkurentów. Tyle, że temu ostatniemu wiedzie się coraz lepiej, a ubezpieczyciel cały czas traci rynek. Co ciekawe jego konkurencji zyskują właśnie na współpracy z bankami. Jednym słowem coś w tym układzie pomiędzy KB i Wartą jest nie tak. Być może lepiej będzie, kiedy w końcu nastąpi swego rodzaju połączenie obu podmiotów – nie tylko w zakresie własnościowym.

W praktyce takie rozwiązanie oznaczać będzie integrację określonych, wspólnych obszarów działania. Chodzi o administrację, zarządzanie nieruchomościami, marketing, PR, dystrybucję, kadry. Takie działania mają jeden cel – większą skuteczność i efektywność działań, oszczędności finansowe, efekt skali, itp. Odrębne pozostaną wszystkie jednostki bezpośrednio związane ze specyfiką prowadzonej działalności (np. likwidacja szkód, kredyty oraz ryzyko kredytowe, bankowość korporacyjna, biuro aktuarialne, płatności, private banking, etc).

„Celem wdrażanych zmian jest uzyskanie wyższych przychodów dzięki lepszej sprzedaży krzyżowej i lepszemu wykorzystaniu istniejących sieci sprzedaży. Oczekiwanymi efektami ma być też lepsza obsługa klienta oraz obniżenie kosztów funkcjonowania spółek. Kredyt Bank i Warta cały czas pozostaną oczywiście odrębnymi spółkami, z osobnymi zarządami.”

Jednym słowem bardziej chodzi o oszczędności, a dopiero potem o akwizycję. Inni nie potrzebują takich „sztuczek”, żeby zwiększyć swój udział w kliencie. Belgom idzie to wyjątkowo opornie. Ciekawe dlaczego?

Z naszych nieoficjalnych informacji wynika natomiast, że kończy się etap integracji działów PR i marketingu KB i Warty. W przypadku najbardziej nas interesującym – public relations, powstanie jeden bardzo duży dział, którym będzie kierować Monika Nowakowska, rzecznik prasowa i kierownik biura PR Kredyt Banku. Taki podział może oznaczać, że jednak podjęto decyzję, kto będzie wiódł prym w komunikacji obu instytucji. To dość naturalne w sumie rozwiązanie, bo zakłady ubezpieczeniowe mają słaby PR i nie ma tam za bardzo o czym ciekawym pisać. Nie jest to po prostu chwytliwy temat. Czy taka integracja biur PR to zmieni? Zobaczymy – w przypadku tematyki bancassurance może istotnie coś się ruszyć. Zobaczymy jak to będzie – zwłaszcza, że na rynek wchodzą BRE Ubezpieczenia. A spółkom Grupy BRE nie można odmówić dobrej komunikacji z mediami.