W 2024 roku sektor turystyczny notuje kolejne wzrosty. Według najnowszej analizy Mastercard Economics Institute, wydatki konsumentów napodróże w skali globalnej są wysokie, a ruch pasażerski znacznie wzrósł. Raport „Travel Trends 2024” zapewnia kompleksowy wgląd w zmieniający się krajobraz branży turystycznej, uwzględniając 74 kraje.
Branża turystyczna w Europie jest jednym z najbardziej odpornych sektorów gospodarki. Pomimo rosnącej inflacji i wyższych stóp procentowych po pandemii, popyt konsumentów na podróże pozostaje wysoki. Liczba zakupionych noclegów w Europie wyniosła 2,91 miliarda w 2023 roku, w porównaniu do 2,88 miliarda w 2019 roku. Wzrosło również znaczenie turystów z USA w turystyce europejskiej: ich udział w przyjazdach do Hiszpanii wzrósł z 4% w 2019 r. do 5% w 2023 r., do Portugalii z 6% do 9%, natomiast do Wielkiej Brytanii z 13% do 16%.
Wzrost liczby podróżujących przyczynił się do poprawienia wskaźników gospodarczych w krajach o wysokim natężeniu ruchu turystycznego, takich jak Chorwacja, Grecja, Portugalia i Hiszpania. W Grecji średni dzienny ruch lotniczy wzrósł o 13,1% od początku kwietnia 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem w 2019 r. W Polsce odnotowano wzrost w wysokości 2,2% co daje wyższy wynik niż we Włoszech (wzrost o 0,6%) czy w Irlandii (wzrost o 1%). Kraje, które odnotowały spadek w tym obszarze to m.in. Francja (spadek o 8%), Norwegia (spadek o 5%) i Dania (spadek o 12%).
Najmodniejsze kierunki podróży w Europie
W Europie najpopularniejszym kierunkiem podróży tego lata (czerwiec-sierpień 2024 r.) będzie Monachium 2 , co częściowo związane jest z odbywającymi się w Niemczech Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO. Kolejne miejsca na liście najczęściej wybieranych destynacji zajmują Tirana (Albania), Nicea (Francja), Korfu (Grecja) i Stambuł (Turcja).
Najwyższe wzrosty w ruchu lotniczym odnotują nadmorskie kierunki Albanii, Chorwacji i Turcji. Szczególnie silnie rozwinęła się turystyka w Albanii, co ma odzwierciedlenie w podwojeniu się liczby tras lotniczych [w stosunku do 2019 r.], natomiast liczba przyjazdów turystów wzrosła z 12 mln w 2019 r. do 17 mln w 2023 r.
– Tendencja do przedkładania wydatków na doświadczenia nad rzeczy materialne pozostaje silna również w kontekście turystyki. Konsumenci częściej wydają na przeżycia – wizyty w restauracjach, muzeach czy na wydarzenia kulturalne – niż na rzeczy. Trend ten wpisuje się w ekonomię doświadczeń – coraz bardziej cenimy doświadczenia i pozytywne wspomnienia. Takie wspólne chwile, spędzone podczas podróżowania znaczą dla nas więcej i nie chcemy z nich rezygnować, co ma odzwierciedlenie w wynikach branży turystycznej – mówi Natalia Lechmanova, Chief Economist Europe, Mastercard Economics Institute.
Europejscy turyści coraz częściej wybierają wypoczynek poza okresem wakacyjnym – szczytem sezonu letniego (lipiec-sierpień). Popularnością cieszą się terminy w miesiącach przejściowych (maj-czerwiec i wrzesień-październik). Ponadto turyści w Europie spędzili w ostatnim roku średnio dwa dodatkowe dni na wakacjach – co jest wynikiem wyższym niż globalna średnia wynosząca jeden dodatkowy dzień na podróż. Trend ten jest napędzany przez przystępne cenowo kierunki, a także chęć spędzenia czasu w cieplejszym klimacie.
Pełny raport można znaleźć pod linkiem.