Konto nie ma być tanie. Konto ma być cool

Tanie konto? Ten frazes – między innymi za sprawą często ukrytych opłat – robi dziś na klientach coraz mniejsze wrażenie. Atrakcyjny ROR musi być raczej ‚wygodny’ czy po prostu ‚cool’, oczywiście nadal pozostając produktem ‚za zero’.

Wojna cenowa to dla banków trudny czas. Kiedy przestaje się walczyć cenami, na stół trzeba wyciągnąć inne atuty produktów. Prowadzi to do zabawnego wyścigu na hasła reklamowe, mające pomóc klientowi uwierzyć, że kupuje produkt najlepszy z najlepszych.

Konto osobiste ma dziś 77 proc. dorosłych Polaków – wynika z badania NBP „Zwyczaje płatnicze Polaków”. Nowo otwartych kont przybywa z roku na rok. Na koniec II kwartału 2013 roku banki komercyjne prowadziły 27 mln rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych, czyli o prawie 2 mln więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Na swój pierwszy ROR wciąż jednak czeka spora grupa nieubankowionych. To wyjaśnia eksperymenty z różnymi sposobami podania tego samego produktu.


„Każdy ma konto” – marzenie niejednego banku

Konto osobiste niejednokrotnie wiąże klienta z daną instytucją na lata. W niektórych bankach klient – w zależności od wieku lub statusu – może jeszcze skorzystać z rachunków dla dzieci, dla młodzieży, studentów, dorosłych (rodziców), aż po konta dla seniorów. Tyle rozbudowanych kont ma na przykład PKO Bank Polski.

Większość banków jednak, po okresie produktowej ekspansji, dąży dziś raczej do uproszczenia i ograniczenia gamy usług. Stąd próżno tam szukać rachunków osobistych adresowanych do studentów albo seniorów. W ich miejsce pojawiają się konta uniwersalne, mające trafić w potrzeby i charakter różnych typów użytkowników – młodych, oszczędnych, aktywnych, internetowych czy zamożnych. W rezultacie zmienia się system segmentacji klientów i formy prezentacji najlepszych kont.


Pełna wersja raportu Bankier.pl „Trendy na rynku kont osobistych w 2013 roku”, przygotowana z myślą o klientach instytucjonalnych, zawiera szczegółową analizę badania oraz kompleksowy przegląd rynku kont osobistych w Polsce.

Szczegóły: Marcin Świerkot, Bankier.pl – m.swierkot@bankier.pl

Darmowe konta to za mało

Darmowe konta osobiste to wciąż mocno pożądane przez klientów produkty bankowe. Banki wprowadzają do oferty bezpłatne ROR-y albo w okresie wojny cenowej, albo w trakcie realizowania strategii pozyskiwania nowej klienteli. Niestety, darmowość na ogół jest okresowa. Z czasem w regulaminach kont pojawiają się opłaty, w niektórych przypadkach produkty za 0 zł zostają wygaszone lub przekształcone w inne konta. Dziś bezwarunkowo darmowe rachunki ma w ofercie zaledwie kilka instytucji.

Jako uzupełnienie, dla polepszenia nastrojów klientów, wśród produktów bankowych pojawiają się konta z warunkowym zwolnieniem z opłat za różne czynności, okresowo lub promocyjnie obudowane programami premiowymi. Ale i programy premiowe są ostatnio ucinane. Całkiem niedawno BOŚ Bank ograniczył przyznawanie bonusów w ramach Konta bez Kantów, a Bank Millennium zapowiedział likwidację od nowego roku moneybacku w ROR-ach. Banki stale podnoszą też opłaty za rachunki i karty płatnicze. Częstotliwość tych manewrów powoduje, że tanie konto to nie wszystko.

Konto musi mieć ‚to coś’

Żeby więc przekonać (każdego) klienta, że proponowane konto będzie dla niego najlepsze, podkreśla się jego unikatowość i wyjątkowość. To ciekawe, ponieważ sam produkt jest dziś mocno zunifikowany i – poza wyjątkami – raczej nie zaskoczy swoją funkcjonalnością.

Póki co, bankowcy pokładają nadzieję w tym, że zdaniem klienta za kapitalną nazwą idzie kapitalny produkt.

Jak ewoluowała polityka nazewnictwa kont?

Bank Nazwy kont stosowane przed laty Obecnie stosowane nazwy kont
Bank BPH Sezam: Start, Max, Srebrny, Direct, Sezam Maksymalne konto
Kapitalne konto
Dopasowane konto
Lubię to! Konto
Cool konto
BZ WBK Konto Konto24
Konto24.pl
Konto24 Prestiż
Ekstrakonto: Concerto, Junior, Plus, Student
Profil: Aktywny, Ambitny, Spokojny, Zdobywcy
Konto Godne Polecenia
Konto 1|2|3
CreditAgricole Konto Klasyczne
Konto PLUS
Konto Premium
e-Konto
Konto Standard
Konta Prostooszczędzające (PLUS, PREMIUM)
Getin Bank / Getin Online Konto Uniwersalne PLUS
Konto Duet
Konto Senior
Konto Student
Konto Optimum
Konto Internetowe
Konto Getin UP
Konto Słoneczne
Konto młodzieżowe
Konto Swobodne
Konto Skarbonkowe
Konto Perfekcyjne
Meritum Bank Konto Zarabiające Proste Konto Osobiste
PKO BP Superkonto Grafiti
Superkonto student
Superkonto
Złote konto
Rachunek Platinum
Konto Dziecka
Konto Rodzica
Pierwsze Konto
Konto dla Młodych
Konto za Zero
Superkonto Oszczędne
Konto Pogodne
Konto bez Granic
Konto Aurum
Konto Platinum I
Raiffeisen Polbank Konto Standard
Konto Comfort Direct
Konto Comfort
Konto Wygodne
Konto Aktywne
Konto Komfortowe

Źródło: opracowanie własne na podstawie aktualnych i archiwalnych bankowych tabel opłat i prowizji.