Kredyty również dla drobnych przedsiębiorców

– Osoba prowadząca własną działalność, przymierzając się do zaciągnięcia kredytu, powinna przygotować dokumenty dotyczące prowadzonej działalności. Wymagania są nieco inne w przypadku prowadzenia kancelarii prawnej czy gabinetu, inne dla osoby prowadzącej działalność handlową – mówi Paweł Adamiak z firmy Notus, nieodpłatnie doradzającej przy zaciąganiu kredytu. – Często inne dokumenty są wymagane od przedsiębiorcy rozliczającego się według ryczałtu, inne według karty podatkowej, inne dla osoby prowadzącej pełną księgowość.

Od tych osób Nordea Bank wymaga dokumentu rejestrowego firmy, umowy spółki lub listy wspólników, koncesji wymaganej dla danego rodzaju działalności, ewentualnie wpisu na listę np. radców prawnych. Wymagane są ponadto m.in. oświadczenie o zobowiązaniach firmy, niezaleganiu wobec ZUS i urzędu skarbowego.

W MultiBanku kredyt może dostać osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą lub wykonująca wolny zawód przez okres co najmniej 12 miesięcy. Jak informuje Marcin Salamon do złożenia wniosku bank wymaga: dokumentów rejestrowych firmy, dokumentów finansowych za poprzedni rok obrachunkowy, dokumentów dotyczących zabezpieczenia kredytu.

Natomiast Santander Consumer Bank SA, od osób rozliczających się w formie karty podatkowej oraz ryczałtu, wymaga 30 proc. wkładu własnego. Dzięki temu obowiązuje ich uproszczona procedura oraz mogą uzyskać kredyt do 300 tys. zł na podstawie oświadczenia dokumentów firmy i nieruchomości. – Oczywiście również rozliczający się na warunkach ogólnych, przy 30-procentowej wpłacie własnej mogą skorzystać z procedury uproszczonej. Za sprawą oszczędności czasu oraz kosztów, jest to rozwiązanie w szczególności właśnie doceniane przez osoby prowadzące działalność gospodarczą – mówi Magdalena Suchanek, rzecznik prasowy banku.

– Nasz bank akceptuje wszystkie regularnie uzyskiwane źródła dochodu, także z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. Warunkiem ubiegania się o kredyt hipoteczny jest prowadzenie działalności nieprzerwanie od co najmniej 12 miesięcy w ramach tego samego podmiotu – informuje Anna Szepke-Krzyżaniak z DOM Banku SA Bank poprosi o dokumenty dotyczące samego kredytobiorcy, nieruchomości stanowiącej zabezpieczenie kredytu oraz dochodu. – Dajemy dużą swobodę jeśli chodzi o zabezpieczenie kredytu, ponieważ umożliwiamy zabezpieczenie na kilku nieruchomościach oraz na nieruchomości należącej do osoby trzeciej – dodaje A. Szepke-Krzyżaniak.