Kryzys to czas na innowacje czy renowacje?

Można zaryzykować uproszczenie, że czasy recesji czy kryzysu nie są dobrym momentem na wprowadzanie innowacji. Raczej powinno się stawiać na sprawdzone metody działania, mocne produkty, kluczowych odbiorców i tu intensyfikować swoje działania, dobierając narzędzia z chirurgiczną precyzją i dbając o ROI. 

… Ale mądre, zwinne firmy typu „smart company” wiedzą, że w trudnych czasach tym bardziej trzeba:

SMART COMPANY będzie więc szukała nie tyle pomysłów na przełomowe innowacje (rzeczywiście dekoniunktura nie stwarza tu dobrych warunków na inkubację i wdrożenie kosztownych i ryzykownych nowości), co pomysłów na renowację – na usprawnienie swoich procesów i tych elementów produktów czy usług, które mogą ułatwić życie klientowi. 

Jak podejść do renowacji? Bardzo pożyteczna okazuje się tu tzw. „METODA TWORZENIA MAPY ZADANIA” (szczegółowy opis tej koncepcji został przedstawiony np. w polskiej edycji Harvard Business Review X 2008).

O co chodzi w skrócie?

Można powiedzieć, że klienci kupują produkty i usługi, żeby wykonać pewne zadanie (a tym samym rozwiązać pewien swój problem czy zaspokoić potrzebę). Zaczynamy więc od przyjęcia perspektywy klienta i wyodrębnienia kroków, jakie musi on zrobić, żeby to zadanie wypełnić. Ważne jest tu jednak, by pamiętać, że mapa zadania nie opisuje sposobu, w jaki klient je realizuje, ale powinna ujawniać, co klient stara się zrobić i co musi się wydarzyć, aby skutecznie to zadanie wykonał. Spis takich kroków, które klient musi podjąć, to tak naprawdę spis okazji do naszej renowacji. Jednak, jak mówią, „bądź czujny, okazja często puka do drzwi bardzo cicho”. Dlatego czujnie będziemy szukać okazji do drobnych ulepszeń rozłożywszy wcześniej zadanie klienta na naprawdę drobne kroki.

Bez względu na to, w jakim zadaniu ma pomóc nasz produkt czy usługa, możemy wyodrębnić takie kroki w działaniach klienta jak:

Renowacja jest tym ważniejsza im bardziej zależy Ci na zatrzymaniu klientów klasy premium i na uniknięcie panicznych ruchów cenowych. Skoro nie obniżasz cen, musisz zapewnić konkretną wartość dodaną i jeszcze bardziej wyróżnić się na tle konkurencji. Renowacja to droga w tym kierunku.

Źródło: Wymiatacze.pl