Kto jest Pracodawcą Godnym Zaufania? Wyniki II. edycji konkursu

20 października br. w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej w Warszawie ogłoszono oficjalnie wyniki II edycji Konkursu o Tytuł “Pracodawca Godny Zaufania”. 

Wyróżnienia odebrali przedstawiciele nagrodzonych firm z branż, które oceniano podczas drugiej edycji konkursu. W kategorii Telekomunikacja laureatem został Polkomtel S.A., operator sieci Plus. W kategorii Transport Kolejowy wyróżnienie przyznano „Kolejom Mazowieckim – KM” sp. z o.o. Wśród Banków najwyższą ocenę zyskał Eurobank S.A. Kapituła oceniała programy socjalne, politykę pracowniczą i system ochrony praw pracowników, prowadzone przez największe firmy z trzech wymienionych sektorów rynku. Kapituła Konkursu przyznała ponadto dwie Nagrody Dziennikarskie dla Wojciecha Szeląga i Jakuba Kurasza – za zasługi w nagłaśnianiu promocji pozytywnych rozwiązań z zakresu polityki pracowniczej. Nagrodą Specjalną została uhonorowana Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

 

Promowanie dobrych wzorów


Celem Konkursu o tytuł “Pracodawca Godny Zaufania” jest wyróżnienie dużych firm działających na polskim rynku, które w zakresie polityki pracowniczej sięgają po ciekawe i skuteczne rozwiązania. Raz w roku przedstawiciele organizacji pozarządowych i szkół wyższych oceniają ankiety nadesłane przez dziesiątkę największych firm z trzech wybranych branż. W każdej edycji Konkursu oceniani są przedsiębiorcy z innych sektorów rynku.

Do kapituły Konkursu swoich przedstawicieli delegowały znane i cenione instytucje:

W drugiej edycji wzięto pod uwagę operatorów telekomunikacyjnych, banki oraz transport kolejowy – a więc branże, które nie tylko generują poważne zyski, ale są również pracodawcami dla tysięcy osób. Jak podkreślają przedstawiciele kapituły, wyłonienie zwycięzców było niełatwe: większość firm, które nadesłały wypełnione ankiety, stosuje interesujące, przemyślane i korzystne dla załogi rozwiązania z zakresu polityki socjalnej.

Wyróżnienie w każdej kategorii przyznawane jest firmie, której ankieta zyska najwięcej punktów, przyznawanych przez członków kapituły. W tym roku, podczas posiedzenia kapituły, które odbyło się 21 września br., nagrodzone zostały następujące spółki:

„Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. – edukacja przede wszystkim


„Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. rozpoczęła działalność przewozową 1 stycznia 2005 r. Jedynym właścicielem przewoźnika jest Samorząd Województwa Mazowieckiego. Jego misją jest prowadzenie pasażerskiego transportu kolejowego o wysokim standardzie w aglomeracji warszawskiej oraz na pozostałym obszarze województwa mazowieckiego – jako elementu zintegrowanego transportu publicznego. Firma jest drugim pod względem liczby pasażerów przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Spółka zapewnia swoim pracownikom oraz członkom rodzin bogaty pakiet świadczeń socjalnych, w którego w skład wchodzą dofinansowania do wypoczynku, wycieczki grupowe, imprezy integracyjne, ulgowe przejazdy koleją na terenie Polski i Europy oraz pakiet prywatnej opieki medycznej. W razie klęsk żywiołowych, Spółka udziela zapomogi pieniężne lub rzeczowe, a w przypadkach długotrwałej i ciężkiej choroby pracownika lub członka jego rodziny, wymagającej kosztownego leczenia – bezzwrotnej zapomogi. Pracownicy „Kolei Mazowieckich” mogą liczyć na refundacje kosztów poniesionych na wyposażenie dziecka w pomoce szkolne. Przewoźnik oferuje szeroki obszerny pakiet szkoleń – w szczególności kursy specjalistyczne. Spółka w całości pokrywa koszt uczestnictwa pracowników w kursach i szkoleniach specjalistycznych, a także dodatkowo płatnego urlopu szkoleniowego osobom, które podjęły naukę w szkole lub kontynuują edukację na studiach podyplomowych.

Koleje Mazowieckie wdrożyły liczne procedury ISO, służące monitorowaniu przestrzegania praw pracowniczych, m. in.: „Zarządzanie personelem i szkolenia”, „Identyfikacja i ocena ryzyka zawodowego” i „Nadzór i postępowanie w zakresie profilaktycznych badań lekarskich pracowników”. W Spółce funkcjonują społeczne organy kontroli przestrzegania praw pracowniczych, takie jak komisja bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społeczna inspekcja pracy. 

 

Eurobank S.A. – bank z dobrymi praktykami


Eurobank S.A został założony w 2003 roku przez Mariusza Łukasiewicza. Powstał w drodze przejęcia pakietu kontrolnego Banku Społem S.A., a następnie przejęcia Banku Wschodniego. Eurobank oferuje wiele programów socjalnych, w tym zapewnia opiekę medyczną wszystkim pracownikom oraz dofinansowanie do urlopu. W ciężkiej sytuacji życiowej pracownicy mogą liczyć na jednorazową pomoc pieniężną. Podwładni Eurobanku otrzymują również specjalne rabaty i zniżki na zakupy oraz usługi oferowane przez ośrodki kultury i lokale gastronomiczne. Bank wprowadził specjalne rozwiązania dla młodych matek, takie jak: możliwość wykonywania pracy częściowo w domu oraz zmniejszenia wymiaru etatu. Pracownicy mają możliwość udziału w szkoleniach pokrywanych w 100% przez pracodawcę. Bank przygotował specjalne programy poszerzania wiedzy i umiejętności jak m. in. „Akademia Eurobanku”, „Program Start Up”, „Program High Potential”, „Program Staży Wewnętrznych”. Warte podkreślenia jest to, że 90% stanowisk managerskich obsadzonych jest w ramach rekrutacji wewnętrznych. W Eurobank funkcjonuje również zespół ds. interwencji, który powstał, aby działać prewencyjnie oraz rozwiązywać trudne problemy z obszaru mobbingu, molestowania i dyskryminacji.

 

Polkomtel S.A. – rozwój prowadzi do awansu


Polkomtel S.A. – polskie przedsiębiorstwo telekomunikacyjne z siedzibą w Warszawie, operator sieci telefonii komórkowej Plus, właściciel marek Simplus, sami Swoi oraz 36.6. Oferuje usługi telekomunikacyjne zarówno dla klientów biznesowych, jak i indywidualnych.

Polkomtel oferuje swoim pracownikom szeroki pakiet świadczeń pracowniczych, w tym: opieka medyczna i ubezpieczenie na życie. Operator szczególnie wspiera młode matki w bezstresowym powrocie do pracy po urlopach macierzyńskich i wychowawczych, poprzez dostosowanie godzin pracy lub nawet umożliwienie pracy zdalnej. W firmie znajduje się również wydzielone pomieszczenie, z którego mogą korzystać mamy w trakcie karmienia. Warto podkreślić, że Polkomtel nie zapomina o młodych ojcach – coraz popularniejsze są urlopy „tacierzyńskie” oraz wychowawcze. Pracownicy mogą liczyć na częściowe pokrycie kosztów wypoczynku, dofinansowanie do wypoczynku dzieci, pomoc finansową w formie pożyczek na cele mieszkaniowe. Polkomtel S.A. mogą rozwija kompetencje pracowników poprzez szkolenia i warsztaty prowadzone przez firmy zewnętrzne lub trenerów wewnętrznych. Wszyscy pracownicy mają możliwość wzięcia udziału w szkoleniach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Dla najlepszych pracowników Polkomtel S.A przygotował Program Rozwoju Talentów w Pionie Operacyjnym. Wszelkie koszty szkoleń są w całości pokrywane przez firmę. Efektem wewnętrznych szkoleń jest obsadzenie 78% stanowisk kierowniczych oraz 28% dyrektorskich w wyniku awansu wewnętrznego.

 

Nagrody Dziennikarskie


Kapituła Konkursu o Tytuł „Pracodawca Godny Zaufania” przyznała również dwie Nagrody Dziennikarskie dla Jakuba Kurasza, szefa działu ekonomicznego dziennika „Rzeczpospolita” oraz dla Wojciecha Szeląga, szefa redakcji ekonomicznej kanału informacyjnego Polsat News za zasługi w nagłaśnianiu promocji pozytywnych rozwiązań z zakresu polityki pracowniczej.

 

Nagroda Specjalna


Nagroda Specjalna trafiła do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości za przemyślaną strategię personalną nakierowaną na stworzenie i utrzymanie jak najlepszych warunków do efektywnej pracy wszystkich zatrudnionych. Jej głównym celem jest umożliwienie pracownikom realizacji ich potrzeb, stworzenie sytuacji, w której następuje spełnienie wzajemnych oczekiwań, zarówno pracowników, jak i pracodawcy i w rezultacie zbudowanie kultury wysokiej efektywności pracy ze szczególnym uwzględnieniem budowania środowiska pracy sprzyjającego innowacyjności i pasji tworzenia.  

Źródło: Biuro Promocji Konkursu o Tytuł „Pracodawca Godny Zaufania”