Portfele Polaków puchną od kart płatniczych. Mamy już 42 mln plastików

Narodowy Bank Polski opublikował statystyki o kartach płatniczych po II kwartale 2019 r. Wynika z nich, że Polacy mają w swoich portfelach już 42 mln kart, którymi wykonali transakcje na łączną kwotę 200 mld zł.

fot. yay foto

Z kwartału na kwartał rośnie liczba kart płatniczych. Z opublikowanych właśnie danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że na koniec czerwca banki obsługiwały już 42 mln plastików. To o 777 tys. więcej niż w marcu 2019 r. Najwięcej tradycyjnie było kart debetowych – 33,5 mln sztuk. Na drugim miejscu były karty kredytowe, których liczba utrzymuje się na poziomie 5,8 mln. Trzecie miejsce zajmują karty przedpłacone, których w czerwcu było na rynku 2,5 mln sztuk. Ponownie ubyło kart obciążeniowych – ich liczba skurczyła się do poziomu 231 tys.

Za pomocą kart wykonaliśmy w drugim kwartale 2019 r. 1,6 mld transakcji o łącznej wartości przekraczającej 200 mld zł. To absolutny rekord. Dla porównania w poprzednim kwartale wykonaliśmy transakcje na łączną kwotę 175 mld zł. Nadal dominują transakcje gotówkowe – ich wartość wyniosła 108 mld zł. Transakcje bezgotówkowe opiewały na łączną kwotę 92 mld zł. Dla porównania w poprzednim kwartale było to odpowiednio 96 mld zł i 80 mld zł.

Na koniec II kwartału na rynku było dostępnych 853 tys. terminali POS umożliwiających dokonywanie płatności kartami. Liczba akceptantów wzrosła do 373 tys., a placówek, w których zainstalowane są terminale do 614 tys. Już wszystkie urządzenia na rynku pozwalają korzystać z płatności zbliżeniowych.

W drugim kwartale przybyło bankomatów. Ich liczba wzrosła o 140 sztuk do poziomu 22 808. Drugi kwartał cechuje się jednak sezonowością – firmy wystawiają dodatkowe urządzenia w kurortach turystycznych. W okresie od kwietnia do czerwca wykonaliśmy w bankomatach 163 mln. wypłat na łączną kwotę 88 mld zł. Liczba wpłat gotówkowych wyniosła 15 mln, a ich łączna kwota 29 mld zł. Rzadziej dokonywaliśmy przelewów w urządzeniach samoobsługowych, ale wzrosła liczba i wartość kupowanych tam usług.