Liczba polskich kart Visa przekroczyła 20 milionów

Liczba wydanych w Polsce kart Visa przekroczyła w końcu marca br. poziom 20,9 mln. W tej liczbie już ponad 3,9 mln stanowią, wydane przez 22 banki, karty Visa z mikroprocesorem w standardzie EMV, który jest warunkiem dalszego zwiększania bezpieczeństwa i rozbudowywania możliwości kart np. o funkcje już wprowadzanych w Polsce płatności zbliżeniowych Visa payWave czy – w niedalekiej przyszłości – płatności mobilnych.

Szybkiemu wzrostowi liczby kart Visa towarzyszy znaczy przyrost ich używania do dokonywania płatności bezgotówkowych, co jest strategicznym celem organizacji Visa Europe oraz banków członkowskich. Liczba transakcji bezgotówkowych zwiększyła się w roku obrachunkowym zakończonym w marcu br. o 28,9% i wyniosła w tym okresie 414,6 mln, zaś łączna wartość płatności kartami Visa wzrosła o 27% do równowartości 12,3 mld euro. W tym okresie całkowita liczba transakcji dokonanych kartami Visa, łącznie z wypłatami z bankomatu, osiągnęła 865,5 mln, zaś łączna wartość transakcji przekroczyła 52,1 mld euro.

„Gratulujemy Polsce tak szybkiego rozwoju. Osiągnięta liczba wydanych kart Visa daje szóste miejsce w Europie, zaś znacznie wyższy niż europejska średnia przyrost płatności bezgotówkowych szybko zbliża Polskę do krajów Europy Zachodniej, gdzie obrót bezgotówkowy jest znaczący, z wszelkimi korzyściami dla gospodarek tych krajów” – stwierdził podczas konferencji prasowej w Warszawie Peter Ayliffe, prezes organizacji Visa Europe. 

Peter Ayliffe podkreślił znaczenie wdrażania w Polsce funkcji zbliżeniowej Visa payWave dla rozwoju płatności bezgotówkowych poprzez umożliwienie realizowania szybkich i wygodnych płatności kartą za drobne zakupy, czyli w sektorze, gdzie obecnie króluje gotówka. Technologia kart zbliżeniowych Visa payWave jest wprowadzana także w kilku innych krajach w Europie – w Szwajcarii, Turcji, Wielkiej Brytanii i we Włoszech. W Wielkiej Brytanii do końca 2009 r. liczba kart z funkcją płatności zbliżeniowych Visa payWave ma przekroczyć 6 milionów. 

W Polsce Bank Zachodni WBK wydał już ponad 33 tys. kart Visa payWave. Do końca roku wydawanie kart Visa payWave mają rozpocząć dwa kolejne banki.
Obecnie sieć akceptacji kart z funkcją zbliżeniową Visa payWave jest rozwijana przez eService.  W drugiej połowie roku dwaj kolejni agenci rozliczeniowi uzyskają możliwość pozyskiwania placówek detalicznych do akceptacji takich kart.

Visa Europe intensywnie wdraża także programy płatności mobilnych, łączących zalety kart zbliżeniowych z powszechnością korzystania z telefonów komórkowych. Obecnie takie programy pilotażowe są prowadzone w czterech krajach w Europie, m.in. w Wielkiej Brytanii, z udziałem banków, operatorów komórkowych i innych partnerów. Również w Polsce organizacja Visa Europe prowadzi prace dotyczące pilotażu płatności dokonywanych z użyciem komórki. 

Podczas konferencji prasowej Peter Ayliffe zademonstrował telefon komórkowy wyposażony w technologię NFC, który umożliwia dokonywanie płatności poprzez zbliżenie komórki do czytnika kart zbliżeniowych. W przeddzień konferencji telefonem  z zainstalowaną aplikacją Visa payWave, który normalnie jest wykorzystywany  w Londynie, została dokonana pierwsza w Polsce transakcja mobilna Visa. Transakcja została dokonana w kiosku w Hotelu Marriott w Warszawie zaś kwotą 22 zł za zakupione gazety i tabliczkę czekolady został obciążony rachunek karty prowadzony 
w jednym z brytyjskich banków. 

„Dla wprowadzania innowacyjnych produktów i usług, jak płatności zbliżeniowe Visa payWave czy Visa cash back, która jest już osiągalna w ponad 15 tys. placówek  w Polsce, bardzo istotna jest współpraca wielu organizacji – banków członkowskich, agentów rozliczeniowych i Visa Europe” – stwierdziła Małgorzata O’Shaughnessy, dyrektor generalna Visa Europe w Polsce. „Taką współpracę umożliwia stowarzyszeniowy model organizacji Visa Europe, którego bardzo istotnym elementem są lokalne ciała decyzyjne. Przykładem bardzo dobrego współdziałania jest Visa Polska, wspólna organizacja polskich instytucji członkowskich i Visa Europe, która obecnie podejmuje wiele inicjatyw, nakierowanych m.in. na zwiększenie sieci akceptacji kart w Polsce.” 

Rolę wspólnego działania widać także dobrze w przypadku wspólnych inicjatyw edukacyjnych dotyczących m.in. kart kredytowych. Rosnąca w Polsce popularność kart kredytowych, dla wielu osób nowego instrumentu płatniczego, leżała u podstaw prowadzonej od początku 2008 r. kampanii informacyjno-edukacyjnej Visa i polskich banków członkowskich na temat zalet tych kart i potrzeby świadomego ich używania. Na jesieni 2008 r. Związek Banków Polskich uruchomił przy wsparciu Visa Europe serwis internetowy KartyBezTajemnic.pl, który propaguje wiedzę na temat kart płatniczych. Została także zrealizowana seria audycji edukacyjnych na antenie radiowej Trójki, Radia Złote Przeboje i rozgłośni regionalnych zrzeszonych  w Audytorium 17. 

Źródło: Visa