Logowanie odciskiem palca i przelewy p2p – tego chcą klienci zagranicznych banków. Nowy raport HSBC

leungchopan, YAY Foto

Klienci banków chcą się logować za pomocą odcisku palca i potrzebują przelewów p2p – to jeden z wniosków badania „Zaufanie do technologii”, przeprowadzonego w 11 krajach na zlecenie banku HSBC.  Niektórzy respondenci mają jednak większe oczekiwania. Na przykład co piąty Hindus uważa, że transfery pieniężne za pomocą sygnałów mózgowych będą możliwe w przeciągu roku.

Nowe badanie HSBC prezentuje postawy klientów z różnych państw świata wobec technologii wykorzystywanych przez banki. Niestety nie obejmuje naszego rynku. Z raportu wynika, że nowe technologie w bankowości wciąż kojarzone są najczęściej z bankowością internetową. Spośród wszystkich badanych narodowości największe grono osób korzystających z tego sposobu zarządzania finansami stanowią Niemcy (61 proc.) oraz Amerykanie (56 proc.). Mniej popularna jest wśród Hindusów – 41 proc., Francuzów – 38 proc. czy Chińczyków – 23 proc.

Kliknij, aby powiększyć

Do korzystania z aplikacji mobilnych przyznało się 35 proc. wszystkich ankietowanych. Ten sposób zarządzania środkami jest bardziej rozpowszechniony wśród mieszkańców rynków wschodzących (48 proc. Hindusów, 44 proc. Chińczyków i 39 proc. Emiratczyków) niż rynków rozwiniętych (24 proc. Niemców, 28 proc. Kanadyjczyków i 30 proc. Francuzów). Aplikacje są jednak mniej popularne niż wizyta w oddziale banku (41 proc.). Do placówek najchętniej chodzą Hindusi (55 proc.) i Niemcy (44 proc.).

33 proc. wszystkich respondentów korzysta już teraz z płatności p2p. Najchętniej usługę tę używają Chińczycy – aż 70 proc. respondentów. Wśród mieszkańców zachodnich rynków płatności realizuje w ten sposób 45 proc. Niemców, 35 proc. Brytyjczyków, 31 proc. Amerykanów i 19 proc. Francuzów.

75 proc. respondentów badania uważa, że technologie wykorzystywane przez ich bank są adekwatne do ich potrzeb. Odsetek klientów zadowolonych z poziomu technologicznego zaawansowania swojego banku jest najwyższy w USA (83 proc.), Wielkiej Brytanii (81 proc.) i Kanadzie (81 proc.), najmniejszy natomiast w Hongkongu (56 proc.). Z kolei w Niemczech i Meksyku zidentyfikowano największe grono klientów, którzy wskazali, że technologie stosowane przez ich bank są wręcz przełomowe (odpowiednio 56 proc. i 54 proc.).

Ankietowani zostali zapytani o przydatność konkretnych rozwiązań technologicznych w bankowości. Najchętniej wskazywano na technologie umożliwiające identyfikację klienta za pomocą linii papilarnych (57 proc.) oraz płatności „person to person” (49 proc.). Rozwiązania umożliwiające rozpoznanie klienta na podstawie barwy głosu czy rysów twarzy zostały uznane za nieco mniej przydatne (odpowiednio 23 proc. i 28 proc.).

Klienci zagranicznych banków nie są natomiast przekonani do chatbotów, rozwiązań zintegrowanych z mediami społecznościowymi czy robotów wykorzystujących sztuczną inteligencję (poniżej 10 proc. wskazań).

Połowa respondentów spodziewa się, że wizyta w banku w formie wirtualnej rzeczywistości będzie dostępna w przeciągu 5 lat, a 18 proc. wskazało, że już w przeciągu roku. Najbardziej sceptyczni są Brytyjczycy i Kanadyjczycy – odpowiednio 18 i 16 proc. z nich uważa, że zajmie to co najmniej dekadę. Co piąty Hindus uważa, że transfery pieniężne za pomocą sygnałów mózgowych będą możliwe w przeciągu roku. Wdrożenie takiego rozwiązania w dłuższej perspektywie czasowej (od roku do 5 lat) przewiduje aż 30 proc. Chińczyków i 29 proc. Emiratczyków. Z drugiej strony ponad dwie piąte Niemców, Francuzów i Brytyjczyków uważa, że taka usługa nigdy nie będzie możliwa (odpowiednio 46 proc., 43 proc. i 43 proc.).

Szkoda, że wyniki badania nie obejmują polskiego rynku. Nasze banki stawiane są za granicą jako wzór innowacyjności, a klienci chętnie przyswajają wszelkie nowinki. Jak wynika z raportów PRNews.pl, z bankowości internetowej aktywnie korzysta już ponad 15 mln klientów banków, a blisko 9 mln loguje się do banku z poziomu bankowości mobilnej. W naszych smartfonach działa już ponad 600 tys. kart HCE umożliwiających płatności zbliżeniowe. Zresztą pod względem płatności bezstykowych należymy do europejskiej czołówki. Mamy ponadto swój system płatności lokalnych – Blik.

Wojciech Boczoń

Oprac. na podst. Badanie pt. „Zaufanie do technologii” (oryg. Trust in Technology)

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie banku HSBC na reprezentatywnej próbie pełnoletnich mieszkańców 11 krajów (Chiny, Francja, Hongkong, Indie, Kanada, Meksyk, Niemcy, Wielka Brytania, Singapur, Stany Zjednoczone, Zjednoczone Emiraty Arabskie). W badaniu wzięło udział 12019 respondentów. Zostało przeprowadzone w marcu i kwietniu 2017 roku, przez firmę badawczą IPSOS Mori. Pełna treść raportu z badania w języku angielskim dostępna jest pod tym linkiem: http://www.hsbc.com/trust-in-technology-report