Chociaż wyniki badania Edelman Trust Barometer pokazują, że globalny wskaźnik zaufania w 2013 roku wzrósł (z 45 punktów w 2012 roku do 48 punktów w 2013 roku), usługi finansowe wciąż cieszą się najmniejszym zaufaniem spośród wszystkich sektorów gospodarki na świecie.
Według danych, pochodzących z corocznego badania poziomu zaufania firmy Edelman, tylko 46% respondentów uznało, że branży usług finansowych można ufać. Badając zaufanie regionalnie, usługi finansowe cieszą się największym zaufaniem w obszarach APAC, BRIC i Ameryce Łacińskiej (odpowiednio 61%, 60% i 55%). Poziom zaufania jest wyraźnie niższy w Ameryce Północnej (44%) i regionie EMEA, w tym w Polsce (29%).
Wskaźniki zaufania dla poszczególnych podsektorów usług finansowych zostały ujęte w poniższej tabeli:
| Świat | USA | EMEA |
APAC |
Kraje rozwijające się | Kraje rozwinięte | |
| Banki | 50% | 42% | 33% | 69% | 68% | 37% |
| Karty kredytowe, płatności | 49% | 38% | 39% | 60% | 61% | 43% |
| Firmy ubezpieczeniowe | 45% | 45% | 34% | 57% | 58% | 38% |
|
Doradztwo finansowe, zarządzanie aktywami |
43% | 44% | 30% | 55% | 58% | 32% |
*region APAC obejmuje następujące kraje: Chiny, Indonezja, Malezja, Indie, Singapur, Hong Kong, Korea Południowa, Japonia i Australia. EMEA obejmuje następujące kraje: Holandię, Wielką Brytanię, Polskę, Francję, Szwecję, Niemcy, Włochy, Hiszpanię, Irlandię, Rosję oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie. Do krajów rozwijających się zaliczane są: Brazylia, Meksyk, Rosja, Indie oraz Chiny. Kraje rozwinięte to: Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Francja, Niemcy oraz Japonia.
Czego nauczyły nas skandale w instytucjach bankowych?
Ujawnienie ubiegłorocznych skandali związanych z praktykami osób zarządzających instytucjami branży finansowej (np. Rajat Gupta – Goldman Sachs/McKinsey, czy Bob Diamond – Barclays) odbiły się na wizerunku całego sektora. Szczegółowe informacje dostarczane przez media na temat negatywnych praktyk członków kierownictwa największych instytucji finansowych zwiększyły świadomość opinii publicznej, ale również przyczyniły się do spadku zaufania wobec branży finansowo-bankowej.
Ponad połowa (56%) respondentów na całym świecie stwierdziła, że jest zaznajomiona ze skandalami w instytucjach bankowych, ponieważ przeczytała, oglądała bądź usłyszała wiadomości na ten temat. Ponadto, 34% respondentów z tej grupy oświadczyło, że ich zaufanie do banków zmalało wskutek owych skandali; 59% respondentów spytanych o przyczyny skandali, odpowiada, że są one wynikiem wewnętrznych działań w strukturach firm i można je kontrolować.
Globalni respondenci, którzy stwierdzili, że są zaznajomieni ze skandalami, wyszczególnili następujące trzy ich główne przyczyny:
- korupcja w korporacjach (25%);
- kultura korporacyjna oparta na przyznawaniu wysokiego wynagrodzenia lub premii (23%);
- brak regulacji prawnych (20%).
Pomimo przekonania, że te skandale były możliwe do opanowania przez firmy, respondenci uważają, że aby rozwiązać problemy instytucji bankowych czy finansowych, potrzebne są rozwiązania zewnętrzne oraz samoregulacyjne w branży:
- więcej regulacji rządowych (27%);
- więcej regulacji wewnętrznych w bankach/sektorze usług finansowych (19%);
- bardziej restrykcyjne zasady ustalania wynagrodzenia kadr kierowniczych (18%).
Oto kilka dodatkowych faktów dotyczących poszczególnych sektorów i regionów:
-
Zaufanie do banków w różnych częściach świata jest zróżnicowane. Banki największym zaufaniem cieszą się w regionie APAC, a najmniejszym w krajach rozwiniętych. Ten trend przejawia się również w innych sektorach usług finansowych.
-
Najmniejszym zaufaniem (w statystykach globalnych) darzony jest sektor doradztwa finansowego/zarządzania aktywami 43%. W krajach europejskich, które najmocniej odczuły kryzys strefy euro, ten sektor również cieszy się najmniejszym zaufaniem: Niemcy 23%; Hiszpania 22%; Irlandia 22%; Włochy 21%.
-
W porównaniu do innych podsektorów usług finansowych, instytucje bankowe w statystykach globalnych cieszą się największym zaufaniem opinii publicznej, ale nadal jest to poziom 50%.
– Światowy kryzys wciąż negatywnie wpływa na postrzeganie instytucji finansowych – powiedział Richard Edelman, prezes i dyrektor naczelny firmy Edelman. – Chociaż pojawiają się przesłanki, że zaufanie do sektora usług finansowych powoli powraca do poziomu sprzed kryzysu, to przed tą branżą wciąż długa droga. Aby zbudować system warty zaufania, społeczeństwo żąda od liderów instytucji finansowych wdrożenia nowych reguł w ich organizacjach.
Chociaż kraje Unii Europejskiej wykazały najmniejsze zaufanie wobec instytucji finansowych (w 2012 roku w tym regionie miały miejsce poważne zawirowania związane z branżą), to jednak pojawiły się wyjątki. Według tegorocznych danych, w ciągu ostatniego roku we Francji zaufanie wzrosło z 20% w 2012 roku do 31% w 2013 roku, a w Niemczech z 17% w 2012 roku do 28% w 2013 roku. W innych regionach świata w Południowej Korei nastąpił wzrost z 44% w 2012 roku do 53% w 2013 roku, w Indonezji wzrost z 66% w 2012 roku do 74% w 2013 roku, w Indiach wzrost z 59% w 2012 roku do 71% w 2013 roku.
O badaniu Edelman Trust Barometer
Najnowsze badanie 2013 Edelman Trust Barometer to już 13. w historii firmy coroczne badanie zaufania i wiarygodności. Sondaż przeprowadzony został przez firmę badawczą Edelman Berland i polegał na 20-minutowym wywiadzie przeprowadzanym online od 16 października do 29 listopada 2012 roku. Próbę internetowego badania stanowiło 26 tysięcy respondentów z ogólnej populacji w tym próba dobierana metodą losowania nadmiarowego, która obejmowała 5800 osób poinformowanych, w przedziale wiekowym od 25 do 64 lat i pochodzących z 26 krajów. Wszystkie terminy w badaniu zostały zdefiniowane przez firmę Edelman. Wszystkie osoby poinformowane spełniały poniższe kryteria: posiadali wykształcenie wyższe, pod względem dochodów gospodarstwa domowego znajdowali się w górnych 25% w swojej grupie wiekowej w każdym kraju, czytali lub oglądali wiadomości lub wiadomości biznesowe co najmniej kilka razy w tygodniu; śledzili wydarzenia polityki publicznej w wiadomościach co najmniej kilka razy w tygodniu.
Źródło: Edelman