Małe miasta dominują na rynku, ale aglomeracje wracają do łask deweloperów

Według najnowszego raportu DTZ Property Times Rynek Handlowy w Polsce w I połowie 2015 roku, rynek nowoczesnych nieruchomości handlowych w Polsce powiększył się o 183 tysiące  m kw. nowej powierzchni w siedmiu nowych obiektach i dziewięciu rozbudowach nieruchomości już istniejących.

Na koniec I poł. 2015 roku całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 12,95 mln m kw. Prawie połowę nowych zasobów stanowiły rozbudowy, co odzwierciedla wyraźny trend przebudowy i rozbudowy istniejących już obiektów o ugruntowanej pozycji na rynku. Obecnie w budowie jest 867 tys. m kw. nowej powierzchni, z planowanymi datami otwarcia do końca 2017 roku. Deweloperzy są wyraźnie zainteresowani powrotem do aglomeracji, gdzie ma powstać 60% nowej powierzchni.


Na koniec I poł. 2015 roku całkowita podaż powierzchni handlowej przekroczyła 12,95 miliona m kw. 73% zasobów stanowią centra handlowe i handlowo-rozrywkowe (9,4 mln m kw.).

Centrum handlowe to nadal dominujący format, stanowiący 83% nowo oddanej powierzchni. Nowe obiekty otwarto w mniejszych miastach regionalnych (200 400 tys. mieszkańców) i małych miastach poniżej 50 tys. mieszkańców, np. Galeria Sudecka w Jeleniej Górze, Galeria Neptun w Starogardzie Gdańskim, Corso w Świnoujściu, Galeria Sanok w Sanoku, Galeria Głowno w Głownie, Era Park w Wieluniu.

Zdecydowanie mniejsze jest zainteresowanie deweloperów formatem dużych parków handlowych. Natomiast małe obiekty handlowe w formie centrum handlowego tzw. strip mall czy parku handlowego, stały się popularnym formatem realizowanym w małych miastach lub gęsto zaludnionych osiedlach największych aglomeracji. Ten segment rynku wyraźnie się umacnia i w ciągu najbliższych 2,5 roku spodziewana podaż może osiągnąć nawet 250 tys. m kw. powierzchni najmu.

Dzięki intensywnemu rozwojowi formatu małych parków handlowych dynamicznie rozrosły się sieci sklepów takich operatorów jak CCC, Jysk, Media Expert, Deichmann, Pepco, Rossmann, RTV Euro AGD, Neonet, KiK czy Martes Sport.

Obecnie w budowie jest 867 tys. m kw. nowej powierzchni, z datami otwarcia planowanymi do końca 2017 r. Mimo dużego nasycenia rynku, deweloperzy najwyraźniej nie tracą zainteresowania największymi aglomeracjami. Ponad 60% budowanej powierzchni przypada na osiem największych miast, a kolejne 17% na miasta o populacji 200-400 tys. mieszkańców.

 

Dalej będzie się umacniał sektor centrów handlowych – w ciągu najbliższych 2,5 roku ponad 80% nowej powierzchni handlowej przypadnie właśnie na różnego rodzaju centra handlowe

Największymi inwestycjami handlowymi realizowanymi obecnie w Polsce są centrum Posnania w Poznaniu, Wroclavia we Wrocławiu, Forum Gdańsk w Gdańsku, Zielone Arkady w Bydgoszczy i Sukcesja w Łodzi.

Jeszcze w tym roku spodziewamy się dostarczenia na rynek dużej ilości nowej powierzchni handlowej (481 tys. m kw.). Niemal połowa zasobów dostarczonych w II poł. 2015 roku trafi na rynki największych aglomeracji, zarówno jeśli chodzi o otwarcia nowych obiektów, jak i rozbudowę już istniejących.

Liczba marek debiutujących na polskim rynki w I połowie 2015r. niższa niż w poprzednich latach, co wynika to między innymi z braku dostępnej powierzchni w najlepszych centrach handlowych w Warszawie, która jest preferowaną lokalizacją dla pierwszych sklepów nowych sieci. Nowi najemcy na rynku to np. SuperDry, aTab, Courir, Sportissimo i Dairy Queen. Z drugiej strony właściciele niektórych działających w Polsce marek dokonują oceny wydajności swoich sieci handlowych i optymalizują portfel prowadzonych lokali.

Średnie stopy pustostanów w centrach handlowych dla ośmiu największych aglomeracji pozostają na stabilnie niskim poziomie ok. 3%. Najniższy wskaźnik powierzchni niewynajętej odnotowano w Warszawie i Szczecinie. W miastach o populacji między 200 a 400 tysięcy mieszkańców średni wskaźnik powierzchni niewynajętej przekroczył 4%. Alarmującą sytuację obserwujemy w Radomiu, Częstochowie i Bydgoszczy, gdzie poziom wynajęcia centrów handlowych spadł poniżej 95%.

Większość dostarczonych na rynek w ubiegłym roku nowych centrów i parków handlowych w dniu otwarcia była wynajęta w ponad 90%, co wskazuje na ostrożniejsze podejście inwestorów do planowania przedsięwzięć inwestycyjnych.

Podobnie do sytuacji w 2014 r, czynsze za lokale handlowe w najlepszych centrach handlowych pozostawały roku na stabilnym poziomie i sięgały 90 100 euro za metr kwadratowy miesięcznie dla najlepszych centrów handlowych w Warszawie oraz 43- 55 euro za metr kwadratowy w innych dużych aglomeracjach. 

Dojrzewanie rynku i rosnące wskaźniki nasycenia powierzchnią handlową stawiają właścicieli centrów handlowych w obliczu wzmożonej konkurencji. Nowe wyzwania szczególnie silnie dotyczą obiektów starszej generacji, które ze swoim profilem i oferta handlową przestają odpowiadać na zmieniające się potrzeby i zachowania konsumenckie. Konieczność dopasowania się do nowego otoczenia i utrzymania zainteresowania klientów wymusza potrzebę dogłębnej analizy posiadanych zasobów handlowych i opracowania właściwej strategii przemodelowania centrum handlowego. mówi Patrycja Dzikowska, zastępca dyrektora w Zespole Doradztwa i Analiz Rynkowych w DTZ.

Format małych obiektów handlowych w formie parku handlowego czy tzw. strip mall, realizowany z powodzeniem w wielu mniejszych miastach, umożliwił szybki rozwój sieci handlowych z ofertą asortymentową i cenową dobrze wpisującą się w potrzeby i możliwości zakupowe klientów małych ośrodków miejskich, stąd szybka ekspansja sieic takich jak np. CCC, Jysk, Media Expert, Deichmann, Pepco, Rossmann, RTV Euro AGD, Neonet, KiK czy Martes Sport dodaje Patrycja Dzikowska.