Marcowy ranking najbardziej opiniotwórczych mediów

W marcu 2005 roku dziennikarze cytowali wiadomości podawane na łamach innych mediów 6227 razy. Najwięcej nawiązań dotyczyło Gazety Wyborczej (Wyk. 1), na którą powoływano się 1086 razy. Zmniejszyła się jednak różnica między Gazetą Wyborczą a Rzeczpospolitą – w marcu stanowiło ją 20 publikacji. Ponadto Rzeczpospolita zwyciężyła w rankingu mediów najczęściej cytowanych poza przeglądami prasy.

Wykres 1.

Wysokie czwarte miejsce w rankingu ogólnym zajął tygodnik Wprost, który wyprzedził „stałego brązowego medialistę” – Życie Warszawy. Wprost był najczęściej cytowany w kontekście sprawy Orlenu, w tym – odmowy prezydenta Kwaśniewskiego stawienia się przed komisją śledczą (169 razy na 351 cytatów). Również wysoko w zestawieniu znalazła się Polityka, wyprzedzając Newsweek i pozostałe dzienniki. Wśród rozgłośni radiowych zwyciężyło Radio ZET, a kolejne miejsca zajmują: RMF FM i PR 3 PR. Wśród stacji telewizyjnych w czołówce utrzymują się TVN i TVP1, a najczęściej cytowanym portalem internetowym był w marcu 2005 roku Onet.pl.

Media ogólnopolskie cytowano 5389 razy, zaś media lokalne – 838 razy. Najwięcej odniesień do mediów lokalnych pochodziło z województwa mazowieckiego, gdzie liderem ponownie zostało Życie Warszawy.

Najwięcej cytatów stanowią przeglądy prasy; na drugiej pozycji uplasowały się materiały dotyczące polityki, a na trzeciej – publikacje dotyczące życia społecznego. Nowymi tematami, jakimi zajmowały się media w marcu 2005 roku są m.in.: afera dębicka (związana z K. Janikiem), afera związana z J. Kobylańskim, zdrowie papieża Jana Pawła II, sprawa pomówienia A. Kwaśniewskiego przez L. Kaczyńskiego (Wyk. 2).

Wykres 2.

W każdym miesiącu Instytut Monitorowania Mediów analizuje wszystkie przekazy prasowe, telewizyjne i radiowe, w których ich autorzy powołują się na doniesienia innych mediów. Badaniu poddawanych jest ok. 500 tytułów prasowych, 6 stacji telewizyjnych oraz wybrane programy 5 rozgłośni radiowych.

Cały raport dostępny jest na stronie Instytutu Monitorowania Mediów: http://www.instytut.com.pl/raporty