W markecie i na stacji benzynowej – tam Polacy najchętniej płacą kartą kredytową. Wyniki badania

Na koniec czerwca 2018 roku w obiegu było w Polsce ok. 6 mln kart kredytowych. Jak pokazuje badanie wykonane na zlecenie Santander Consumer Banku na potrzeby raportu “Polaków portfel własny – kochamy okazje” większość posiadaczy kart jest zadowolona z możliwości, jakie daje im “kredytówka”. Aż 54 proc. z nich potwierdziło, że karta kredytowa to wygodna forma płatności za zakupy.

fot. Alexander Mak, yay foto

Konsumenci używają kart kredytowych przede wszystkim w sklepach stacjonarnych, płacąc za zakupy spożywcze (52 proc.). Kolejną największą kategorią wydatków finsowanych w ten sposób  są te, ponoszone podczas wizyty na stacji benzynowej (45 proc.). Dalej na liście artykułów, za które płacimy chętnie kartą kredytową znalazły się ubrania oraz obuwie (32 proc.), sprzęt RTV i AGD (32 proc.) oraz bilety na podróże – kolejowe, lotnicze czy autobusowe (31 proc.). Jeśli weźmiemy pod uwagę, że kolejne 27 proc. wskazań uzyskały wydatki związane z organizacją wyjazdu (np. płatności za hotel czy wynajem samochodu), można zauważyć, że karty kredytowe w dużym stopniu przydają się do opłacania wszelkich kosztów związanych z szeroko rozumianymi podróżami i przemieszczaniem się.

Kolejną znaczącą kategorią wydatków finansowanych z pomocą karty kredytowej są rozrywka i hobby. Za zakupy związane z realizacją swoich pasji (np. książki czy bilety na koncerty) płaci kartą co czwarty badany. Zakup gier i programów w internecie oraz płatności za subskrypcje uzyskały w sumie 31 proc. wskazań (odpowiednio 17,2 proc. i 13,8 proc).

Kartę kredytową znajdziemy z największym prawdopodobieństwem w portfelach 40- i 50-latków (odpowiednio 35 proc. wskazań w grupie 40-49 lat i 34 proc. wśród osób w wieku 50-59 lat). Taki instrument płatniczy ma też co czwarty dwudziestolatek i nieco więcej niż co czwarty trzydziestolatek. Posiadanie kart kredytowych jest silnie powiązane z wielkością miasta, w którym mieszkają respondenci, a także ich wykształceniem oraz dochodem. Najwięcej posiadaczy kart znajdziemy wśród mieszkańców metropolii (28 proc.). Najczęściej jej właścicielami są osoby z wykształceniem wyższym (31 proc.). Korzystanie z kart kredytowych cześciej deklarują mężczyźni niż kobiety. Aż co czwarty mężczyzna wskazał, że korzysta z karty bardzo często (płaci nią codziennie lub prawie codziennie). Wśród kobiet taką deklarację złożyło niecałe 16 proc.

Co motywuje do posiadania karty kredytowej? Jak pokazują dane z badania „Zakupy w Internecie” przeprowadzonego na zlecenie Santander Consumer Banku, wydawcy TurboKARTY, karta przede wszystkim daje poczucie bezpieczeństwa i samowystarczalności, dzięki stałemu dostępowi do pieniędzy. Konsumenci lubią też dodatkowe bonusy, które otrzymują wraz z kartą kredytową. – Klienci, którzy korzystają z wydawanej przez nas TurboKARTY doceniają możliwość otrzymania zwrotu części wydatków za zakupy na stacjach paliw oraz w pozostałych sklepach. Zdecydowana większość potwierdza, że to właśnie ta korzyść jest najbardziej atrakcyjna i skłoniła ich do skorzystania z TurboKARTY – mówi Arkadiusz Panek, Dyrektor Departamentu Kart Kredytowych Santander Consumer Banku.

Płacąc TurboKARTĄ klienci Santander Consumer Banku mogą zyskać moneyback o wartości do 360 zł rocznie. Składa się na to zwrot 3 proc. od kwot wydanych na stacjach paliw oraz 1 proc. od wartości pozostałych zakupów (również internetowych).Aż 88 proc. posiadaczy karty kredytowej TurboKARTA ocenia, że moneyback to atrakcyjna i przydatna funkcja.

Badanie na potrzeby raportu “Polaków portfel własny – kochamy okazje” zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku, wydawcy karty kredytowej TurboKARTA, w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut IBRIS w dniach 9 – 11 października 2018 r. W badaniu udział wzięły osoby pełnoletnie z całej Polski. Próba, n=1000. Badanie “Zakupy w internecie” zrealizował dla Santander Consumer Banku instytut badawczy ARC Rynek i Opinia w listopadzie i grudniu 2017 r. Badanie jakościowe z udziałem klientów Banku, zrealizowane w następujących miastach: Wrocław, Kraków, Toruń oraz Kielce. N=8FGI

Źródło: Santander Consumer Bank