Mastercard Economics Institute: W obliczu niepewności ekonomicznej konsumenci wybierają dobra podstawowe i doświadczenia

W obliczu ciągłych, niespotykanych dotąd w tak dużej skali zmian gospodarczych, wybory dokonywane przez konsumentów w zakresie tego na co, gdzie i kiedy wydają pieniądze dzisiaj, mogą pomóc w określeniu, dokąd zmierzamy w najbliższym czasie. Raport Mastercard Economics Institute’s “Shifting Wallets” to obszerna analiza nawyków zakupowych konsumentów z całego świata oraz tego, jak zmieniają się one w ostatnim czasie.

fot. Rawpixel.com, Shutterstock

Najnowszy raport Mastercard Economics Institute wykorzystuje unikalne, charakteryzujące się wysoką częstotliwością występowania wskaźniki ekonomiczne, aby odpowiedzieć na trzy kluczowe pytania – na co, gdzie i kiedy wydają konsumenci, czyli określeniem zmian w ich preferencjach zakupowych. Najważniejsze wnioski z raportu:

Na co?: Wraz z wyższymi cenami zmuszającymi konsumentów do zadbania o przywrócenie równowagi między wydatkami o charakterze rekreacyjnym i podstawowym, podróże oraz żywność odzyskały w ostatnich latach prymat w tym podziale.

Podróże nadal priorytetem dla konsumentów. W ujęciu globalnym, liczba rezerwacji lotów komercyjnych w trakcie tegorocznego lata (maj – sierpień) była o 15% wyższa, w porównaniu do 2019 roku, pomimo zwiększonych wyzwań logistycznych i presji cenowej2.

Łatwość jedzenia na mieście przyciąga konsumentów. Globalnie, wydatki na wizyty w restauracjach wzrosły o 25% w porównaniu do tego samego okresu w 2021 roku. Z kolei na jedzenie, głównie ze względu na dużą inflację w tym sektorze, wydaliśmy o 14% więcej.

Gdzie?: Największe konsekwencje zmian i zamknięć związanych z pandemią, poniosły małe przedsiębiorstwa i to one starają się szybko przejść do sprzedaży online.

Małe firmy wykazują zyski z usług online. Małe firmy świadczące usługi online – takie jak, między innymi, doradztwo podatkowe, korepetycje czy usługi opieki osobistej – rosną 1,5-2 razy szybciej niż duże firmy również oferujące te usługi przez internet. Widać to szczególnie w takich krajach jak Belgia, Brazylia, Kanada, Włochy i Singapur.

Duże firmy handlowe zdecydowanie wyprzedzają małe przedsiębiorstwa w przechodzeniu na rynek cyfrowy. W sierpniu, w sektorze handlowym, sprzedaż e-commerce dużych firm wzrosła o 66% w porównaniu z 27-procentowym wzrostem wśród małych, w porównaniu do 2019 roku. Rozbieżność ta jest szczególnie widoczna w bardziej rozwiniętych gospodarkach, jak w Australii, Niemczech, Hong Kongu i Singapurze.

Kiedy?: Minęły czasy, w których jasno można było określić dni związane z robieniem zakupów i tym samym wydawaniem pieniędzy. Praca z domu i wzrost znaczenia rozwiązań cyfrowych zatarły ewentualne różnice między sposobem wydatkowania budżetu domowego w weekendy i w ciągu tygodnia. W przypadku restauracji, sklepów detalicznych, ale także i innych biznesów, ma to szczególnie duże znaczenie w kontekście odpowiedniego zarządzania personelem czy łańcuchami dostaw.

Coraz częściej dokonujemy wydatków zarówno na dobra, jak i na doświadczenia w trakcie tygodnia.  

“Zmiany w preferencjach wydatków pojawiają się wtedy, gdy konsumenci zaczynają przyzwyczajać się do rytmu nowej rzeczywistości” – komentuje Natalia Lechmanova, Starsza Ekonomistka w Mastercard Economics Institute. “Pomimo zmagań z rosnącymi cenami, stopami procentowymi i dużą niepewnością gospodarczą, klienci dostosowują swoje nawyki dotyczące wydatków do tego, co najlepiej sprawdza się w ich życiu.”

Cały raport Shifting Wallets: Nowe zwyczaje zakupowe konsumentów dostępny jest tu. Inne raporty Mastercard Economics Institute można znaleźć tu.

Źródło: Mastercard