MasterCard przygotuje indeks najlepszych mobilnych aplikacji zakupowych w Europie

-Podczas Światowego Kongresu Handlu firma MasterCard ogłosiła uruchomienie unikatowego, ogólnoeuropejskiego indeksu Mobile Top App Index by MasterCard, uwzględniającego wszystkie publicznie dostępne mobilne aplikacje zakupowe w Europie. Indeks ten ma służyć identyfikowaniu najlepszych aplikacji zakupowych na różnych rynkach w Europie, a także ustaleniu, w jaki sposób konsumenci wykorzystują technologie mobilne dokonując zakupów mobilnych. Najlepsze aplikacje zakupowe w Europie w 20 kategoriach zostaną ogłoszone na Światowym Kongresie Technologii Mobilnych w marcu 2015 r.

-Ponieważ wraz ze wzrostem popytu konsumentów ciągle pojawiają się innowacyjne rozwiązania, dokonywanie zakupów za pomocą urządzeń mobilnych jest łatwiejsze niż kiedykolwiek. MasterCard jest firmą technologiczną łączącą ze sobą banki, handel i konsumentów. Nasz indeks najlepszych aplikacji mobilnych będzie wskazywał wyróżniające się rozwiązania w obszarze mobilnych aplikacji zakupowych z korzyścią dla europejskich konsumentów i sprzedawców – powiedziałJavier Perez, Prezes MasterCard Europe.

Indeks będzie oceniać wszystkie zakupowe aplikacje mobilne funkcjonujące w 36 krajach Europy. Oceną aplikacji zajmie się specjalny zespół ekspertów MasterCard, w ścisłej współpracy z dr Carstenem Srensenem, profesorem w dziedzinie innowacji cyfrowych w London School of Economics and Political Science.

Dr Carsten Srensen stwierdził: –Różnorodność dostępnych aplikacji na smartfony fundamentalnie zmienia sposób myślenia o naszych codziennych zadaniach. Ścisły związek powstający między ludźmi a ich smartfonami jest z kolei źródłem popytu na innowacyjne aplikacje wysokiej jakości. Ponieważ zakupy są jedną z tych rzeczy, które robimy codziennie, indeks najlepszych aplikacji MasterCard może pomóc konsumentom w znalezieniu takiej aplikacji zakupowej jakiej potrzebują i będzie pełnić rolę katalizatora dla całej branży.


Przed uruchomieniem indeksu najlepszych aplikacji mobilnych MasterCard została przeprowadzona ankieta1, w której poproszono konsumentów o podzielenie się opiniami na temat wykorzystywania przez nich aplikacji do zakupów. Z badań wynika m.in.:

Chris Kangas, Dyrektor ds. Płatności Zbliżeniowych w MasterCard Europe, oświadczył:

-Jesteśmy świadomi, że duża część konsumentów wykorzystuje już telefony komórkowe do zakupów. Są świetne aplikacje tworzone przez wiele sieci handlowych w Europie, jednak bardzo trudno zorientować się, które z nich są najlepsze, ponieważ funkcjonują na różnych rynkach i w różnych językach. Jestem przekonany, że do czasu ukończenia naszego indeksu w marcu 2015 roku będziemy mogli zidentyfikować najbardziej innowacyjne aplikacje zakupowe w Europie i podzielić się uzyskaną cenną wiedzą na temat rynku mobilnych aplikacji zakupowych.


O MasterCard Top App Index


MasterCard Top App Index będzie identyfikował najlepsze aplikacje mobilne w 20 kategoriach w całej Europie

Proces oceny tych aplikacji przebiega następująco:

  1. Przegląd: zespół ekspertów zaangażowany przez MasterCard będzie zbierał wszystkie dostępne mobilne aplikacje zakupowe w 36 krajach europejskich (Albania, Austria, Belgia, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Izrael, Włochy, Łotwa, Litwa, Macedonia, Czarnogóra, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Rosja, Serbia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, Wielka Brytania, Ukraina). Zespół będzie pobierał i testował wszystkie zebrane aplikacje za pomocą specjalnie skonstruowanego kwestionariusza. W efekcie zostanie wytypowanych 60 aplikacji (3 z każdej kategorii).

  2. Ocena: jury (2 przedstawiciele MasterCard i jeden ekspert – dr Carsten Srensen, profesor w dziedzinie innowacji cyfrowych w London School of Economics and Political Science) dokona oceny wszystkich wytypowanych aplikacji w celu wybrania „najlepszej aplikacji w kategorii” we wszystkich 20 kategoriach oraz jednej „najlepszej aplikacji” (Top App) spośród wszystkich kategorii. W trakcie procesu oceny aplikacjom w poszczególnych kategoriach zostaną przypisane punkty od 1 do 100. Wybór zostanie dokonany według 3 kryteriów:

Lista kategorii:

zakupy spożywcze; dostawa żywności; zakupy w sklepach specjalistycznych; bilety komunikacji publicznej (kolej, transport zbiorowy, komunikacja autobusowa itp.); bilety parkingowe; opłaty autostradowe; zakup biletów lotniczych; rezerwacje związane z podróżą (zakwaterowanie, wynajem samochodu); taksówki; zakup sprzętu elektronicznego; zakupy „modowe”; zakup kosmetyków; publikacje (książki, czasopisma itp.); zakup multimediów (CD i DVD, gry komputerowe itp.); usługi mobilne i telekomunikacyjne (zasilanie telefonu, opłata za Internet itp.); rozrywka (kino, teatr, festiwale, imprezy sportowe itp.); aukcje / ogłoszenia online; usługi osobiste; produkty do domu; produkty i usługi różne.

1 Badanie: Smart Phone Shopping Apps – Pan-European Usage Survey

Badanie zostało przeprowadzone przez Free Association Research Group na zlecenie MasterCard. Data badania: sierpień 2014. Kraje objęte badaniem: Czechy, Niemcy, Węgry, Włochy, Polska, Rosja, Hiszpania, Szwecja, Turcja i Wielka Brytania. Wielkość próby: ogółem 1050 osób. Grupa wiekowa: 18-55.