mBank udostępnia usługę CyberRescue i rozpoczyna prace nad biometrią behawioralną

mBank uruchamia dodatkowe usługi związane z bezpieczeństwem on-line. Jego klienci będą mogli korzystać z całodobowego pogotowia CyberRescue, a w przyszłości z zabezpieczeń opartych o biometrię behawioralną.

W ubiegłym roku mBank uruchomił fundusz ventrure capital inwestujący w fintechy – mAkcelerator. Jego partnerami zarządzającymi są Jarosław Mastalerz (wcześniej wiceprezes mBanku odpowiedzialny za bankowość detaliczną, a później operacje i IT) oraz Wojciech Chmielewski (wcześniej szef strategii grupy mBanku). Obecnie w portfelu mAkceleratora  znajdują się dwie spółki – Digital Teammates i Centrum Bezpieczeństwa Cyfrowego. Pierwsza z nich zajmuje się zagadnieniami związanymi z robotyką i automatyzacją zadań. Druga – jak sama nazwa wskazuje – cyfrowym bezpieczeństwem.

Lcrespi, YAY Foto

mBank udostępnia właśnie pierwszy produkt opracowany przez CBC – usługę CyberRescue. To prywatne pogotowie on-line, które ma zapewnić użytkownikom pomoc w przypadku problemów związanych z bezpieczeństwem w internecie. Użytkownik będzie mógł zadzwonić po pomoc w przypadku ataku hakerskiego, problemów z wirusami, utratą haseł do serwisów społecznościowych i wielu innych. CyberRescue ma być dodatkowym parasolem ochronnym w świecie on-line – poza usługami bankowymi. Dla klientów mBanku usługa będzie bezwarunkowo bezpłatna. Z ekspertami CBC będzie można kontaktować się całodobowo przez telefon, czat, mail lub SMS.  

Skąd pomysł na taką usługę?

Na co dzień bankowcy skupiają się przede wszystkim na zapewnieniu bezpieczeństwa finansom klienta. Z tego względu regularnie ostrzegają przed zagrożeniami typu phishing, skimming lub wirusami kradnącymi wrażliwe dane. Nie mają jednak większego wpływu na inne zagrożenia czyhające w internecie. Tymczasem utrata danych do logowania do serwisu społecznościowego czy skrzynki mailowej może skończyć się próbą wyłudzenia pieniędzy od klienta.

– Z tego powodu jako pierwszy bank w Polsce oferujemy naszym klientom usługę „pogotowia on-line”. To rozwiązanie zapewnia użytkownikom wsparcie w świecie on-line analogiczne do tego, które jako bank gwarantujemy w zakresie bezpieczeństwa systemów i pieniędzy – mówi Jacek Iljin, dyrektor zarządzający w pionie bankowości detalicznej mBanku.

CyberRescue ma być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na ochronę przed cyberprzestępstwami, których liczba rośnie. Z szacunków mBanku wynika, że co roku w polskich sieciach pojawia się ok. 700 tys. serwisów wyłudzających wrażliwe dane.

Nadchodzi biometria behawioralna

W przyszłości mBank chce uruchomić we współpracy z Centrum Bezpieczeństwa Cyfrowego usługę biometrii behawioralnej. Jest to dodatkowe zabezpieczenie dla klientów korzystających z bankowości online. Biometria behawioralna, o której szerzej możecie przeczytać w tym materiale, analizuje nasze zachowanie w sieci. W zależności od zaproponowanych rozwiązań, systemy są w stanie rozpoznać na przykład to, czy rzeczywiście to my zalogowaliśmy się do bankowości internetowej lub mobilnej. Między innymi po tym, jak poruszamy się wewnątrz systemu lub pod jakim kątem trzymamy telefon.

Wdrożenie usługi CyberRescue to kolejny pomysł mBanku z obszaru bezpieczeństwa. Bank od lat popularyzuje temat bezpieczeństwa w sieci. Jest między innymi autorem kampanii społecznej „Uważni w sieci”, w której tłumaczy użytkownikom internetu zasady bezpiecznego poruszania się po nim.

Przy okazji warto dodać, że w niektórych bankach znajdziemy polisy zabezpieczające przed skutkami zagrożeń w internecie. Na przykład w Raiffeisen Polbanku dostępna jest Cyber Pomoc, która chroni m.in. reputację właściciela konta czy tożsamość w sieci.