PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeNaganowski: Nadchodzi biometria behawioralna
Mastercard

Mastercard

Mastercard jest firmą technologiczną działającą w globalnym obszarze płatności.

Naganowski: Nadchodzi biometria behawioralna

Informacje Wojciech BoczońWojciech Boczoń - 16.01.2018 (12:08)
Bankowość internetowaBankowość mobilnaBezpieczeństwoKartyPłatności mobilne Mastercard

Pracujemy nad biometrią behawioralną. Dziś potwierdzać naszą tożsamość może nie tylko odcisk palca czy tęczówka oka, ale także nasze zachowanie. Na przykład to, jak piszę na klawiaturze, czy pod jakim kątem trzymam telefon – mówi w rozmowie z PRNews.pl Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale Mastercard Europe.

Wojciech Boczoń: Mija właśnie 10 lat odkąd na rynku pojawiła się pierwsza karta zbliżeniowa. Jak będziemy płacić za kolejne dziesięć lat?

Aleksander Naganowski: Dziś 78 proc. wszystkich transakcji kartami Mastercard w Polsce to transakcje zbliżeniowe. Technologii tej nie postrzegamy już jako innowacji, bo stała się standardem. Otworzyliśmy sobie też perspektywy do zastosowania płatności zbliżeniowych w kolejnych urządzeniach. Teraz zaczynamy płacić telefonami, ale równie dobrze mogą to być zegarki czy okulary, czyli  cały obszar wearables. Do tego w niedalekiej przyszłości dojdzie obszar płatności związanych z tzw. internetem rzeczy. Będzie pojawiać się coraz więcej urządzeń takich jak lodówki Samsunga z aplikacją Groceries by Mastercard, które same robią zakupy. Są już przecież samochody, które potrafią zdalnie zdiagnozować usterki, czy zamówić naprawę.

Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale Mastercard Europe.
Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale Mastercard Europe.

Możemy zaryzykować stwierdzenie, że karty znikną?

Tak samo można się zastanawiać, czy zniknie gotówka. Spójrzmy na kraje skandynawskie – tam udział płatności bezgotówkowych dochodzi do dziewięćdziesięciu kilku procent. Ale jakoś nikt nie zdecydował się do tej pory na to, by wyłączyć gotówkę z obiegu. Pytanie, czy w ogóle da się całkowicie bez niej funkcjonować? I tak samo jest z plastikowymi kartami. Być może niedługo okaże się, że nie musimy nosić karty czy dowodu, bo wszystko mamy w telefonie. Ale przy wyjeździe za granicę czasami karta nadal będzie niezbędna – są kraje, gdzie nieprędko zapłacimy telefonem. Na dodatek karta ma pewne elementy związane z prestiżem, estetyką czy nawet sentymentem. Może na co dzień będziemy nosić tylko telefon, ale karta będzie leżała w domu i czekała na specjalne okazje.

Jak w tym kontekście wygląda przyszłość biometrii i płatności biometrycznych?

Na 12 europejskich rynkach udostępniliśmy już rozwiązanie ID Check Mobile nazywane potocznie „Selfie pay”, a aktualnie pracujemy nad dodaniem do niego biometrii tęczówki oka. Nowy trend to również biometria behawioralna. W tym roku Mastercard kupił spółkę NuData, która specjalizuje się w tym obszarze. Dziś potwierdzać naszą tożsamość może nie tylko odcisk palca czy tęczówka oka, ale także nasze zachowanie. Na przykład to, jak piszę na klawiaturze, czy pod jakim kątem trzymam telefon.

Jak to działa? Weźmy na przykład znane internautom kody „captcha”. Najpierw trzeba było przepisywać literki, by potwierdzić, że nie jesteśmy robotem. Później klikać w rysunek znaku drogowego czy samochodu. Dziś wystarczy zaznaczyć haczyk, że nie jesteśmy robotem. Na pierwszy rzut oka może się to wydawać bez sensu – przecież robot bez trudu nauczy się klikać, że nie jest robotem. I właśnie tu wkracza biometria behawioralna. Google mierzy geometrię ruchu myszką albo sposób, w jaki dotykamy ekran. Robot zrobi to szybko, automatycznie. Człowiek ma mniej pewną rękę.

Jak można to wykorzystać w bankowości?

Podczas prezentacji prezes NuData podłączył telefon do rzutnika, zalogował się na swoje konto w banku i podał publicznie swoje hasło. Następnie dał uczestnikom telefon, żeby spróbowali się zalogować. I nikomu się to nie udało. Dzięki biometrii behawioralnej widać bowiem nie tylko, jakie litery są wprowadzane, ale również to, jak są wprowadzane. System widzi, że hasło co prawda się zgadza, ale nie zgadza się sposób jego wprowadzania. Bo ktoś inaczej trzyma telefon, wpisuje hasło lewą, a nie prawą ręką lub robi za duże odstępy czasowe między wpisaniem kolejnej litery. Bo w innym rytmie wpisujemy hasło, które mamy w pamięci, a inaczej hasło, które spisujemy z kartki litera po literze.

Prowadzicie też zaawansowane prace nad sztuczną inteligencją i robotyką. Do czego w praktyce te obszary są wykorzystywane?

Sztuczna inteligencja jest kojarzona z rozwiązaniami, które same się uczą realizacji swoich zadań. Może znaleźć zastosowanie na przykład w obszarze operacji wykonywanych tak samo, niezależnie od tego, czy robią to ludzie czy robi to oprogramowanie. Często ze względu na ograniczone zdolności ludzi posługujemy się bardzo prostymi mechanizmami i algorytmami. Dzięki zastosowaniu maszyn można zastosować bardziej wyszukane metody, oparte na bardziej złożonych procesach i automatycznym uczeniu się.

Weźmy za przykład scoring kredytowy. Dziś bank żąda od firmy zaciągającej kredyt określonych dokumentów i na ich podstawie podejmuje decyzję. Wykorzystując robotykę i sztuczną inteligencję możemy wykorzystać zupełnie inne obszary – na przykład historyczne dane podobnych spółek, rankingi, statystyki itp. Ich analiza może wykazać, że wbrew danym z PIT czy ZUS, taka firma ma większe lub mniejsze szanse na sukces. Prezentowane „papierkowo” dane – mimo iż są zgodne ze sztuką –nie zawsze odzwierciedlają rzeczywistą kondycję firmy. Klasyczny przykład to kredyty hipoteczne dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Przez długi czas tacy ludzie byli wykluczeni z rynku, mimo iż byli bardziej aktywni zawodowo niż zwykły pracownik na etacie z umową na czas określony i terminem wypowiedzenia trzy miesiące.

Inny obszar kojarzony ze sztuczną inteligencją to marketing. Sztuczna inteligencja przydaje się przy badaniu dużych zestawów danych. Na przykład szukając klienta w klasyczny sposób, analizujemy określony zbiór cech i ręcznie typujemy grupę docelową. Bierzemy pod uwagę zarobki czy miejsce zamieszkania. W przypadku wykorzystania sztucznej inteligencji, nie opieramy się już na danych deklaratywnych. Zamiast tego algorytm bazując na o wiele większym zbiorze danych posługując się kolejnymi przybliżeniami wyniku cały czas się uczy i może analizować bardzo złożone zależności między różnymi cechami osiągając bardziej finezyjną konstrukcję grup docelowych.

W naszym programie Mastercard Start Path Global pracujemy ze spółką Endor, która w ogóle nie analizuje danych w sposób klasyczny, opierając się na ich rzeczywistym znaczeniu. W miejsce poszukiwania osób charakteryzujących się konkretnymi cechami, Endor obserwuje podobieństwa w oparciu o dowolne cechy – intuicyjnie często zupełnie niezwiązane z celem poszukiwań. Wykorzystuje tzw. zasadę „social physics”, która w oparciu o podobieństwo dowolnych cech pozwala wyłowić grupy osób zachowujących się bardzo podobnie. Dzięki temu mamy szansę znaleźć nawet bardzo mało oczywiste, nowe grupy klientów, do których warto skierować odpowiedni komunikat marketingowy.

Sztuczna inteligencja w analizie i marketingu to jedno, ale wykorzystywane jest także w kwestiach związanych z bezpieczeństwem.

Oczywiście. Te same modele analityczne możemy odwrócić i sprawdzić, jakie jest prawdopodobieństwo, że pan Iksiński aktualnie próbuje się do nas włamać. Lub jakie jest prawdopodobieństwo, że określona transakcja jest transakcją oszukańczą. Podam prosty przykład z zagranicy – w Wiedniu na lotnisku spotkałem niedawno biletomaty, które wysyłały transakcje płatnicze z użyciem paska magnetycznego na karcie. Jeśli klient wyjdzie z samolotu i od razu zechce kupić bilet, to system banku wykryje, że coś się nie zgadza. Na co dzień klient płaci chipem w Polsce, a tu nagle transakcja paskiem za granicą. W efekcie może zablokować kartę. Sztuczna inteligencja jest w stanie rozróżnić tego typu przypadki i wychwycić anomalie – nauczyć się, że akurat na tym lotnisku, taka konkretna transakcja zawsze ma taką formę, zatem, gdy klient skorzysta z biletomatu, to bank nie uzna tego za oszustwo. Ale jeśli za chwilę transakcja powtórzy się na przykład w kasynie, to nastąpi blokada. Oczywiście jest to bardzo duże uproszczenie.

W naszej sieci Mastercard mamy usługę strzegącą wszystkich transakcji, która się nazywa Safety Net. Opiera się o wielopoziomowe spojrzenie na bezpieczeństwo globalne, właśnie na bazie algorytmów uczących się i takich, które szybko adaptują się do tego, co się dzieje w sieci. Potrafi wyłapać mocno rozproszone transakcje oszukańcze. Jak oszust wykona 1000 oszukańczych transakcji w jednym banku, to ten bank się zorientuje. Ale jeśli rozproszy atak na 2000 banków po 5 transakcji, to banki tego nie wyłapią, a nasz system czuwając nad bezpieczeństwem z perspektywy ptaka jest to w stanie zrobić. Właśnie w takich obszarach wykorzystywana jest sztuczna inteligencja.

Inwestujecie też w chatboty.

Tak, w obszar całej komunikacji z klientem. Od wieków zakupy wyglądały tak, że człowiek szedł na targ, spotykał sprzedawcę i uzgadniali cenę i towar. Dziś to się już w dużej mierze zmieniło. Sprzedawca wystawia produkt w globalnym supermarkecie i mówi: bierz co chcesz. Jeśli przychodzisz pod coś konkretnego, to nie problem. Gorzej jeśli potrzebujesz się kogoś poradzić, bo sam do końca nie wiesz co ci będzie potrzebne. Stosując w chatboty, wracamy więc do tej pierwotnej, konwersacyjnej idei handlu. Z tą różnicą, że rozmowę poprowadzi robot, a nie człowiek.

Zaawansowane chatboty wykorzystując sztuczną inteligencję potrafią łączyć pytania, kojarzyć zagadnienia i budować kontekst rozmowy z klientem. Na przykład klient zgłasza się do banku, ale zamiast słowa „depozyt” mówi o „oszczędnościach”. Chatbot musi zrozumieć język mówiony, stworzyć ramy rozmowy i poprowadzić klienta za rękę. Sklepy czy banki nie są w stanie zatrudnić dla każdego klienta osobistego opiekuna, ale mogą zatrudnić komputery, które zajmą się rozmową i cierpliwie wytłumaczą nawet najbardziej skomplikowane kwestie finansowe. Bardzo dobrze sprawdzają się na przykład w obszarach edukacji produktowej – mogą z jednakowym entuzjazmem i cierpliwością tłumaczyć, co to jest fundusz inwestujący w akcje lub procesor wielordzeniowy w laptopie nawet jeżeli robią to tysięczny raz tego dnia.

Kiedy chatboty zastąpią ludzi na infoliniach?

To się zacznie dziać już niedługo. Współpracujemy z firmą Kasisto rozwijając bot oparty na platformie sztucznej inteligencji KAI Banking, który posiada dogłębną wiedzą w dziedzinie usług finansowych i pozwala na realizację zleceń i rozwiązywanie problemów klientów przy użyciu platform, takich jak Facebook Messenger czy SMS. Pierwsze instytucje uruchomiły już chatboty na infoliniach. Jedna z naszych spółek wdrożyła boty na infolinii HSBC. Boty pomagają wykonywać klientom operacje transakcyjne i świetnie sprawdzają się również w sektorze usług.

Dziękuję za rozmowę.

Obserwuj @wboczon

biometria karty mastercard sztuczna inteligencja 2018-01-16
Wojciech Boczoń
Tagi: biometria karty mastercard sztuczna inteligencja

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

Autor wpisu

Wojciech BoczońWojciech Boczoń

Redaktor prowadzący PRNews.pl, analityk Bankier.pl. Dziennikarz z wieloletnim doświadczeniem w bankowości i finansach. Masz temat lub…

Inne wpisy tego autora:
Credit Agricole przyspiesza w Europie. Nowa platforma oszczędnościowa i cyfrowy bank dla firm

Credit Agricole przyspiesza w Europie. Nowa platforma oszczędnościowa i cyfrowy bank dla firm

Grupa Crédit Agricole zaprezentowała plan ACT 2028,…

Karta Allegro Pay w Apple Pay prawdopodobnie jeszcze w tym roku

Karta Allegro Pay w Apple Pay prawdopodobnie jeszcze w tym roku

Karta Allegro Pay może trafić do Apple…

Booksy wprowadziło Booksy Pay – płatności jednym kliknięciem

Booksy wprowadziło Booksy Pay – płatności jednym kliknięciem

Booksy uruchomiło nową funkcję o nazwie Booksy…

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców