mBank: współczesna businesswoman jest wszechstronna

Kobiety mBanku sprawdziły, czym zajmuje się i z jakich produktów korzysta kilkadziesiąt tysięcy przedsiębiorczych klientek, korzystających z usług banku. Z analizy wynika, że panie są ambitne i wszechstronne.

Wojciech Boczoń, PRNews.pl: Sprawdzili Państwo, czym zajmują się businesswoman, korzystające z usług mBanku. Czy jest ich dużo, czy można powiedzieć, że kobiety są przedsiębiorcze?


Dagmara Socha, ekspert ds. produktów firmowych w mBanku: Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że kobiety stanowią około 30 proc. osób pracujących na własny rachunek. Podobnie sytuacja wygląda w mBanku, gdzie również 1/3 przedsiębiorców korzystających z naszych usług dla firm, czyli przeszło 90 tys., stanowią panie.

Kobiet o wiek się nie pyta, ale mimo wszystko spróbujmy oszacować wiek polskiej businesswoman, prowadzącej działalność gospodarczą.


Powołując się na dane GUS można powiedzieć, że z roku na rok coraz młodsze Polki zaczynają prowadzić własną działalność gospodarczą. Co prawda w całej grupie kobiet przedsiębiorczych przeważają panie w wieku 45-54 lat, ale jednak osób młodszych – w wieku 35-44 lata – jest tylko nieznacznie mniej. Podobne statystyki obserwujemy w banku – dzisiaj największą grupę klientek firmowych stanowią panie w wieku 25-44 lata. Są to więc kobiety w sile wieku.

Jak zdefiniować współczesną businesswoman? Czy dzisiaj kobiety działają przede wszystkim w wybranych branżach, np. charakterystycznych dla pań, czy obecnie trudno już mówić o podziale na zajęcia typowo damskie i męskie?


Osoby, które spodziewają się, że w grupie przedsiębiorczych pań większość stanowią te wykonujące nietypowe czynności lub zajęcia charakterystyczne dla mężczyzn, muszę niestety rozczarować. Należy jednak podkreślić, że dzisiaj bardzo trudno jednoznacznie wskazać, czym zajmuje się polska przedsiębiorcza kobieta. Analizując nasze dane mogę powiedzieć jedno – polska businesswoman jest i ambitna, i wszechstronna.

Czym najczęściej zajmuje się współczesna businesswoman?


Tak, jak powiedziałam, trudno jednoznacznie wskazać na zajęcia, którymi obecnie przedsiębiorcze kobiety zajmują się najczęściej. Przygotowaliśmy analizę, w ramach której z liczby przeszło 90 tys. kobiecych biznesów, prowadzonych przy udziale mBanku, wyodrębniliśmy i opisaliśmy ponad 40 tys. z nich. Na tej podstawie pokazujemy popularne aktywności.

Kim zatem jest przedsiębiorcza Polka według mBanku?


Przedsiębiorcza Polka jest wszechstronna, co oznacza, że naprawdę trudno byłoby wymienić w trakcie tej rozmowy wszystkie rodzaje działalności, jakimi zajmują się nasze klientki. W badanej przez nas grupie 1/4 stanowiły panie zajmujące się prowadzeniem sprzedaży detalicznej – przede wszystkim wysyłkowej, realizowanej za pośrednictwem internetu.

W kolejnej, nieco mniejszej grupie znalazły się kobiety związane z branżą ubezpieczeniową i emerytalną, prowadzące np. firmy pośredniczące w sprzedaży produktów ubezpieczeniowych.

Trzeba też wspomnieć o paniach zajmujących się usługami rachunkowo-księgowymi oraz doradztwem podatkowym – to w naszym zestawieniu trzecia najliczniejsza reprezentacja.

Nie sposób nie wspomnieć także o paniach prowadzących praktykę lekarską, w tym praktykę stomatologiczną, których również jest sporo.

A co z pozostałą grupą przedsiębiorczych kobiet?


Oczywiście współczesna businesswoman nie tylko wyleczy, ale i doradzi jak prowadzić biznes. Mowa o dużej grupie pań zajmujących się doradztwem w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Do tego, w razie problemów przeprowadzi przez meandry ustaw i przepisów – jak prawniczki, które także korzystają z usług mBanku. Gdybym miała wymieniać dłużej, chętnie zwróciłabym uwagę na panie, które co prawda nie znalazły się w badanej próbie, ale za to mogą pochwalić się wykonywaniem nietypowej i rzadko spotykanej pracy. Dla przykładu, wśród firm prowadzonych przez kobiety i obsługiwanych przez mBank można znaleźć takie, które prowadzą działalność detektywistyczną, zajmują się uprawą ryżu lub produkcją przypraw.

Dane GUS-u pokazują, że wśród osób z wyższym wykształceniem na własny biznes częściej decydują się kobiety niż mężczyźni. Czy potwierdza to również Państwa analiza?


Z pewnością możemy powiedzieć, że w grupie businesswomen, którą opisujemy, ważną rolę odgrywają zarówno panie prowadzące działalność związaną z tłumaczeniami i nauką języków obcych, jak i działające w szeroko rozumianej branży edukacyjnej, gdzie wykształcenie jest przecież niezbędne. Jeśli do tego uwzględnimy panie działające w takich branżach jak marketing, nowe technologie czy architektura – bo i takich kobiet naliczyliśmy sporo – trudno nie zgodzić się z tymi danymi.

Wiemy już, że Państwa zdaniem kobieta przedsiębiorcza jest wszechstronna – zna się na handlu, biznesie. Wróćmy jednak do stereotypów: kobieta w roli kosmetyczki albo fryzjerki. W mBanku takich Klientek nie ma?


Oczywiście, że obsługujemy również panie działające w branży związanej z urodą. W opisywanej przez nas grupie niemal 10 proc. stanowiły panie prowadzące salony fryzjerskie i kosmetyczne. Zresztą, trzeba przyznać, że może być to niezły biznes, bo czy to się komuś podoba czy nie, dzisiaj wygląd odgrywa niebagatelne znaczenie – również w biznesie. Wydaje się, że przekonali się o tym również panowie. Kto na tym zarabia? Oczywiście w znacznej mierze panie, w tym Klientki mBanku.

A propos skutecznych biznesów, czy polska businesswoman finansuje swoją działalność z kredytów?


Z naszych danych wynika, że Polka preferuje finansowanie biznesu ze środków własnych. Od kredytówpopularniejsze są typowe produkty pomagające prowadzić bieżące rozliczenia (rachunek osobisty) czy produkty oszczędnościowe.

Czy spodziewają się Państwo, że w najbliższych latach będzie więcej kobiet wśród przedsiębiorców?


Trudno to oszacować, ale z pewnością jest szansa na kontynuowanie trendu, zgodnie z którym z roku na rok liczba Klientek firmowych wzrasta. Mężczyźni muszą się więc liczyć z konkurencją ze strony pań hołdujących niezapomnianej „kobiecie pracującej”.

Źródło: PR News