Migracja DnB – Getin Noble Bank: case study

Naturalnym kierunkiem działania każdej organizacji biznesowej, niezależnie od branży w jakiej działa, jest wzrost i rozwój – zdobywanie nowych klientów czy rynków, wzrost przychodów i aktywów. Tym celom podporządkowane są wszystkie działania: sprzedaż, nawiązywanie i utrzymywanie relacji, komunikacja, dobór pracowników, tworzenie i doskonalenie procesów operacyjnych i architektury informatycznej czy wiele innych.

W życiu każdej organizacji może jednak nadejść moment, w którym czynniki zewnętrzne zmuszą ją do radykalnej zmiany kierunku czy wręcz zaprzestania działania w niektórych obszarach. Czy tak fundamentalną zmianę można przeprowadzić z wykorzystaniem narzędzi, które doskonale sprawdzały się w dotychczasowej działalności nastawionej na rozwój? Co jest kluczowe dla powodzenia takiego projektu? Warto prześledzić to na przykładzie Banku DnB NORD.

Tło projektu

Od momentu fuzji z BISE (2008 r.) DnB NORD, działający do tej pory jako bank korporacyjny, rozpoczął budowę banku uniwersalnego obsługującego zarówno klientów korporacyjnych, jak i małe i średnie przedsiębiorstwa, wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe oraz zamożnych klientów indywidualnych. Bank udoskonalił procesy kredytowe oraz obsługi rachunków, wdrożył nową bankowość internetową i konsekwentnie budował pozycję na rynku.

Jednak w roku 2012 roku właściciel zdecydował o fundamentalnej zmianie strategii banku – DnB NORD miał ponownie stać się bankiem korporacyjnym, obsługującym duże przedsiębiorstwa, a klienci z pozostałych segmentów (w tym blisko 37 oddziałów) mieli znaleźć się poza docelową strukturą firmy. Zadanie przygotowania i realizacji restrukturyzacji powierzono menedżerom banku – bank nie angażował do tego projektu żadnej zewnętrznej firmy doradczej.

Tak postawiony cel projektu mógł zostać zrealizowany na dwa sposoby:

Najkorzystniejszym rozwiązaniem, zarówno z punktu widzenia klientów jak i pracowników banku, wydawała się sprzedaż części przedsiębiorstwa. Scenariusz sprzedaży pozwalał zachować wartość wypracowaną w okresie rozwoju banku: zbudowane relacje z klientami, stworzone przewagi konkurencyjne – kompetencje pracowników, sprawne procesy i dedykowane im narzędzia. Mimo, że sprzedaż była rozwiązaniem najkorzystniejszym dla wszystkich, jej realizacja wcale nie była prosta.

Wyzwania:

Wybór partnera w transakcji

Rok 2012 nie był idealnym momentem na poszukiwanie nabywcy części działalności bankowej, niezależnie od jej charakteru i atrakcyjności, tym bardziej, że nie była ona homogeniczna. Składali się na nią klienci indywidualni, małe i średnie przedsiębiorstwa oraz wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe. Każdy segment miał swoją specyfikę, zwłaszcza ten ostatni, a jej zachowanie było warunkiem istotnym dla utrzymania w przyszłości przez potencjalnego nabywcę relacji z przejętymi klientami. Jako nabywcę wybrano ostatecznie Getin Noble Bank.

Złożoność projektu

Przedmiotem sprzedaży nie był cały bank ,a jedynie jego zorganizowana część, co zwiększyło stopień złożoności transakcji. Warunkiem niezbędnym do jej zakończenia były nie tylko zgody Regulatorów takich jak KNF czy UOKiK, ale również zgoda każdego klienta, który miał zostać przeniesiony do nowego banku. Migracja aktywów, danych i dokumentów musiała więc odbyć się w ściśle określonym czasie. Dodatkową trudnością był fakt, że w DnB NORD mieli pozostać klienci posiadający kredyt hipoteczny, dla których należało opracować model obsługi bez sieci placówek.

Akceptacja klientów

Warunkiem zakończenia projektu było uzyskanie zgody określonej liczby klientów objętych transakcją na zmianę banku. Proces uzyskiwania zgód musiał być prosty – nie tworzyć dodatkowych barier czy biurokracji, oferta w nowym banku co najmniej tak atrakcyjna jak w DnB NORD, a dodatkowo klient powinien otrzymać dodatkową zachętę, aby wyrazić zgodę.

Skala projektu

Umowa sprzedaży zakładała krótki czas na realizację projektu – tylko 2 miesiące na planowanie i projektowanie rozwiązań oraz 5 miesięcy na ich realizację. W kontekście liczby klientów, danych, dokumentów i aktywów trwałych przeznaczonych do migracji – taki harmonogram stanowił duże wyzwanie. Migracja musiała być dokładnie zaplanowana i „przeprowadzona w punkt” – tak, aby nasz partner mógł „w dzień po migracji” poprawnie obsługiwać przejętych klientów.

Kluczowe czynniki sukcesu

Wszystkie powyższe wyzwania zostały pokonane i transakcja zakończyła się sukcesem – zarówno z punktu widzenia terminu jak i jakości dokonanej migracji. Pomimo początkowych obaw wszystkie warunki zawieszające transakcję (takie jak konieczność uzyskania zgód klientów) zostały spełnione i to w stopniu znacznie przekraczającym poziomy wymagane, a organizacja nastawiona do tej pory na rozwój poradziła sobie ze skrajnie innym zadaniem. O sukcesie zadecydowało kilka elementów:

Nowa motywacja pracowników

Początkowo duże trudności z akceptacją projektu przez pracowników (co zrozumiałe, zważywszy na jego charakter )zostały przełamane, dzięki działaniom pozwalającym pracownikom na odnalezienie się w nowej rzeczywistości i znalezienie nowej motywacji do pracy:

Profesjonalna współpraca

Skrajnie odmienny od dotychczasowych cel projektu (zamiast pozyskiwania nowych klientów – akcja niejako odwrotna, nakłaniająca obecnych klientów do zmiany banku) nie stanowił dla zespołu projektowego przeszkody do wykorzystania znanych i sprawdzonych na etapie rozwoju banku metod działania.

Ścisła współpraca poszczególnych obszarów projektowych, doskonałość operacyjna

Podsumowanie

Choć wydaje się, że spora część z wymienionych powyżej czynników, działań i narzędzi jest oczywista, to dopiero ich połączenie i konsekwentne stosowanie w czasie całego projektu pozwoliły na osiągnięcie sukcesu. Kluczowe wydają się wspólny cel, motywacja do jego osiągnięcia, współpraca i odpowiedzialność za wykonywane zadania.

W tekście wykorzystano wypowiedzi liderów obszarów projektu.

Przemysław Gołębiewski

dyrektor Pionu Rozwoju Bankowości Detalicznej i MŚP

w Banku DnB NORD Polska