Milion kilometrów wybieganych w imprezach PZU

Sezon biegowy A.D. 2014 należy uznać za zamknięty. Wniosek jest jeden bieganie staje się coraz popularniejsze. Tylko w imprezach sponsorowanych przez PZU udział wzięło aż 45 tys. uczestników. Przebiegli oni w sumie blisko milion kilometrów. To dystans 25-krotnie dłuższy od równika.


Tegoroczny raport Narodowy Spis Biegaczy 2014 pokazał, że bieganie stało się najpopularniejszą dyscypliną sportu wśród Polaków. Dowodów potwierdzających ten trend nie trzeba daleko szukać. W 79. Plebiscycie Przeglądu Sportowego w nowej kategorii Impreza Masowa Roku jako pierwszy wyróżniony został 35. PZU Maraton Warszawski.

W 2014 roku po raz pierwszy odbyła się także Gala Biegów Masowych. Nagrodę dostał m.in. Orlen Warsaw Marathon, 9. PZU Półmaraton Warszawski, Warszawska Triada Biegowa, a w kategorii debiut – 1. PZU Cracovia Półmaraton Królewski. PZU otrzymał tytuł Mecenasa Roku. Swój tryumf święcił także wicemistrz Europy w maratonie Yared Shegumo. Sportowiec wspierany przez ubezpieczyciela dostał nagrody w kategoriach: Zawodnik Roku 2014 i Objawienie Roku 2014.

Więcej biegaczy widać nie tylko w parkach, lasach i na ulicach, ale także na profesjonalnych biegach ulicznych. Na starcie 9. PZU Półmaratonu Warszawskiego stanęło 12 tys. biegaczy. Rok wcześniej było ich o ok. 2 tys. mniej. Rekordową frekwencją cieszył się także Bieg Niepodległości, w którym przygotowano 15 tys. pakietów startowych. Te przykłady można mnożyć.

-Stale rosnąca popularność biegania może tylko cieszyć. Zmiana stylu życia na bardziej aktywny to korzyść nie tylko w skali jednostki to zysk dla całego społeczeństwa. Osoby aktywne są zdrowsze, spędzają mniej czasu u lekarzy i wydają mniej pieniędzy na leczenie. Samo bieganie budzi natomiast pozytywne emocje. PZU chce, aby Polacy byli zdrowsi i lepiej usposobieni. Nie zamierzamy spocząć na laurach i w 2015 roku będziemy jeszcze mocniej zaangażowani w popularyzację biegania i aktywności fizycznej. Mogę już teraz obiecać, że imprez z naszym udziałem będzie zdecydowanie więcej – mówi Andrzej Klesyk, prezes zarządu PZU SA.

Kalendarz imprez biegowych w 2014 roku był imponujący. Biegi towarzyszyły obchodom ważnych wydarzeń historycznych, gospodarczych i związanych z polskimi tradycjami. Były biegi niepodległości, Bieg Konstytucji, Powstania Warszawskiego, Marzanny i Bieg po Miód. Za nami są biegi Świętych Mikołajów, a przed nami biegi sylwestrowe i noworoczne.

Imponuje bogata rozpiętość dystansów: od 5 do ponad 70-kilometrowych. Zaskakuje ich charakter i miejsce realizacji. Są biegi górskie (PZU Alpin Sport Tatrzański Bieg pod Górę czy Bieg Rzeźnika), z przeszkodami (Armageddon) i nocne miejskie (Night Runners). Nie brakuje biegów charytatywnych jak Przegonić Raka czy Bieg po Nowe Życie, i imprez ultra, np. Zimowy Ultramaraton Karkonoski czy Ultramaraton Trzy Korony. Bardzo ciekawą i dość nową inicjatywą jest też parkrun. To cykliczna, cotygodniowa impreza organizowana w dużych miastach w Polsce. Jej dystans wynosi 5 km, a udział jest bezpłatny.

Rok 2015 otworzy nowy sezon, na który biegacze czekają z niecierpliwością. Pośród starych i nowych wydarzeń każdy znajdzie coś dla siebie. Spodziewamy się, że popularność biegania będzie jeszcze większa.

Niesamowitą atmosferę i emocje na imprezach biegowych doceniają również kibice. O nich również zadbają organizatorzy: od stref Podziel się kilometrem, w których mogą wesprzeć instytucje charytatywne, po różne atrakcje sportowe. Ważne jest, aby dbać zarówno o uczestników imprez, jak i ich obserwatorów. Wówczas wydarzenia biegowe będą świętem dla wszystkich.