Milionerzy najwięcej wydają na ubrania, biżuterię i sztukę oraz często podróżują

Mimo kryzysu, wśród wydatków klientów z aktywami powyżej 1 miliona złotych, za które płacą kartami, blisko 40% stanowią ubrania, buty, biżuteria, antyki, dzieła sztuki i podróże – wynika z analizy przeprowadzonej przez Bank Millennium.

Struktura transakcji dokonywanych kartami płatniczymi przez klientów Bankowości Prywatnej znacznie różni się od średniej dla klientów bankowości detalicznej. Przykładowo milionerzy 7 razy częściej niż klienci masowi dokonują płatności kartami za granicą, istotnie częściej kupują też dobra luksusowe.

Główne pozycje w budżecie milionerów, za które płacą kartami, to odzież, biżuteria, dzieła sztuki oraz podróże. Wśród klientów detalicznych ponad 45% wydatków ponoszonych kartą związanych jest z codziennymi potrzebami – zakupami w supermarketach oraz kosztami utrzymania samochodu, w tym paliwa. Choć procentowy udział wydatków na ubrania w domowych finansach jest zbliżony dla obu grup, to wśród klientów zamożnych średnia wartość transakcji jest ponad czterokrotnie wyższa.

Wydatki milionerów

Drugie na liście wydatków milionerów – ponad 13% – są zakupy biżuterii, antyków i dzieł sztuki, a średnia wartość jednej transakcji w tej kategorii wynosi niemal 4 000 zł. Na liście wydatków klientów bankowości detalicznej pozycja ta zajmuje ostatnie miejsce, stanowiąc niewiele ponad 1%.

9% wydatków milionerów dokonywanych kartami płatniczymi stanowią koszty związane z podróżami – zakup biletów lotniczych, wynajem samochodów czy korzystanie z usług agencji turystycznych. Klienci bankowości detalicznej wydają na podróżowanie znacznie mniej – w ich przypadku wydatki te stanowią 3%, a średnia transakcja jest niemal sześciokrotnie niższa niż w przypadku milionerów.

Klienci Bankowości Prywatnej zupełnie inaczej zarządzają domowym budżetem, inna niż wśród klientów bankowości detalicznej jest także struktura wydatków oraz średnia wysokość transakcji. Dla nas oznacza to, że karty płatnicze dedykowane najzamożniejszym muszą być ściśle dostosowane do ich unikalnych potrzeb. Również limity wydatków  muszą być znacząco wyższe – z naszych doświadczeń wynika, że czasem jedna transakcja ma wartość setek tysięcy złotych. Ponieważ najzamożniejsi więcej podróżują i częściej płacą kartami za granicą, do czarnych kart dodaliśmy szereg udogodnień w podróżach – mówi Marcin Kołodziejski z zespołu kart płatniczych Banku Millennium.

Oferta kart kredytowych dla klientów Bankowości Prywatnej obejmuje kartę debetową Millennium World Debit MasterCard oraz kartę Millennium MasterCard World Signia, dla której limit kredytowy sięga nawet 2 milionów złotych. Obie karty należą do najbardziej prestiżowego segmentu czarnych kart płatniczych i oferują szeroki pakiet bezpłatnych ubezpieczeń i dodatkowych korzyści.

Wydatki klientów bankowości detalicznej

Wraz z kartą kredytową Millennium MasterCard World Signia klienci otrzymują bezpłatnie kartę Priority Pass, otwierającą dostęp do ponad 600 ekskluzywnych saloników VIP na 325 lotniskach w przeszło 100 krajach – bez względu na rodzaj czy klasę wykupionego biletu, a także dla dowolnej liczby osób towarzyszących. Biorąc pod uwagę fakt, że milionerzy podróżują znacznie częściej niż klienci bankowości detalicznej, karta Priority Pass jest jednym z tych udogodnień, z którego korzystają najczęściej.
Milionerzy posiadający w portfelu czarne karty Millennium MasterCard World Signia mają ponadto dostęp do World MasterCard Rewards, programu partnerskiego World Signia oraz pakietów Assistance i Concierge. Z danych dostarczonych przez firmę świadczącą usługi concierge dla klientów Bankowości Prywatnej Millennium wynika, że w okresie przedświątecznym dwa razy częściej niż zwykle korzystali z concierge, a wszystkie zlecenia dotyczyły organizacji podróży – lokalizacji lotnisk, rezerwacji hoteli i zmian w biletach lotniczych.    

– Czarne karty płatnicze, uznawane za najbardziej prestiżowe na rynku, są istotnym elementem oferty Bankowości Prywatnej Millennium dla klientów z aktywami przekraczającymi 1 milion złotych. Co istotne, przeprowadzone przez nas badania wskazują, że oferowane rozwiązania, szczególnie wysokie limity i udogodnienia w podróżach, świetnie korespondują z przyzwyczajeniami milionerów – mówi Agnieszka Dojlidko, dyrektor departamentu Bankowości Prywatnej Millennium

Analiza została przygotowana na podstawie danych dotyczących transakcji dokonanych przez klientów Banku Millennium w okresie sierpień-grudzień 2011. Obejmuje ona pełen portfel kart płatniczych, których łączna liczba przekracza 1,5 miliona.

Źródło: Bank Millennium