Millenialsi bardziej zaagażowani społecznie niż starsze pokolenia przedsiębiorców

Przedsiębiorców z „pokolenia Y”* od starszych pokoleń różni chęć wywierania pozytywnego wpływu na lokalną społeczność i gospodarkę – wynika z raportu pt. „Essence of Enterprise”, opublikowanego przez bank HSBC.


„To nowe pokolenie ludzi biznesu zmienia oblicze przedsiębiorczości. Zakładają własny biznes wcześniej niż starsze generacje i angażują się w kilka projektów równocześnie. Tworzą większe firmy i więcej miejsc pracy. Motywuje ich nie tylko perspektywa sukcesu finansowego, ale także chęć wywierania realnego i pozytywnego wpływu na otoczenie, przez tworzenie przyjaznego środowiska pracy i wspieranie lokalnych społeczności. Reprezentują postawę godną liderów XXI wieku”-mówi Dariusz Kucharski, członek zarządu i szef Pionu Ryzyka w HSBC Bank Polska S.A.

Przedsiębiorcy-millenialsi w świetle raportu „Essence of Enterprise:

Wsparcia szukają wszędzie


Podczas, gdy przedstawiciele starszych pokoleń przedsiębiorców polegają na finansowaniu działalności biznesowej z własnych środków i dążą do zachowania możliwie jak największej kontroli nad firmą, millenialsi szukają finansowania na szeroką skalę, korzystając ze wsparcia rodziny, bliższych i dalszych znajomych, a czasami nawet zupełnie obcych osób (np. poprzez tzw. „crowd funding”). Są również bardziej otwarci na dzielenie się swoimi pomysłami biznesowymi z otoczeniem, starając się możliwie jak najlepiej „sprzedać” daną ideę osobom mniej lub bardziej zaangażowanym w jej realizację. Stoi za tym przekonanie,
że jeżeli inni ludzie uwierzą w ich pomysł, będą bardziej skłonni wesprzeć ich
w realizacji danego przedsięwzięcia.

Biznesowe podejście


Większość przedsiębiorców „pokolenia Y” (79%) jest aktywnie zaangażowana
w działalność filantropijną. Połowa z nich deklaruje, że ich zaangażowanie społeczne jest wynikiem określonej strategii, a 44% – że działalność filantropijna odzwierciedla w większym stopniu wyznawane przez nich społeczne i kulturalne wartości aniżeli korzyści osobiste.

W działalności filantropijnej od przedsiębiorców reprezentujących starsze pokolenia różni ich również to, że nie poprzestają na biernym wsparciu finansowym,
ale aktywnie angażują się w realizację celów, na które łożą środki. Często wręcz sami zakładają fundacje czy inne organizacje, realizujące cele społeczne, które przedsiębiorcy-millenialsi uważają za ważne dla otoczenia. W prowadzeniu takich projektów wykorzystują doświadczenia biznesowe, co przyczynia się do większej efektywności prowadzonych działań.

Z pokolenia na pokolenie


2/3 (67%) przedsiębiorców z „pokolenia Y” pochodzi z rodzin z tradycjami
biznesowymi, co potwierdza duże znaczenie wzorców wyniesionych z domu
w kształtowaniu ścieżek zawodowych młodych przedsiębiorców. Raport pokazuje również, jaki wpływ tradycje biznesowe mają na kształtowanie przedsiębiorczego myślenia na wczesnym etapie życia. Zapytani o moment, w którym zaczęli postrzegać się jako przedsiębiorcy, 44% respondentów z biznesowymi tradycjami rodzinnymi wskazało na okres formalnej edukacji lub stwierdziło, że zawsze uważali się za przedsiębiorców, w porównaniu do 33% wskazań respondentów, którzy pochodzą z rodzin bez tradycji biznesowych.

Przedsiębiorcy z „pokolenia Y” w Polsce


Jacy są polscy millenialsi? Jak wskazuje raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, osoby urodzone w latach 1980-2000 stanowią ok. 32% polskiego społeczeństwai. Blisko młodych Polaków z „pokolenia Y” (23%) rozważa założenie własnej firmy w ciągu kolejnych 5 lat, podczas gdy 37% myśli o tym w perspektywie następnych 10 lat – sugerują analizy przeprowadzone przez firmę doradczą PWCii.

*określenia „pokolenie Y” i „millenialsi” są stosowane naprzemiennie, w odniesieniu do osób, które w momencie przeprowadzania badania nie ukończyły 35 roku życia

 

Raport pt. „Essence of Enterprise” prezentuje wyniki badania przeprowadzonego drogą elektroniczną w okresie sierpień-wrzesień 2015 roku na łącznej próbie 2 834 respondentów. W badaniu tym określenie Przedsiębiorcy” odnosi się do osób, których a) majątek pochodzi z działalności biznesowej oraz b) dysponują majątkiem o wartości co najmniej 250 tys. USD. Określenie pokolenie Y” odnosi się do osób w wieku poniżej 35. roku życia w momencie przeprowadzania badania. Badanie objęło Chiny kontynentalne, Hongkong, Singapur, Wielką Brytanię, Niemcy, Francję, USA, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Arabię Saudyjską. Pełna treść raportu Essence of Enterprise” dostępna jest pod adresem: http://bit.ly/HSBCEnterprise.