Z raportu PRNews.pl i Bankier.pl wynika, że z bankowych aplikacji mobilnych i lekkich serwisów transakcyjnych korzysta już ponad 3 miliony Polaków. Rosnącą popularność aplikacji banki mogą wykorzystać do przekazywania klientom spersonalizowanych ofert. Takie możliwości stwarza technologia Infobip PUSH, która pozwala na przesyłanie wiadomości bezpośrednio do osób, które zainstalowały aplikację na smartfonie lub tablecie. Oszczędności z zastąpienia powiadomieniami PUSH części komunikacji realizowanej przez banki za pośrednictwem SMS-ów mogą sięgnąć nawet 30%.
Informacje o promocjach mogą być przekazywane bezpośrednio użytkownikom aplikacji dzięki wykorzystaniu powiadomień PUSH bazujących m.in. na mechanizmie geolokalizacji oraz danych dotyczących zachowań użytkownika zebranych przez aplikację. Pozwala to dostosować komunikaty do zainteresowań klientów, co z kolei przekłada się na efektywność działań marketingowych prowadzonych z wykorzystaniem aplikacji mobilnych. Co ważne, powiadomienia wyświetlane są również wtedy, gdy aplikacji nie jest uruchomiona.
„Powiadomienia PUSH to bardzo efektywne narzędzie do kontaktu z klientami banków, którzy zainstalowali na swoich smartfonach i tabletach bankowe aplikacje mobilne. Popularność tych aplikacji przekłada się na zwiększenie zasięgu powiadomień, które już dzisiaj z powodzeniem mogą zastąpić część komunikacji realizowanej przez banki poprzez SMS-y. Z naszych analiz wynika, że włączenie powiadomień PUSH może spowodować obniżenie kosztów marketingu mobilnego nawet o 40 procent przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności działań w tym kanale nawet o 30%. Na wysoką skuteczność powiadomień wpływa m.in. możliwość dostosowania treści komunikatów do odpowiednich grup docelowych oraz niedostępna w przypadku SMS-ów możliwość wykorzystania mechanizmu geolokalizacji. Powiadomienia PUSH pomagają również zwiększyć zaangażowanie użytkowników aplikacji, którzy mogą skorzystać z oferty niezwłocznie, z poziomu aplikacji w chwili największego zainteresowania.” – powiedział Marcin Papiński, Business Development Manager, w firmie Infobip.
Bankowość mobilna w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Aplikacje mobilne lub strony internetowe w wersji lite udostępniło 18 największych banków w Polsce. Jak ustalił serwis PRNews.pl najchętniej z bankowych aplikacji korzystają klienci mBank-u, Pekao SA i PKO BP. Dla wielu klientów bankowość mobilna jest głównym kanałem dostępu do rachunku oraz kontaktu z bankiem.
Większość z ponad 3 milionów użytkowników bankowości mobilnej używa aplikacji mobilnych do takich operacji jak sprawdzanie salda rachunku i zlecanie przelewów. Część bankowych aplikacji mobilnych oferuje jednak klientom znacznie więcej funkcjonalności np. polecanie specjalnych ofert na zakupy w sklepach, w pobliżu których znajduje się użytkownik aplikacji.
Z ustaleń PRNews.pl wynika również, że najczęściej bankowe aplikacje mobilne są budowane na platformach iOS oraz Android. Zdecydowana większość banków udostępnia aplikacje tworzone pod to środowisko. Rzadziej banki tworzą aplikacje dla klientów posiadających urządzenia mobilne z systemem operacyjnym Windows. Powiadomienia PUSH mogą być wysyłane do użytkowników wszystkich najpopularniejszych mobilnych systemów operacyjnych.
Dane TNS Polska wskazują na to, że smartfony posiada już 44% Polaków, a w przyszłym roku z tych urządzeń mobilnych ma korzystać 60% mieszkańców naszego kraju. Ten sam raport pokazuje, że 46% posiadaczy smartfonów w Polsce korzysta z aplikacji mobilnych, a kolejne 14% zamierza ich używać w przyszłości.
Infobip