Mniej transakcji oszukańczych kartami, ale więcej oszustw za pomocą przelewów. Nowy raport NBP

Narodowy Bank Polski opublikował nowy raport o transakcjach oszukańczych. Wynika z niego, że w III kwartale 2020 r. spadła liczba transakcji oszukańczych kartami, ale wzrosła liczba oszustw dokonanych w bankowości internetowej.

fot. Shutterstock

W opracowaniu czytamy, że w okresie lipiec-wrzesień 2020 r. dokonano ponad 64,4 tys. operacji oszukańczych kartami płatniczymi na kwotę 12,9 mln zł. W porównaniu do poprzedniego kwartału jest to spadek w zakresie liczby o 0,4 proc. oraz spadek w zakresie wartości o 1,1 proc. Zdecydowana większość transakcji zaklasyfikowana była do kategorii CNP (card not present), czyli np. oszustów internetowych – aż 88 proc. wszystkich przypadków.

NBP podkreśla jednak, że skala oszustw z użyciem kart płatniczych jest nadal niewielka w porównaniu do całości obrotu kartami płatniczymi. Stanowi tylko 0,003 proc. liczby i 0,006 proc. wartości wszystkich transakcji. Polska zajmuje pod tym względem 1 miejsce w rankingu najbardziej bezpiecznych krajów.

Analitycy banku centralnego zwracają uwagę na fakt, że udział transakcji oszukańczych w internecie może jednak wzrastać. Wynika to z faktu, że karty wyposażone w mikroprocesor utrudniają złodziejom dokonywanie transakcji w terminalach POS i bankomatach. Dlatego oszuści szukają innych sposobów na dokonanie fraudów.

W raporcie znalazły się ponadto informacje na temat transakcji oszukańczych wykonanych za pomocą przelewów. Jak wynika z opracowania, w III kwartale 2020 r. odnotowano 3 965 oszustw przy użyciu polecenia przelewu na łączną kwotę 17,6 mln zł. W porównaniu do poprzedniego kwartału nastąpił wzrost o 64,7 proc. liczby transakcji oszukańczych i wzrost wartości o 8,9 proc. Średnia wartość oszukańczego polecenia przelewu wynosiła 4 456 zł i zmalała o 33,9 proc. w stosunku do poprzedniego kwartału.

Najwięcej oszustw pod względem zarówno liczby, jak i wartości transakcji przy użyciu polecenia przelewu dokonano w ramach bankowości internetowej. Udziały te stanowiły odpowiednio 90,3 proc. i 88,6 proc.

„Transakcje oszukańcze realizowane za pośrednictwem polecenia przelewu są najczęściej wynikiem infekowania komputera przez złośliwe oprogramowanie lub wyłudzenie danych od klienta za pomocą socjotechnik, tj. różnych metod phishingu. Pozwalają one przestępcom przejąć kontrolę nad komputerem klienta. Skutkuje to wyprowadzeniem środków z rachunku klienta na rachunek, z którego przestępcy wypłacają środki” – czytamy w raporcie.