Mniej zadowoleni z pracy

Odsetek osób zadowolonych z wykonywanej pracy z roku na rok spada. Najbardziej pozytywnie do wykonywanych obowiązków podchodzą ludzie w wieku 45-60 lat – wynika z badania „Satysfakcja z pracy 2010”, przeprowadzonego przez portal Pracuj.pl i Interaktywny Instytut Badań Rynkowych.

Z pracy w obecnym miejscu zadowolonych jest 61% ogółu badanych, ale cztery lata temu było ich o blisko 5 punktów procentowych więcej. Prawie połowa badanych (47%) nie jest natomiast zadowolona ze sposobu, w jaki zarządzana jest ich firma.

Pracownik im starszy, tym bardziej zadowolony

Najwięcej osób określa swoją pracę jako stresującą (61%) i męczącą (52%). Szczególnie odczuwają to pracownicy w wieku 45-60 lat, ale co ciekawe w tej grupie jest też najwięcej osób zadowolonych z obecnie wykonywanej pracy (67%). Ponad połowa osób w wieku 18-24 lata uważa obecnie wykonywaną pracę za nużącą i powtarzalną. Najmłodsi pracownicy są też najmniej zadowoleni z pracy w obecnym miejscu (52%).

Wśród najmłodszej grupy zaledwie 1 na 5 badanych wiąże swoją najbliższą przyszłość zawodową z obecnym pracodawcą, a w nieco starszej (25-34 lata) 36% osób. Pracownicy z najstarszej grupy są też najbardziej związani ze swoim obecnym miejscem pracy (przyznaje tak 69% z nich) oraz skłonni do poświęceń dla dobra firmy (67%). Dla nich też w największym stopniu ważna jest przyszłość firmy, w której pracują (75%), a 6 na 10 chciałoby pracować w tym samym miejscu za 5 lat. Wynika to prawdopodobnie z przekonania, że im bliżej emerytury, tym trudniej zmienić pracę.

Gorzej oceniamy nasze możliwości

Mimo tego, że ogólna sytuacja na rynku pracy powoli się poprawia, to pracownicy zdecydowanie gorzej, niż jeszcze rok temu, oceniają możliwość znalezienia zatrudnienia, biorąc pod uwagę ich doświadczenie i wykształcenie. Dobrze swoje szanse na zmianę pracy ocenia tylko 34% respondentów, czyli o 10 punktów procentowych mniej niż w 2009. Gorzej swoją sytuację oceniają przede wszystkim kobiety, osoby w wieku 45-60 lat oraz osoby pracujące w firmach państwowych.

Najbardziej niepewnie w sytuacji potencjalnych zwolnień czują się osoby z najmniejszym doświadczeniem zawodowym. Jedną z przyczyn może być to, że tylko 44% osób w wieku 18-24 lata jest zdania, że rodzaj umowy o zatrudnienie, którą obecnie posiadają, spełnia ich oczekiwania. Najmłodsi pracownicy częściej też niż inne grupy badanych myślą o zmianie pracy w najbliższym czasie – deklaruje tak 46% osób w wieku 18-24 lata, przy średniej dla wszystkich ankietowanych 30%.

Komentarz do wyników badania

Wiele firm, szczególnie tych, dla których istotny jest bezpośredni kontakt z klientem, dostrzega większe zaangażowanie bardziej doświadczonych pracowników. Na większości stanowisk może pracować dosłownie każdy, kto ma ochotę, bez względu na wiek, dlatego nie ma się co oszukiwać – młodym pracownikom wyrasta wielka konkurencja w postaci zmotywowanych pracowników w starszym wieku. Pracowników zadowolonych, o ściśle sprecyzowanych wartościach w pracy, wiernych, z postawą do nauki nowych rzeczy, które wcale nie są już takie trudne. To powrót do wartości, które budują dobry biznes. Tak powinno być. Z kolei młodzi ludzie są bardziej roszczeniowi i niezadowoleni, ale dzięki temu mają więcej energii, żeby coś zmieniać i to też jest istotna wartość dla pracodawców.

Młodzi ludzie często przeżywają rozczarowanie związane z tym, jak na co dzień wygląda ich praca, a ona po prostu taka jest – przez większość czasu nużąca. Niecodziennie odnosi się w pracy spektakularne sukcesy. Bycie mistrzem olimpijskim jest fajne, ale treningi przez większość czasu są nużące. Zdobycie K2 jest wspaniałe, ale poszukiwania sponsorów, ćwiczenia, gromadzenie wiedzy i sprzętu są nużące. Sukces w pracy jest super, ale na co dzień – cóż – wiadomo. Sądzę, że duży odsetek niezadowolonych młodych pracowników, jest efektem szukania pracy na zasadzie: „złapię co popadnie, bo o pracę trudno”, zamiast „w jakiej roli w sieci biznesu właściwie się widzę i będę miał motywację nawet kiedy nastaną trudne, albo nudne czasy – bo takie na pewno nadejdą”. Doradztwo zawodowe powinno wrócić do łask.

Miłosz Brzeziński, zajmuje się psychologią biznesu, konsultant biznesowy i trener personalny.

Źródło: Pracuj.pl