Nagrody „Co-Brand Partner of the Year” rozdane

Nominacje do nagrody „European Co-Brand Partner of the Year” uzyskało 15 programów zgłoszonych przez banki – wydawców kart, instytucje partnerskie i pracowników organizacji MasterCard Europe. Wyboru zwycięzców dokonało jury złożone z niezależnych ekspertów w dziedzinie kart wspólnych marek. Przy ocenie zwracano szczególną uwagę na: cechy wyróżniające produkt, innowacyjność przyjętej strategii marketingowej oraz wyniki osiągnięte dzięki realizacji programu. Poniżej prezentowane są dwa nagrodzone programy.

W kategorii – „Najlepszy program wprowadzony w latach 2004/05”

Citibank – Megafon MasterCard®

Karta kredytowa Citibank MegaFon MasterCard® została wprowadzona na dynamicznie rozwijający się rosyjski rynek kart płatniczych w maju 2005 roku, jako pierwsza karta typu co-branded wśród kart kredytowych oferujących okres bezodsetkowy (tzw. grace period). Dzięki współpracy z największym operatorem telefonii komórkowej w Rosji – MegaFon, program daje tysiącom klientów możliwość korzystania z funkcji automatycznego płacenia rachunków telefonicznych przy pomocy karty płatniczej. Płatność realizowana jest w momencie, gdy zobowiązania osiągają określoną wysokość. Karta oferuje także liczne dodatkowe korzyści, na przykład nawet do 350 minut rozmów gratis dla użytkowników, którzy zdecydują się na korzystanie z usługi automatycznej zapłaty.

Opinia sędziów:

“[…] To ogromne osiągnięcie wprowadzić innowacyjny na europejską skalę produkt na rosyjski rynek telefonii komórkowej, który w 100% opiera się na systemie telefonii typu pre-paid. Ponadto uważamy, że wprowadzenie na rynek w Rosji pierwszej wśród kart kredytowych z okresem bezodsetkowym karty typu co-branded było niezwykle odważnym posunięciem. Strategia marketingowa została bardzo dobrze przygotowana. Jest to produkt, który doskonale wpasowuje się w potrzeby rynku. Poziom aktywacji i użytkowania karty jest wysoki, a grupa jej potencjalnych odbiorców obejmuje nie tylko obecnych klientów sieci MegaFon, ale także 15 milionów użytkowników telefonów komórkowych w Rosji. Podsumowując – karta Citibank Megafon MasterCard® odpowiada rzeczywistym potrzebom jej użytkowników i przynosi korzyści zarówno bankowi jak i jego partnerom”.

W kategorii – „Najlepsze wyniki w zakresie liczby użytkowników/rozwoju programu

w latach 2004/05”

Marks & Spencer – “&More” karta wydana przez M&S Money

Pomiędzy kwietniem, a sierpniem 2005 roku M&S Money dokonał wymiany wszystkich swoich kart kredytowych na karty wyposażone w mikroprocesor EMV i zakładające zabezpieczenie transakcji kodem PIN. Aby w pełni wykorzystać dokonane inwestycje i ograniczyć ryzyko nieużywania kart przez ich posiadaczy, M&S Money podjął serię działań, które miały na celu rozwinięcie obecnej oferty i zachęcenie posiadaczy kart do ich aktywnego wykorzystywania. Realizacja tego projektu pokazała zdolności kreatywnego myślenia, strategicznego planowania i rozsądnego zarządzania po stronie M&S Money.

Opinia sędziów:

“Strategia Marks & Spencer, związana z rozwojem tego programu, tworzy precedens na kilku płaszczyznach. Instytucja wydała ponownie karty, wyposażając je dodatkowo w mikroprocesor umożliwiający dodatkowe zabezpieczanie transakcje kodem PIN i wyciągnęła z tego faktu maksimum korzyści. Stworzono nowy wizerunek kart, który nie tylko wygląda atrakcyjnie, ale także doskonale pasuje do obecnego, bardziej kreatywnego podejścia do klientów. Posunięcia te zostały wsparte przemyślaną strategią, zakładającą dotarcie do każdego klienta indywidualnie i globalnie – poprzez narzędzia CRM (Consumer Relations Management), dzięki czemu stworzono oferty dopasowane do różnych segmentów grupy docelowej. Spójna kampania marketingowa wykorzystała pełen wachlarz środków, od reklam telewizyjnych po promocje w sklepach. Na szczególne uznanie zasługuje wykorzystanie telemarketingu i wiedzy na temat przyzwyczajeń konsumentów w celu zwiększenia ich wydatków i uzyskania zysków płynących od wszystkich grup użytkowników kart.[…] Sędziowie jednogłośnie uznali ten program za wyjątkowy”.

Karty wspólnych marek to karty płatnicze wydawane przez banki we współpracy

z instytucjami komercyjnymi (karty typu co-branded) lub organizacjami o charakterze non-profit (karty typu affinity).

Karty co-branded to produkty przemawiające bezpośrednio do stylu życia i zainteresowań ich użytkowników. Na całym świecie funkcjonują programy stworzone dla konkretnych grup odbiorców: np. klientów konkretnych stacji benzynowych lub sieci handlowych, członków wybranych grup zawodowych i wiekowych. Technologia chipowa umożliwiła połączenie kart co-branded z programami lojalnościowymi, w których może uczestniczyć wielu różnych partnerów.

Karty affinity zostały stworzone dla osób, które pragną wspomagać organizacje niekomercyjne w ich działalności społecznej, edukacyjnej lub kulturalnej. Użytkownik karty wspiera te instytucje finansowo poprzez sam fakt dokonywania zakupów przy pomocy karty, nie ponosząc przy tym żadnych dodatkowych kosztów.