Nie chcemy szefa, dlatego zakładamy własne firmy

Najnowsze badania małych firm zrealizowane na zlecenie UPC Polska, dostawcy usług telekomunikacyjnych dla biznesu, to świadectwo zmian zachodzących w stylu życia i przedsiębiorczości Polaków. Uwagi warte są argumenty badanych, dotyczące powodów założenia własnej firmy.

Pytani o nie respondenci na pierwszym miejscu wymieniają niezależność i niepodleganie szefowi. Wśród powodów są także wyższe zarobki, możliwość dysponowania własnym czasem oraz wykorzystanie wiedzy i umiejętności. Zdecydowana większość przedsiębiorców, którzy założyli własną firmę, jest zadowolona z tej decyzji. Warto samemu ustalać zasady, jeśli można efektywnie zarządzać swoim czasem oraz spełniać się zawodowo, mając za miernik skuteczność i satysfakcję klientów.

Dlaczego własna firma?


Niezależność i chęć samodzielnego decydowania o swoim czasie to zdecydowanie najczęściej wskazywany atut posiadania własnego biznesu. W odpowiedzi na pytanie otwarte wskazało ją 33% respondentów, z listy odpowiedzi wspomaganych z kolei, wybrało ją aż 72% badanych. Zatem to gotowość do bycia swoim własnym szefem w największym stopniu determinuje nas do założenia firmy. Zachęcające były także perspektywy wykorzystania własnej wiedzy i umiejętności (49% badanych), jak również optymistyczne prognozy podwyższenia standardu życia (47%). Elastyczność wynikającą z zarządzania swoim czasem na liście istotnych powodów skłaniających do rozpoczęcia swojej przygody w roli przedsiębiorcy wymieniło aż 45% badanych. Realizację pomysłów i marzeń jako ważny czynnik możliwy do spełnienia jedynie na „swoim” podało 35% respondentów badania – tę zaletę posiadania własnej firmy wskazano tylko w pytaniu, w którym dano respondentom możliwość wybrania więcej niż jednej odpowiedzi wśród sugerowanych.

Wyzwania dla przedsiębiorczości

Jako utrudnienie przy podejmowaniu decyzji o założeniu własnej firmy niezależnie od płci, badani uznali spodziewane wysokie koszty prowadzenia własnej działalności – tak odpowiedziało 45% z nich. Badanych powstrzymują także skomplikowane formalności związane z rejestracją firmy (19%) i przewidywane koszty związane z inwestycją w założenie firmy (10%). Brak perspektyw rynkowych okazał się istotną barierą dla 8% badanych. 5% z nich jako obawę wymieniło odpowiedzialność za pracowników i czas jaki trzeba będzie poświęcać swojej działalności.

Jeszcze jeden powód – satysfakcja!


Aż 81% badanych jest zadowolonych lub zdecydowanie zadowolonych z posiadania własnej firmy. Tylko 6% spośród przedsiębiorców objętych tegorocznym badaniem deklaruje, że nie jest zadowolonych z pracy na własny rachunek.

Optymistyczne wnioski wypływające z badania małych firm zleconego na zamówienie UPC Polska, pozwalają przypuszczać, że Polacy będą coraz aktywniej korzystać z potencjału wolnego rynku i mimo ryzyka wzrastać będzie liczba niezależnych przedsiębiorców, którzy z pasją zaangażują się w rozwój swojego biznesu.  

Źródło: UPC