Oto lista dziesięciu najczęstszych oszustw, które służą wyłudzeniu pieniędzy od niczego niepodejrzewających klientów. Podzieliłem je na dwie grupy. Pierwszych pięć ma na celu nakłonienie ofiary do przekazania środków bezpośrednio przestępcom, a druga grupa – otrzymanie danych pozwalających uzyskać dostęp do jej konta bankowego. W tym drugim przypadku większość banków zwróci klientowi utracone środki, chyba że udowodni mu lekkomyślność.
1. Oszustwa społecznościowe
Oszuści włamują się na konto w serwisie społecznościowym, takim jak Facebook, Twitter, MySpace czy Bebo, a następnie, wykorzystując zdobyte w ten sposób informacje, podszywają się pod daną osobę i kontaktują z jej znajomymi lub rodziną, mówiąc, że mają kłopoty i potrzebują pieniędzy, które trzeba natychmiast przesłać pod wskazany adres.
2. Sprzedawanie wyników meczu
Użytkownik komputera otrzymuje kilka mejli z wynikami meczów, które odbędą się następnego dnia. W pewnej losowej i bardzo niewielkiej liczbie przypadków wszystkie wyniki będą poprawne. Tacy odbiorcy dostaną kolejny mejl z propozycją zakupu wyników przyszłych meczów za sporą sumę.
3. Fałszywa pomoc dla osób z kłopotami
Oszuści kontaktują się z ofiarą drogą internetową, telefoniczną i pocztową, proponując różnego rodzaju płatną z góry pomoc, taką jak pożyczka, kredyt refinansowy, podniesienie zdolności kredytowej czy uniemożliwienie licytacji domu.
4. Metoda na ranną wnuczkę
Sposób ten jest stosowany głównie w Azji, ale ostatnio dotarł również do Europy. Przestępca dzwoni do starszej osoby i mówi, że jej wnuczka miała wypadek drogowy. Potem słychać wrzask dziecka proszącego o pomoc i oszust informuje, że trzeba natychmiast wysłać pieniądze na pokrycie kosztów leczenia.
5. Propozycja nie do odrzucenia
Przestępca proponuje zakup jakiegoś produktu i płaci za niego czekiem – skradzionym lub sfałszowanym – opiewającym na wyższą sumę i otrzymana „reszta” jest jego zyskiem.
6. Nieuprawnione pobieranie z konta
Ściąganie pieniędzy z rachunku bez zgody właściciela jest stosowane w wielu branżach i w związku z różnymi technologiami. Na przykład oszust proponuje przez internet wzięcie karty kredytowej „na okres próbny”, po czym pobiera sumę większą od uzgodnionej. Większość banków zwraca w takich sytuacjach utracone środki.
7. Podszywanie się pod pracownika
Fałszywy pracownik banku dzwoni lub mejluje do klienta, informując go, że wystąpiły problemy z jego rachunkiem, w związku z czym potrzebne są jego dane identyfikacyjne.
8. Konie trojańskie
Koń trojański to nazwa oprogramowania, które udaje przydatną dla użytkownika aplikację, a przy okazji uruchamia ukryty przed nim program, najczęściej spyware. Trojan może rejestrować naciśnięcia klawiszy klawiatury i wykradać takie dane jak hasła do kont.
9. Fałszywe rachunki powiernicze
Serwisy aukcyjne czasem korzystają z rachunków, które pełnią rolę pośrednika: kupujący przesyła pieniądze na rachunek depozytowy, na którym trzymane są do chwili, kiedy sprzedający dostarczy towar. Oszuści śledzą przebieg aukcji i po ich zakończeniu wysyłają kupującemu mejl z fałszywym numerem rachunku powierniczego.
10. Phishing
Jest to najpowszechniejsza forma oszustwa internetowego, wciąż bardzo skuteczna. Polega na wyłudzaniu poufnych danych, jak numer karty kredytowej, hasła czy loginy, przez podszywanie się pod godną zaufania instytucję, często za pomocą fałszywej strony internetowej.
Amir Orad „The Times”