Nordea z Muzeum Narodowym w Krakowie

Nordea Bank Polska był sponsorem prezentowanej w Muzeum Narodowym w Krakowie w ubiegłym roku wystawy „Fin de Siecle w Krakowie”. Bank od lat jest też współorganizatorem i sponsorem Międzynarodowych Zmagań Jazzowych w Szczecinie oraz Sceny Letniej Teatru Miejskiego im. W. Gombrowicza w Gdyni.

Główną atrakcją najnowszej ekspozycji w Muzeum Narodowym w Krakowie jest unikalna kolekcja polskiego plakatu okresu międzywojnia, będąca obecnie własnością Muzeum Etnograficznego i Rzemiosła Artystycznego we Lwowie. Na wystawie można podziwiać 100 lwowskich plakatów najlepszych grafików międzywojnia. Plakaty podejmują różnorodną tematykę: informują o imprezach handlowych, reklamują uzdrowiska, zabytki, hotele, Polskie Linie Lotnicze „Lot”, kakao„Społem”, czekoladę „Goplany”, herbatę „z wieżą” firmy Szarski, firmę „Wedel”, mydło „Rewolwer”. Przestrzegają przed gruźlicą, rakiem, piciem denaturatu. Informują o zawodach sportowych, wystawach, balach i aukcjach. Nie stronią też od polityki.

Eksponatom sprowadzonym ze Lwowa towarzyszą liczne obiekty pochodzące z zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie oraz z kolekcji prywatnych: około 80 plakatów – głównie z lat 20., związanych z wojną polsko-bolszewicką i odbudową kraju po odzyskaniu niepodległości, grafika użytkowa, tkaniny, kostiumy, akcesoria strojów, meble, ceramika i szkło artystyczne. W sumie prezentowanych jest ponad 620 obiektów z lat 20. i 30., reprezentujących wszystkie dziedziny sztuki stosowanej z lat 1918–1939. Wystawę można podziwiać do 2 września br.