Kredyt Bank wprowadza nową strategię działania do 2012 r. Głównym jej założeniem jest zyskowny wzrost w wybranych segmentach, produktach i usługach oraz optymalne wykorzystanie kapitału.
Filary nowej strategii:
- Zmiana filozofii działania poprzez koncentrację na wybranych docelowych grupach klientów oraz uzyskaniu pozycji lidera w wybranych produktach i usługach
- Wdrożenie nowego modelu operacyjnego w celu uproszczenia organizacji i procesów oraz precyzyjnego określenia odpowiedzialności
- Modernizacja infrastruktury technologicznej i kanałów dystrybucji
- Optymalizacja wykorzystania kapitału i wzrost rentowności
- Koncentracja na zarządzaniu ryzykiem
Nowa filozofia biznesowa zakłada m.in. stworzenie trzech samodzielnych linii biznesowych, co ważne w pełni odpowiedzialnych za rezultat finansowy działalności, zwrot z kapitału, całościową ofertę produktową, sprzedaż i ryzyko. Wyodrębnione linie biznesowe to: bankowość detaliczna, bankowość hipoteczna oraz bankowość przedsiębiorstw.
Bank zamierza wdrożyć model bankowości oparty na efektywnym rozwijaniu relacji z klientem przy zachowaniu najwyższej jakości obsługi. Chce być liderem w kredytach hipotecznych, produktach inwestycyjnych, depozytowych, bancassurance oraz segmentach MSP (małych i średnich przedsiębiorstw) i MidCap (średnich firm).
Strategiczne cele finansowe to:
- zwrot z kapitału na poziomie dwucyfrowym
- poziom wskaźnika koszty/dochody w 2012 ~ 55%
- współczynnik wypłacalności powyżej zalecanego poziomu 10%
Bank chce to osiągnąć poprzez centralizację procesów, kluczową modernizację kanałów dystrybucji oraz wyraźne podniesienie jakości obsługi klientów.
Bankowość detaliczna
Bank chce być liderem w wybranych produktach i usługach i zakłada osiągnięcie następujących parametrów:
- > 6% udział w rynku kredytów hipotecznych
- ok. 4,1% udział w rynku depozytów detalicznych
- utrzymanie pozycji lidera w rynku funduszy inwestycyjnych z ochroną kapitału – >50% udział w rynku
- bancassurance
Kredyt Bank odchodzi od dotychczasowego podejścia produktowego na rzecz silnej koncentracji na kliencie, w ramach wyodrębnionych segmentów:
- klientów średniozamożnych (> 2,5 tys. zł)
- zamożnych (> 10 tys. zł mc. dochodu netto)
- mikro-przedsiębiorstw
- przedstawicielach wolnych zawodów.
Kredyt Bank chce to osiągnąć poprzez zbudowanie modelu pogłębionej relacji z klientem poprzez profilowanie tj. budowanie oferty na bazie potrzeb klienta (zamiast dotychczasowej prostej pakietyzacji produktów) oraz wzrost sprzedaży wiązanej.
Bank wystandaryzuje obsługę segmentu klientów masowych, umożliwi wielokanałowy dostęp do oferty, wprowadzi nowy, doradczy model bankowości relacyjnej dla klientów średniozamożnych i zamożnych. Procesy operacyjne zostaną scentralizowane.
Głównym czynnikiem wzrostu przychodów ma być wysoka sprzedaż kredytów hipotecznych. Po stronie depozytowej Bank chce umacniać wysoką pozycję w sprzedaży funduszy inwestycyjnych z ochroną kapitału, rozwijać ubezpieczenia inwestycyjne z regularną składką oraz kontynuować konwersję środków do produktów inwestycyjnych. Głównym produktem akwizycyjnym będzie konto oszczędnościowe i kredyt hipoteczny.
Bankowość hipoteczna
Jako odrębna linia biznesowa ma kompleksowo zarządzać fabryką produktów hipotecznych, będzie odpowiedzialna za pełny wynik finansowy działalności, w tym ryzyko i sprzedaż.
Bank scentralizuje cały proces hipoteczny oraz wszystkie decyzje kredytowe, aby w efekcie uzyskać wysoką jakość obsługi, produkt dopasowany do potrzeb klienta oraz transparentny i przewidywalny proces kredytowy. W tym segmencie Bank chce utrzymać wysoką pozycję na rynku oraz zmaksymalizować satysfakcję klientów z tych produktów. Bank spodziewa się poprawy rentowności portfela kredytowego, głównie dzięki dywersyfikacji źródeł przychodów oraz aktywnemu zarządzaniu jakością portfela.
Bankowość przedsiębiorstw
Kredyt Bank w segmencie przedsiębiorstw wdraża nowy model bankowości relacyjnej. Bank skoncentruje się na obsłudze lokalnych małych i średnich firm (od 1 do 25 mln rocznych obrotów) oraz średnich przedsiębiorstw (tzw. MidCap, od 25 do 300 mln rocznych obrotów). Chce umocnić pozycję banku silnego lokalnie.
Kredyt Bank zakłada w tym segmencie:
- wzrost udziałów depozytów MSP – do ok. 3% w 2012
- wzrost udziałów depozytów średnich przedsiębiorstw – do ok. 4% w 2012
- wzrost udziałów kredytów MSP – do ok. 2% w 2012
- utrzymanie udziałów kredytów średnich przedsiębiorstw na poziomie 3,5% w 2012
- wzrost o 10-12 tys. liczby klientów w latach 2010 – 2012 r.
Bank oferuje klientom z tego segmentu jednolitą ofertę niekredytową. Z kolei oferta i proces kredytowy dostosowany jest do pułapu ryzyka i potrzeb branżowych klienta. Oferta produktowa zostanie efektywniej dostosowana do segmentu klienta, podobnie jak kanały dystrybucji, w tym platformy bankowości elektronicznej oraz Centrum Obsługi Biznesu.
Bank będzie realizował strategię w tym segmencie głownie poprzez akwizycję nowych klientów. W segmencie MSP Kredyt Bank chce aż pięciokrotnie zwiększyć akwizycję oraz wzmocnić istniejącą sieć dystrybucji poprzez sprzedaż leasingu i dyskonta wierzytelności jako podstawowych produktów akwizycyjnych. W obszarze średnich firm spółka chce pozyskiwać 500 klientów rocznie, wykorzystując do tego optymalny pakiet finansowania bieżącego, cash management, produkty rynku pieniężnego, walutowego i rynku międzybankowego oraz finansowania handlu zagranicznego.
Jako podstawę bankowości relacyjnej Bank będzie nadal pracował jakością obsługi klienta, rozwijając Centrum Obsługi Biznesu – stanowiące jeden punkt kontaktu dla klienta. Centrum ma docelowo prowadzić obsługę ponad 20 tys. Klientów.
Ponadto Bank stawia na rozwój nowoczesnych rozwiązań informatycznych tj: nowa bankowość elektroniczna, platforma autodealing, platforma dyskonta wierzytelności, platforma do obsługi handlu zagranicznego.
Projekty strategiczne
Kredyt Bank, aby skutecznie wdrożyć i zrealizować strategię planuje szereg inicjatyw i projektów.
Projekty w ramach nowego modelu operacyjnego – wybrane działania:
- stworzenie fabryki kredytów hipotecznych, skupienie w jednym miejscu centrum odpowiedzialności za zarządzanie biznesem hipotecznym – do końca 2Q 2011
- projekt centralizacji procesów, poprawa efektywności, właściwa alokacja zasobów – 2010 – 2012 – projekt w toku
- projekt docelowego modelu operacyjnego oraz optymalizacji procesów dla produktów, całkowita centralizacja funkcji wsparcia – I etap do końca 2010
Projekty w ramach modernizacji infrastruktury technologicznej i kanałów dystrybucji:
- optymalizacja systemów informatycznych – do końca 2013 r.
- nowa bankowość elektroniczna, nowy kanał dystrybucji – zakończenie do końca 2012 r.
- projekt optymalizacji sieci placówek, ujednolicenie wizualizacji i standaryzacja placówek – do końca 2012 r.
Źródło: Kredyt Bank