BRE Bank udzielając pierwszej takiej gwarancji w Polsce, błyskawicznie zareagował na obowiązujące od 1 lipca przepisy Ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Zapisy nowej Ustawy mają na celu ochronę środowiska poprzez ograniczenie ilości odpadów powstałych ze sprzętu elektronicznego i elektrycznego (lodówki, telewizory, sprzęt AGD itp.).. Przepisy nakładają na przedsiębiorców „wprowadzających sprzęt” na rynek (m.in. producentów, sprzedawców i importerów) obowiązek zorganizowania i sfinansowania odbioru zużytego sprzętu, a także jego przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, i unieszkodliwiania dla środowiska.
Firmy mogą skorzystać z usług organizacji, które zajmują się odzyskiem sprzętu elektrycznego i elektronicznego, lub też samodzielnie zorganizować cały proces. W tym drugim przypadku zobowiązane są do wniesienia zabezpieczenia finansowego za dany rok kalendarzowy – w postaci gwarancji bankowej, depozytu lub ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Wchodząca w życie Ustawa stanowi jednak, że, w przypadku gwarancji bankowych, gwarantem może być wyłącznie instytucja finansowa upoważniona do gwarantowania długu celnego. BRE Bank SA jest instytucją upoważnioną do udzielania tego rodzaju gwarancji.
„Chcemy wspierać naszych klientów i ułatwiać im prowadzenie działalności. Gwarancje są jednym z naszych sztandarowych produktów, dlatego też postaraliśmy się jak najszybciej odpowiedzieć na potrzeby klientów. Jesteśmy ekspertem w finansowaniu transakcji handlowych i mamy w tym zakresie bogate doświadczenie” – komentuje Paweł Bryła, dyrektor Departamentu Transakcji Handlowych.
Wysokość zabezpieczenia finansowego przedsiębiorstwa wyliczają samodzielnie na podstawie określonego w ustawie algorytmu. Firmom, które nie zorganizują lub nie sfinansują odbierania, przetwarzania i odzysku lub unieszkodliwiania sprzętu grozi kara grzywny.