Nowe auto na gaz. Czy to się opłaca?

Instalacje gazowe stały się w Polsce na tyle popularne, że zaczęli je oferować sami producenci samochodów. Redakcja Bankier.pl sprawdziła, ile auto z gazem kosztuje w salonie i kiedy takie rozwiązanie faktycznie przynosi oszczędności.


Kwoty, jakie zostawiamy na stacjach paliwowych mogą przyprawić o ból głowy. Dlatego Polacy już od dłuższego czasu sięgają po alternatywne, tańsze źródła energii dla swoich aut. Początkowo koncerny motoryzacyjne były sceptycznie nastawione do gazu, niektóre z nich uległy jednak trendom na polskim rynku i wprowadziły do ofert fabrycznie przeinstalowane moduły gazowe do wybranych modeli i wersji silnikowych. Takie rozwiązanie powinno pozwolić na znaczne oszczędności w domowym budżecie, jednak czy zawsze?

Ile kosztuje instalacja LPG?

Klient kupujący samochód w salonie może zażyczyć sobie instalacji LPG za dodatkową opłatą. Każda z marek samochodowych korzysta z doświadczenia zewnętrznych firm zajmujących się instalacjami gazowymi, które dopasowują systemy pod konkretne modele. Dlatego ceny są różne, nawet wśród modeli jednej marki. Zestawiliśmy poniżej wybrane ceny fabrycznych instalacji LPG aut prosto z salonu – na przykładzie popularnych, miejskich pojazdów.

Ceny fabrycznych instalacji gazowych w wybranych modelach samochodów

Marka

Model

Cena fabrycznej instalacji LPG [zł]

Kia

Soul

4550

Picanto

4500

Dacia

Logan

3500

Sandero

3500

Opel

Astra

5000

Corsa

5000

Hyundai

i20

3900

i30

4600

Źródło: Bankier.pl na podstawie cenników poszczególnych producentów

Bez względu na model, właściciel nowego pojazdu musi liczyć się z dodatkowym wydatkiem na poziomie kilku tysięcy złotych. Czy samodzielne znalezienie warsztatu i zakup wspomnianej instalacji wraz z montażem byłoby tańsze? Ceny są bardzo zróżnicowane w zależności od wersji silnikowej posiadanego auta. Im prostszy, tym tańsza jest instalacja gazu. Dla samochodów gaźnikowych i tych, które zostały wyposażone w jednopunktowy wtrysk paliwa ceny sięgają 2 tys. zł. Dla nowszych modeli (ok. 10-letnie lub młodsze) wyposażonych w silniki z wielopunktowym wtryskiem paliwa, instalacje kosztują około 4 tys. zł. Dla tych ostatnich silników opracowano również nową, IV generacją systemów gazowych (instalacje sekwencyjne), które minimalizują różnice w dynamice i mocy silników zasilanych gazem i benzyną. Ich koszt może wynieść nawet 7 tys. zł.

W efekcie różnica między ceną instalacji fabryczną a tej, którą kierowca sam zleca odpowiednim usługodawcom nie musi być duża.

Po jakim czasie zwraca się instalacja LPG?

Należy liczyć się z tym, że koszty eksploatacji instalacji gazowej są dodatkowym kosztem względem eksploatacji auta z benzyną. Według prawa, co roku należy dokonywać przeglądów instalacji, co powiększa koszt corocznego przeglądu technicznego pojazdu. Do tego należy doliczyć koszt wymiany elementów instalacji, koniecznej po przejechaniu określonego dystansu. Zasadniczym pytaniem jest więc: czy instalacja LPG – szczególnie w nowym pojeździe – finalnie przyniesie istotne oszczędności?

Porównując samą cenę paliwa (5,38 zł/l) i gazu (2,41 zł/l), oszczędność wydaje się duża – gaz jest o 55,2 proc. tańszy niż benzyna. Czy jednak uwzględniając kompletne koszty związane z posiadaniem auta z LPG rachunek jest równie prosty? Sprawdźmy to dla przykładowego kierowcy, który dojeżdża codziennie do pracy około 10 km, sporadycznie wyjeżdża w dalsze trasy, a raz w miesiącu wybiera się w dłuższą podróż do rodziny.

Założenia do obliczeń*

Cena benzyny: 5,38 zł/l

Cena gazu: 2,41 zł/l

Średnie zużycie benzyny na 100 km: 7l

Większe zużycie gazu od benzyny: 15 proc.
Miesięczny przebieg: 1 200 km

Cena instalacji z montażem: 3 500 zł

Koszty eksploatacji dla zwykłej, podciśnieniowej instalacji:

  • 60 zł za przegląd co każde 10 000 km
  • 50 zł za wymianę filtrów co 30 000 km
  • 200 zł za naprawy co 60 000 km
  • 63 zł więcej podczas corocznego przeglądu technicznego
  • 11.86 zł/m-c to koszt benzyny zużytej do uruchamiania silnika

Przy danych założeniach, koszt założenia instalacji gazowej (3 500 zł) zwróciłby się po 16 miesiącach użytkowania. Modelowy kierowca rocznie oszczędzi dzięki temu około 1 460 zł.

Taka inwestycja nie jest jednak równie rentowna dla osób, które korzystają z auta tylko na dojazdy do pracy. Przy 700 km/m-c zaoszczędzą niewiele ponad 30 zł miesięcznie, a koszt instalacji zwróci się dopiero po ponad dwóch latach. Analogicznie, jeśli pokonywany miesięcznie dystans będzie większy od założonego, system gazowy będzie bardziej opłacalny.

Gdy zapadnie decyzja o kupnie samochodu bezpośrednio z salonu, czy warto od razu nabyć wersję z systemem LPG? W kwestii cen, różnice nie są na tyle istotne, by traktować to jako kryterium wyboru. Różnica w jakości wykonania także nie jest pewna. Tygodnik „Motor” podaje, że fabryczne instalacje gazowe zakładane są w autoryzowanych stacjach obsługi, a nie bezpośrednio w fabryce, co może oznaczać, że nie daje to żadnej przewagi względem instalacji zleconych na własną rękę. Fabryczne instalacje mogą posiadać kilka udogodnień (np. oryginalny wskaźnik poziomu gazu), ale mogą również generować wyższe koszty podczas serwisowania ze względu na bazowanie na zagranicznych częściach. Należy także pamiętać, że przy kupnie nowego samochodu może pojawić się konieczność instalacji sekwencyjnej, przy której zarówno koszt montażu, jak i eksploatacji jest wyższy.

Mateusz Gawin, Bankier.pl

*obliczenia na podstawie symulatora portalu gazeo.pl