Nowe banki rewidują rynkowe strategie

Pierwszy oficjalnie zmianę strategii rozwoju ogłosił Meritum Bank. Zgodnie z pierwotnym planem w tym roku miał zwiększyć sieć swoich placówek do 50 i liczbę zatrudnionych do 600. Ograniczy się do 20 oddziałów i 350 osób załogi. – Zamiast budowy kilkudziesięciu oddziałów, co zawsze wiąże się z wysokimi kosztami, postawiliśmy na rozbudowę systemu internetowej sprzedaży produktów i współpracę z pośrednikami finansowymi – mówi Mariusz Karpiński, prezes Meritum Banku. – Na początek nasze produkty wprowadziliśmy do sieci Expandera, prowadzimy rozmowy z kolejnymi pośrednikami – dodaje.

Od wczoraj przez internet można założyć lokatę. Bank nie uległ presji cięcia stóp. Oferuje jedno z najwyższych na rynku oprocentowań. Składając u niego depozyt na 3 miesiące, można zarobić 9 proc. w skali roku. Za roczny depozyt Meritum płaci 8 proc. Minimalna kwota wpłaty wynosi 10 tys. zł.

Allianz, drugi ubiegłoroczny debiutant, miał do końca pierwszego kwartału tego roku otworzyć 60 placówek. Teraz, jak twierdzi Marek Baran, rzecznik spółki, tej wielkości sieć ma powstać do końca 2009 r. Bank jeszcze pod koniec 2008 r. zrezygnował z wprowadzenia od oferty kredytów hipotecznych. Pojawią się, gdy ustabilizuje się sytuacja na rynkach finansowych. Na razie bank koncentruje się na szkoleniu 1 tys. agentów ubezpieczeniowych swojego właściciela grupy Allianz, którzy będą sprzedawali jego produkty – konta osobiste, karty kredytowe i lokaty.

Chcesz otrzymywać najważniejsze informacje ze świata finansów wprost na twoją skrzynkę mailową? Kliknij tutaj!

Z trójki, która wystartowała pod koniec ubiegłego roku, najlepiej radzi sobie Alior. Dlatego nie zmienia planów rozwoju. Do końca roku rozbuduje swoją sieć placówek o 75 nowych i będzie miał ich ponad 150. Chce także zwiększyć zatrudnienie o 600 osób – do ok. 2 ,1 tys.

Od początku swojej działalności pozyskał miliard zł depozytów. Ma 60 tys. klientów indywidualnych i 3,8 biznesowych. Nie zmienia swoich planów dotyczących nowych produktów. W marcu wprowadzi do oferty nowe propozycje kredytów konsumpcyjnych. Nadal będzie stawiał na wysoko oprocentowane lokaty i kredyty hipoteczne. Jest jedną z nielicznych instytucji finansowych na rynku, które nadal są gotowe finansować 100 proc. wartości nieruchomości. Deklaruje, że w ciągu 3 lat zdobędzie 2-4 proc. udziału w rynku. Allianz i Meritum także chcą mieć podobny udział.

Magdalena A. Olczak
Współpraca Wojciech Taras

Oświadczenie Meritum Banku do artykułu „Nowe banki rewidują rynkowe strategie”

MERITUM BANK NIE ZMIENIA STRATERGII

Dziś, jako główny TEMAT DNIA zamieszczacie informację na podstawie publikacji dziennika POLSKA The Times: „Nowe banki rewidują rynkowe strategie”. W artykule znalazły się nieprawdziwe stwierdzenia dotyczące MERITUM BANK.

Meritum Bank nie zmienił strategii rozwoju. Nie zrezygnował z budowy sieci oddziałów i zwiększenia zatrudnienia. Przedstawiciele banku również nieoficjanie nie informowali o żadnych zmianach w strategii rozwoju banku.

Strategia rozwoju Meritum Bank przyjęta w połowie 2008 roku nie została w żadnym elemencie zmieniona.

Na wczorajszym spotkaniu prasowym Prezes Mariusz Karpiński mówił między innymi (poza omówieniem nowości wprowadzanych przez bank i podsumowaniem dotychczasowych działań), o ewentualnych taktycznych przesunięciach związanych z realizacją strategii, takich jak rozciągnięcie w czasie budowy sieci oddziałów. Związane jest to między innymi z tym, że w przyszłym kwartale bank oczekuje atrakcyjniejszych cenowo możliwości wynajmu lokali pod przyszłe placówki.