Nowe otwarcie Raiffeisena w segmencie ROR. Bank liczy na 100 tys. klientów

Raiffeisen Polbank szykuje nowe otwarcie w segmencie kont osobistych. Wprowadza Wymarzone Konto, które będzie dożywotnio bezpłatne i zawsze oprocentowane. Będzie też miało szeroki zakres assistance. Przedstawiciele banku liczą na to, że nowa oferta pozwoli im pozyskać w tym roku przynajmniej 100 tys. nowych klientów.

Raiffeisen Polbank pokazał już kilka razy, że potrafi wprowadzić do swojej oferty niestandardowe produkty. Za przykład mogą posłużyć chociażby konta z moneybackiem, którego wysokość rośnie wraz ze stażem klienta w banku czy karty kredytowe na abonament, gdzie nie nalicza odsetek od kredytu. W najbliższy poniedziałek bank zaoferuje kolejną nietypową nowość – Wymarzone Konto.

Zanim przejdziemy do szczegółów oferty, warto powiedzieć dwa zdania na temat nowej filozofii Raiffeisena związanej z obsługą klienta. Tomasz Dymowski, Dyrektor Departamentu Zarządzania Ofertą Produktową Raiffeisen Polbank, odpowiedzialny za wdrożenie nowego zapewnia, że od teraz zarówno nowi klienci jak i dotychczasowi będą mogli korzystać z takich samych produktów na identycznych warunkach. Na Wymarzone Konto będą mogli się więc przesiąść obecni klienci, bez żadnych opłat antymigracyjnych. Ma to być flagowy produkt, dostępny dla możliwie szerokiego grona klientów. Bank nie będzie już też wprowadzał promocji, z których nie będą mogli korzystać „starzy” klienci.

Raiffeisen Polbank daje gwarancję, że Wymarzone Konto będzie zawsze bezpłatne. Opłata pojawi się natomiast w przypadku karty debetowej – będzie to sztywne 3 zł (karta nie jest obowiązkowa). Przedstawiciele banku doszli do wniosku, że lepiej postawić sprawę jasno i wprowadzić niewielką opłatę, niż zmuszać siłą klienta do wykonywania określonej liczny transakcji. Co ważne, również i w tym przypadku opłata ma być na zawsze tej samej wysokości. Karta będzie umożliwiać wypłaty ze wszystkich bankomatów w Polsce za darmo, w ramach konta bez opłat będą m.in. przelewy internetowe, wpłaty gotówki w oddziale i wpłatomatach banku oraz jedna darmowa wypłata gotówki w oddziale w miesiącu.

Przedstawiciele banku chcieli stworzyć produkt, który w założeniu ma łączyć cechy ROR-u, konta oszczędnościowego i lokaty. Rachunek będzie więc oprocentowany, a wysokość stawki oprocentowania będzie uzależniona od środków zgromadzonych na rachunku. Do wysokości 3 000 zł oprocentowanie będzie wynosić 0,5 proc. Powyżej tej sumy podniesie się do poziomu 1,5 proc. – jak na koncie oszczędnościowym. Każda złotówka powyżej 10 000 zł oprocentowana będzie natomiast na 2 proc., czyli jak na produktach depozytowych. Nie ma limitu środków, powyżej którego pieniądze klientów nie są oprocentowane.

 

– Konstrukcja Wymarzonego Konta odwzorowuje naturalne zachowanie klientów, polegające na lokowaniu nadwyżek na koncie oszczędnościowym czy lokacie i korzystaniu z pozostałych pieniędzy na bieżąco – mówi Tomasz Dymowski. – Nasze nowe konto funkcjonuje jak rachunek bieżący, konto oszczędnościowe i lokata w jednym. Wszystkie środki klienta zawsze na nim pracują i nie musi on w tym celu nic robić – ani przelewać pieniędzy na konto oszczędnościowe, ani zakładać lokaty terminowej, a do tego ma stały i wygodny dostęp do całości umieszczonych na rachunku pieniędzy, bez stresu, że zabraknie mu środków w sklepie albo zapłaci prowizję za przelew między swoimi rachunkami – dodaje.

Oprocentowanie będzie się zmieniać automatycznie w przypadku zmiany aktualnej stopy referencyjnej Narodowego Banku Polskiego. Obliczane będzie następująco: do 3 000 zł = wartość stopy x 0,25, dla przedziału 3 000,01 – 10 000 zł x 0,75, powyżej 10 000 zł przyjmowana jest wysokości stopy bazowej. Taka konstrukcja sprawi, że oprocentowanie będzie zawsze podążało za aktualnymi stopami na rynku, a nie będzie miało charakteru uznaniowego, promocyjnego czy limitowanego czasowo.

Do karty debetowej bank dołoży bezpłatny pakiet ubezpieczeniowy. Będzie w nim pomoc medyczna, drogowa i domowa. Bank zapewnia, że nie będzie stosował limitów kwotowych i kilometrowych. Będzie też ubezpieczenie podróżne, które aktywuje się samodzielnie kiedy klient zapłaci kartą za wycieczkę lub zrobi zakupy poza granicami Polski. Klienci, którzy będą przelewać pensję na ROR, otrzymają w ramach programu „Lojalny Bank” lepsze warunki w ofercie kredytowej i depozytowej.

Raiffeisen liczy na to, że do końca roku pozyska co najmniej 100 tys. nowych klientów detalicznych. Przedstawiciele są przekonani, że w dobie zagmatwanych produktów i ciągłych podwyżek, prosta i przejrzysta oferta znajdzie uznanie klientów. Zapewniają, że chcą być bankiem lojalnym wobec klienta i to ma być jeden z wyróżników oferty.

W tym kontekście warto dodać, że ewentualna sprzedaż Raiffeisen Polbanku przez austriackiego inwestora nie powinna mieć wpływu na zmianę warunków cenowych, bo gwarancja ich utrzymania zawarta jest bezpośrednio w umowie. Nowy inwestor przejmie więc wszystkie zobowiązania wobec klientów, włącznie z gwarancjami braku opłat. Co najwyżej może kiedyś wycofać konto ze sprzedaży.

 

Nowa oferta ma szansę wyrwać bank ze swoistego marazmu. Choć pod względem aktywów Raiffeisen Polbank plasuje się w pierwszej dziesiątce największych banków w Polsce, to prowadzi zaledwie około 485 tys. ROR-ów i obsługuje 617 tys. klientów segmentu detalicznego. Można odnieść wrażenie, że od czasu fuzji z Polbankiem, Raiffeisen szuka swojego miejsca na rynku. Pogodzenie wody z ogniem i sprowadzenie do wspólnego mianownika oferty  obu banków okazało się niełatwym zadaniem. Czas pokaże, czy Konto Wymarzone okaże się strzałem w dziesiątkę. Na pewno będzie to jeden z wyróżniających się na rynku rachunków.

w.boczon@bankier.pl