Nowe rozdanie kart

Przy­tła­cza­ją­ca część ryn­ku na­le­ży do sys­te­mu Vi­sa – 66,1 proc. I choć udział tej or­ga­ni­za­cji nie­znacz­nie spa­da, to dru­gie­mu w ko­lej­no­ści (30,5 proc. ryn­ku) sys­te­mo­wi Ma­ster­Card wciąż da­le­ko do li­de­ra. Po­zo­sta­łe sys­te­my (Di­ners Club, JCB, Ame­ri­can Express) ma­ją łącz­nie 3,4 proc. ryn­ku. Licz­ba i udział po­szcze­gól­nych ro­dza­jów kart płat­ni­czych na ryn­ku od­da­je zmia­ny, ja­kie za­cho­dzą w po­strze­ga­niu kart przez klien­tów, ban­ki i ak­cep­tan­tów oraz o ich sil­nym za­ko­rze­nie­niu się w na­szej rze­czy­wi­sto­ści. I tak, do każ­de­go ra­chun­ku oszczęd­no­ścio­wo­-roz­li­cze­nio­we­go do­da­wa­na jest kar­ta de­be­to­wa. Za drob­ną opła­tą, cał­kiem bez opłat, ale na de­be­to­wej przy­go­da z kar­ta­mi się zwy­kle nie koń­czy. Tak jak pod ko­niec lat dzie­więć­dzie­sią­tych w do­brym to­nie by­ło mieć kar­tę, z pod­kre­śle­niem „mieć”, a nie uży­wać jej, tak obec­nie w do­brym to­nie sta­je się mieć i uży­wać kar­ty przed­pła­co­nej. Do te­go naj­le­piej z an­te­ną, czyli bez­sty­ko­wej, np. ma­leń­kiej, przy­kle­jo­nej na te­le­fon Vi­sy, wy­da­wa­nej przez ING Bank Ślą­ski lub Ma­ster­Card z Po­lban­ku.

 

Ry­nek w licz­bach


W trze­cim kwar­ta­le te­go ro­ku pła­co­no w Pol­sce kar­ta­mi 358 mln ra­zy i za ich po­śred­nic­twem wy­da­no łącz­nie 86,2 mld zł. W uję­ciu rocz­nym za­no­to­wa­no wzrost licz­by płat­no­ści kar­ta­mi o 1,5 proc. i wzrost wo­lu­me­nu płat­no­ści o 3 proc.

 

Prze­wa­ża­ją­cą więk­szość trans­ak­cji kar­to­wych – aż 85 proc. – prze­pro­wa­dzo­no przy uży­ciu kart de­be­to­wych. Kart de­be­to­wych uży­to w 13,9 proc. trans­ak­cji, a ob­cią­że­nio­wych w 1,1 proc. Śred­nia war­tość trans­ak­cji w trze­cim kwar­ta­le wy­no­si­ła 241 zł, czy­li nie­znacz­nie wię­cej niż w dru­gim kwar­ta­le – 237 zł.

 

Licz­ba trans­ak­cji go­tów­ko­wych prze­pro­wa­dzo­nych z uży­ciem kart spa­da, ale nie­znacz­nie. W III kwar­ta­le te­go ro­ku by­ło ich 177,2 mln na łącz­ną kwo­tę 66,3 mld zł, a rok wcze­śniej 178,3 mln ope­ra­cji na kwo­tę 64,3 mld zł (tu wzrost o 3,1 proc.). Śred­nia war­tość trans­ak­cji go­tów­ko­wej z uży­ciem kar­ty wy­no­si­ła 374 zł, a w po­przed­nim kwar­ta­le 361 zł.

 

Kar­to­wym trans­ak­cjom go­tów­ko­wym sprzy­ja ro­sną­ca licz­ba ban­ko­ma­tów. Jest ich dzi­siaj w Pol­sce 15 205. Ban­ko­ma­ty re­ali­zo­wa­ły dzien­nie śred­nio 124 wy­pła­ty. Łącz­nie, w trze­cim kwar­ta­le z ban­ko­ma­tów ko­rzy­sta­no 169,6 mln ra­zy i wy­pła­co­no łącz­nie 63,1 mld zł.

 

NBP w ra­por­cie kwar­tal­nym o kar­tach płat­ni­czych za­zna­cza, że utrzy­mu­ją­ca się od lat na po­dob­nym po­zio­mie dy­na­mi­ka wzro­stu licz­by kart płat­ni­czych nie wy­ma­ga od ban­ku in­ge­ren­cji w ten ry­nek. Na szcze­gól­ną uwa­gę za­słu­gu­je fakt, że po raz pierw­szy od­no­to­wa­no prze­wa­gę trans­ak­cji bez­go­tów­ko­wych nad wy­pła­ta­mi z ban­ko­ma­tów. Tyl­ko gdzie ta re­wo­lu­cja?

 

Mo­da na pre­pa­idy…


Kar­ty przed­pła­co­ne za­czę­li do­ce­niać za­rów­no kon­su­men­ci, jak i pra­co­daw­cy oraz or­ga­ni­za­cje rzą­do­we. Pre­pa­idy eli­mi­nu­ją ry­zy­ko za­dłu­że­nia się w kar­cie przez nie­uwa­gę, a tak­że re­du­ku­ją kosz­ty wy­pła­ty wy­na­gro­dzeń i in­nych świad­czeń pie­nięż­nych.

 

Wzrost ryn­ku płat­no­ści pre­pa­id w Eu­ro­pie (pod wzglę­dem ogól­nej licz­by kart), wg sza­cun­ków PSE Con­sul­ting (ba­da­nia prze­pro­wa­dzo­ne na zle­ce­nie Ma­ster­Card Eu­ro­pe), mo­że wy­nieść do 132 mld eu­ro ob­ro­tu w 2015 r. Sa­me tyl­ko świad­cze­nia wy­pła­ca­ne przez or­ga­ni­za­cje rzą­do­we osią­gną wów­czas ok. 9 mld eu­ro. Sys­tem pre­pa­id mo­że za­tem z po­wo­dze­niem wspo­móc re­ali­za­cję płat­no­ści w ra­mach po­mo­cy spo­łecz­nej, świad­czeń kor­po­ra­cyj­nych oraz płat­no­ści wy­na­gro­dzeń (głów­nie dla pra­cow­ni­ków se­zo­no­wych, za­trud­nia­nych na krót­kie okre­sy i nie po­sia­da­ją­cych ra­chun­ku w ban­ku).

 

– W mia­rę jak w Eu­ro­pie wzra­sta bez­ro­bo­cie, pra­co­daw­cy za­czy­na­ją po­strze­gać kar­ty pre­pa­ido­we ja­ko wy­god­ny spo­sób wy­pła­ca­nia pa­kie­tów świad­czeń i od­praw dla zwal­nia­nych pra­cow­ni­ków – uwa­ża Mat­thew Lan­ford, szef dzia­łu Pre­pa­id w Ma­ster­Card Eu­ro­pe. – Dla or­ga­ni­za­cji rzą­do­wych ta­kie kar­ty mo­gą stać się na­rzę­dziem do wy­pła­ca­nia za­sił­ków dla bez­ro­bot­nych oraz do mi­gra­cji – od sys­te­mów „pa­pie­ro­wych” do „pla­sti­ku”, co mo­że zwięk­szyć oszczęd­no­ści i zre­du­ko­wać kosz­ty ad­mi­ni­stra­cyj­ne. Je­śli po­łą­czy­my to z ro­sną­cym bra­kiem za­ufa­nia kon­su­men­tów do ban­ków i usług fi­nan­so­wych w ogó­le, to za­uwa­ży­my, że trend ten mo­że zwięk­szyć licz­bę osób, któ­re po­rzu­cą tra­dy­cyj­ne usłu­gi ban­ko­we na rzecz bar­dziej do­stęp­nych me­tod płat­no­ści. To z ko­lei mo­że sta­no­wić do­sko­na­łą oka­zję dla roz­wo­ju pro­gra­mów pre­pa­ido­wych, z któ­ry­mi ła­twiej bę­dzie moż­na do­trzeć do gru­py tzw. nie­uban­ko­wio­nych kon­su­men­tów, do­tknię­tych kry­zy­sem fi­nan­so­wym.

 

…i kar­ty z an­ten­ką


Pay­Pass i Pay­Wa­ve – czy­li pro­po­no­wa­ne przez Ma­ster­Card i Vi­sa roz­wią­za­nia uspraw­nia­ją­ce płat­ność kar­tą i pod­no­szą­ce jed­no­cze­śnie bez­pie­czeń­stwo ta­kich trans­ak­cji – sztur­mem wdzie­ra­ją się na pol­ski ry­nek. Kar­ty zbli­że­nio­we, czy ina­czej bez­do­ty­ko­we, przy­bie­ra­ją for­mę na­kle­jek na te­le­fon ko­mór­ko­wy (wy­da­ją je w Pol­sce Po­lbank i ING Bank Ślą­ski), ze­gar­ków (Bank Za­chod­ni WBK) i bre­locz­ków do klu­czy (to na ra­zie za gra­ni­cą).

 

Pierw­sze kar­ty zbli­że­nio­we wy­dał już dwa la­ta te­mu, we współ­pra­cy z Ma­ster­Card, Bank Za­chod­ni WBK, nie­kwe­stio­no­wa­ny li­der we wdra­ża­niu no­wo­ści kar­to­wych w Pol­sce. By­ły wów­czas ak­cep­to­wa­ne w sie­ci McDo­nald’s i w nie­wiel­kiej licz­bie punk­tów han­dlo­wo­-usłu­go­wych, usy­tu­owa­nych przy głów­nych tra­sach ko­mu­ni­ka­cyj­nych w War­sza­wie (me­tro) i w kil­ku in­nych du­żych mia­stach. W mar­cu do gro­na ak­cep­tan­tów kart zbli­że­nio­wych do­łą­czył „Ruch”. W lip­cu ubie­głe­go ro­ku Ma­ster­Card roz­da­wał Al­ter­Kar­ty Pay­Pass na Fe­sti­wa­lu Open’er. Sta­ły się rów­nież ofi­cjal­nym środ­kiem płat­ni­czym na Co­ce Li­ve Mu­sic Fe­sti­val. A po­tem na­stą­pił prze­łom. Kar­ty z an­te­ną za­go­ści­ły na im­pre­zach ma­so­wych, w sie­ciach han­dlo­wych, na wyż­szych uczel­niach.

 

Ale nie tyl­ko Ma­ster­Card świę­ci try­um­fy. W użyt­ko­wa­niu jest już po­nad 100 tys. kart Vi­sa Pay­Wa­ve, a co naj­mniej kil­ka ra­zy wię­cej ta­kich kart po­ja­wi się na ryn­ku już w nad­cho­dzą­cym ro­ku.

 

– Szyb­ki przy­rost kart Vi­sa z mi­kro­pro­ce­so­rem EMV oraz trwa­ją­ce w 7 ban­kach przy­go­to­wa­nia do wy­da­wa­nia kart Vi­sa z do­dat­ko­wą funk­cją zbli­że­nio­wą za­owo­cu­ją w cią­gu 12 mie­się­cy przy­naj­mniej kil­ku­krot­nym wzro­stem ich licz­by, któ­ra już obec­nie prze­kro­czy­ła 100 tys. – mó­wi Mał­go­rza­ta O’Shau­gh­nes­sy, dy­rek­tor ge­ne­ral­na Vi­sa Eu­ro­pe w Pol­sce.

 

Obec­nie kar­ty Vi­sa Pay­Wa­ve są przyj­mo­wa­ne w pla­ców­kach de­ta­licz­nych wy­po­sa­żo­nych w po­nad 3,5 tys. czyt­ni­ków kart zbli­że­nio­wych ob­słu­gi­wa­nych przez eSe­rvi­ce.

 

Vi­sa Eu­ro­pe wspól­nie z agen­ta­mi roz­li­cze­nio­wy­mi roz­po­czę­ła cykl spo­tkań warsz­ta­to­wych, któ­re ma­ją na ce­lu przed­sta­wie­nie ob­słu­gi­wa­nym przez nie sie­ciom de­ta­licz­nym ko­rzy­ści pły­ną­cych z roz­po­czę­cia ak­cep­ta­cji kart Vi­sa Pay­Wa­ve.

 

Do koń­ca te­go ro­ku trzech ko­lej­nych agen­tów roz­li­cze­nio­wych otrzy­ma cer­ty­fi­ka­cję Vi­sa, umoż­li­wia­ją­cą bez­piecz­ną – za­rów­no dla użyt­kow­ni­ka, jak i dla ban­ku – ob­słu­gę płat­no­ści zbli­że­nio­wych.

 

– Prze­wi­du­je­my, że do koń­ca przy­szłe­go ro­ku wszy­scy agen­ci roz­li­cze­nio­wi bę­dą ak­tyw­nie roz­wi­jać na pol­skim ryn­ku sieć ak­cep­ta­cji kart zbli­że­nio­wych Vi­sa Pay­Wa­ve – do­da­je Mał­go­rza­ta O’Shau­gh­nes­sy.

 

Szał wy­dat­ków


Dzień naj­więk­szych za­ku­pów in­ter­ne­to­wych przy­pa­da zwy­kle w naj­bliż­szy po­cząt­ko­wi grud­nia po­nie­dzia­łek. W tym ro­ku był to 30 li­sto­pa­da. Użyt­kow­ni­cy kart Vi­sa w Eu­ro­pie wy­da­li po­nad 318 mln eu­ro, 13 proc. wię­cej niż przed ro­kiem, a dwie trze­cie z tej licz­by opła­co­no kar­ta­mi de­be­to­wy­mi. W ubie­głym ro­ku me­gapo­nie­dzia­łek przy­padł na 1 grud­nia. Wy­da­no wów­czas po­nad 280 mln eu­ro. Ten re­kord Eu­ro­pej­czy­cy po­bi­li już 2 li­sto­pa­da. Z da­nych or­ga­ni­za­cji Vi­sa wy­ni­ka, że licz­ba trans­ak­cji in­ter­ne­to­wych w dniu 30 li­sto­pa­da wy­nio­sła ok. 4,5 mln, a okre­sem szczy­to­wym był czas prze­rwy na lunch i go­dzi­na 19. W cią­gu ca­łe­go dnia śred­nia war­tość trans­ak­cji w sie­ci z uży­ciem kart Vi­sa do­ko­ny­wa­nych w cza­sie jed­nej mi­nu­ty osią­gnę­ła po­ziom 220 tys. eu­ro.

 

W tra­dy­cyj­nych sie­ciach han­dlo­wych dniem naj­więk­szych za­ku­pów jest za­zwy­czaj pią­tek lub so­bo­ta bez­po­śred­nio po­prze­dza­ją­ce świę­ta Bo­że­go Na­ro­dze­nia. Lecz w tym ro­ku, kie­dy Bo­że Na­ro­dze­nie przy­pa­da wła­śnie w pią­tek, dniem tym bę­dzie – we­dług prze­wi­dy­wań Vi­sa Eu­ro­pe – śro­da 23 grud­nia.

 

Zbli­że­nie do pił­ki


Od po­ło­wy grud­nia kar­ta­mi zbli­że­nio­wy­mi Pay­Pass moż­na pła­cić za bi­le­ty wstę­pu na sześć sta­dio­nów pol­skiej dru­żyn I­-li­go­wych. Z wy­go­dy, ja­ką da­je to roz­wią­za­nie, bę­dą mo­gli ko­rzy­stać ki­bi­ce na sta­dio­nach: Po­lo­nii War­sza­wa, Ru­chu Cho­rzów, Le­chii Gdańsk, Od­ry Wo­dzi­sław, GKS Beł­cha­tów oraz Po­lo­nii By­tom. Do­ce­lo­wo Ma­ster­Card Pay­Pass ma być tech­no­lo­gią zin­te­gro­wa­ną z do­tych­czas funk­cjo­nu­ją­cy­mi Kar­ta­mi Ki­bi­ca.

 

– Wie­rzę, że ak­cep­ta­cja kart i urzą­dzeń z tech­no­lo­gią Pay­Pass na sta­dio­nach to strzał w dzie­siąt­kę, hat­trick ze wzglę­du na ła­twość uży­cia, oszczęd­ność cza­su i bez­pie­czeń­stwo te­go roz­wią­za­nia – ko­men­tu­je Krzysz­tof Drzy­zga, new bu­si­ness de­ve­lop­ment ma­na­ger przed­sta­wi­ciel­stwa Ma­ster­Card Eu­ro­pe w Pol­sce. – Dzię­ki te­mu roz­wią­za­niu pol­skie klu­by do­łą­cza­ją do ta­kich gi­gan­tów, jak sta­dion Vfb Stut­t­gart.

 

Kar­ty i urzą­dze­nia płat­ni­cze Pay­Pass wy­da­ją obec­nie Bank Za­chod­ni WBK, ING Bank Ślą­ski, Alior Bank, mBank, Mul­ti­Bank i Po­lbank. l