o2.pl wchodzi w naziemne pośrednictwo finansowe?

Firma o2.pl znana przede wszystkim z serwisu o2.pl, tlenofonu, komunikatora tlen i masy przeróżnych serwisów dla nastolatków, wchodzi w rynek pośrednictwa finansowego. Do tego dokłada jeszcze pośrednictwo na rynku nieruchomości. Cały projekt będzie działał prawdopodobnie pod brandem NextGroup.W ramach tej struktury będą funkcjonowały na początek cztery firmy z samodzielnymi markami. Cechą wspólną będzie przedrostek Next. Co najważniejsze – nowa firma miała naziemne placówki i mobilnych doradców. Można się spodziewać, że docelowo nowy podmiot wyląduje na warszawskiej giełdzie.

Twórcy o2.pl to już legenda. Kilku chłopaków po SGH stworzyło portal, który należy do czołówki polskiego internetu. Wokół tego biznesu wypączkowały kolejne marki – wszystkie jak do tej pory związane z siecią. Mamy komunikator, telefonię VOiP, kopię YouTube, telewizję internetową, a także masę różnych dziwnych serwisów, których nazw trudno spamiętać. Teraz przyszedł czas na pośrednictwo finansowe.

Skąd taki pomysł? O tym w tym momencie trudno coś powiedzieć. Prawdopodobnie do decyzji przyczynił się sukces Opena, Expandera i innych marek. Sam o2.pl osiąga całkiem ciekawe zyski ze sprzedaży produktów finansowych. Nie ma się co dziwić, że chcą to wykorzystać – zwłaszcza, że posiadają niebywale skuteczną maszynkę marketingową – 6 milionów kont pocztowych, 1,5 mln użytkowników tlenofonu i łącznie z portalem coś około 12 milionów użytkowników (cookies). Liczby robią wrażenie. Nie ma się co dziwić, że aż się prosi, żeby coś takiego zdyskontować. Stwierdzono, że najlepiej zrobić to w sposób tradycyjny. Internet zapewne wykorzysta się do promocji. Z tego też powodu nie można wykluczyć, że nowy projekt to jakieś ciekawe joint-venture – kogoś z know-how, ale bez pieniędzy na marketing. Dlaczego by nie?

W ramach NextGroup (www.nextgroup.pl) będą początkowo działały NextHome, czyli firma specjalizująca się w kompleksowej obsłudze rynku nieruchomości (drugi Home Broker?), a także NextMoney (www.nextmoney.pl), czyli pośrednictwo kredytowe. Z naszych informacji wynika, że w najbliższej przyszłości wystartują również NextAuto i NextLeasing. Firmy zaczynają właśnie rekrutację pracowników.

Na stronie rekrutacyjnej można przeczytać o ścieżce kariery, co może naprowadzić na stosowany model biznesowy:

Ścieżka kariery:

1. Doradca ds. nieruchomości

2. Pośrednik w obrocie nieruchomościami

3. Lider odpowiedzialny za grupę doradców

4. Dyrektor oddziału

5. Właściciel agencji w oparciu o franczyzę

Nowa inicjatywa jest bardzo ciekawa. Pytanie, czy nie za późno za wejście na ten rynek? Właśnie zaczyna się spowolnienie na rynku kredytów hipotecznych. To samo dotyczy rynku nieruchomości. Interesująco natomiast wygląda kwestia doradztwa w zakresie leasingu. Zobaczymy co z tego wyniknie. Wiele projektów tworzonych przez o2.pl było rewolucyjnych, ale ostatecznie efekty były mniej imponujące niż się można było spodziewać. Ciekawe jak będzie w tym przypadku. Tutaj raczej trzeba doświadczenia – inaczej może się skończyć wpadką. Swoją drogą eHipoteka.com otwiera nowy projekt, do którego zaangażowano dwójkę bardzo znanych dziennikarzy. Nawet jeśli te dwie informacje nie mają ze sobą nic wspólnego, to i tak widać, że dzieje się na tym rynku bardzo dużo. Pytanie, czy duży zasięg medialny pomoże w sukcesie? W końcu mamy już sporo różnych doradców, a rynek raczej przez najbliższy rok będzie się kurczył, niż rósł. NextGroup dopiero rozpoczyna rozmowy z bankami, a zatem można się spodziewać, że będzie dobrze, jeśli wystartuje w I półroczu 2008. Tak czy inaczej – rynek pośredników staje się bardzo konkurencyjny, a ich rola w dystrybucji kredytów będzie cały czas rósł.

Jak szacuje IBnGR:

„Pośrednictwo kredytowe rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Obecnie co trzeci kredyt w Polsce jest sprzedawany przez pośrednie kanały dystrybucji. W perspektywie 2012 roku należy oczekiwać dalszego wzrostu znaczenia pośrednictwa kredytowego w dystrybucji kredytów dla ludności. Z prognoz Instytutu wynika, że w 2012 roku w oparciu o kanały pośrednie prawdopodobnie będzie sprzedawanych ok. 45% kredytów dla ludności. Rola pośrednictwa kredytowego wzrastać będzie wraz z rozbudową sieci placówek franczyzowych przez duże banki krajowe. Rozwojowi pośrednictwa kredytowego będzie również sprzyjała postępująca centralizacja i automatyzacja procesów udzielania kredytów w bankach. Reasumując w perspektywie najbliższych pięciu lat należy zakładać, że rola zdalnych kanałów dystrybucji kredytów detalicznych znacząco wzrośnie.”

Więcej o tym na stronie:

http://www.bankier.pl/wiadomosc/Posrednicy-finansowi-coraz-wazniejsi-dla-bankow-1674759.html

Dostępny jest też do kupienia cały raport IBnGR: Biznes i ryzyko na rynku consumer finance w Polsce w perspektywie 2012 roku

http://www.bankier.pl/wiadomosci/ibngr/

Dostępny jest tam również bezpłatny raport prof. L. Pawłowicza: Kryzys na amerykańskim rynku kredytów hipotecznych – lekcja dla Polski. Polecamy!