Ochrona wizerunku Polski

Badanie przekazów o branży PR w sierpniu 2006 roku objęło aż 166 materiałów. Najwięcej informacji o public relations ukazało się w prasie – stanowiły one 72,2% ujętych w raporcie publikacji.

Najczęściej pojawiającym się tematem materiałów było kształtowanie wizerunku naszego kraju – wzmianki na ten temat pojawiły się w mediach 85 razy. Największe zainteresowanie dziennikarzy wzbudzała osoba pełnomocnika MSZ ds. ochrony i promocji wizerunku Polski, jak również inicjatywa PR-owców na rzecz rozpoczęcia publicznej debaty na temat kształtowania wizerunku Polski na świecie. 26 artykułów dotyczyło PR-u politycznego, a tematem, który zwrócił wyjątkową uwagę mediów, był blog prowadzony przez Kazimierza Marcinkiewicza często komentowany przez specjalistów ds. kreowania wizerunku. Wśród analizowanych przekazów znalazło się 21,68% przekazów pozytywnych i 32,53% negatywnych. Najwięcej nieprzychylnych materiałów ukazało się, tak jak w dwóch poprzednich miesiącach, w kategorii PR-u Polski – stanowiły one 41,17% przekazów na ten temat.

Najwięcej informacji o PR publikowały media o profilu informacyjnym (46,98%) oraz poświęcone biznesowi i gospodarce (13,86%). Wśród mediów najczęściej poruszających tematykę PR-u na pierwszym miejscu uplasowały się ex aequo, z dziewięcioma publikacjami, Dziennik i Dziennik Zachodni.

W badaniu publikacji cytujących lub wzmiankujących osoby i firmy w kontekście PR-u uwzględniono 112 przekazów. Część tych materiałów nie jest w całości poświęcona public relations, dlatego ich liczba jest inna niż suma publikacji dotyczących branży PR.
Wśród osób najczęściej cytowanych/wzmiankowanych, pierwszą pozycję zajął, cytowany 29 razy, Andrzej Sadoś. Najczęściej wzmiankowaną w kontekście PR-u firmą/organizacją/instytucją był Instytut Marketingu Politycznego, koordynujący akcję „PR dla RP”. Natomiast w przypadku agencji PR, pierwsze miejsce przypadło trzem agencjom: Ciszewski PR, Neuron PR oraz On Board, które miały po pięć publikacji.