Działalność compliance pojawiła się po raz pierwszy w zagranicznych instytucjach finansowych, które dostrzegły znaczenie zapewnienia zgodności prowadzonej działalności z obowiązującym prawem oraz minimalizacji ryzyka wywołania zaburzeń w tej sferze. Obecnie zalety compliance docenia coraz większa ilość największych światowych firm produkcyjnych czy też usługowych, a rozmiary budowanych służb compliance rosną od jednoosobowego stanowiska pracy do potężnych departamentów o złożonej strukturze terytorialnej i zadaniowej, skutecznie podnosząc pozytywny wizerunek firmy, zwiększający zaufanie obecnych i przyszłych kontrahentów.
Termin compliance definiowany jest jako audyt i konsulting służący monitorowaniu otoczenia prawnego firmy oraz doradzaniu zarządowi w sposób odpowiadający warunkom wynikającym z prowadzonego monitoringu. Inni do tej działalności zaliczają także profilaktykę, działania naprawcze, wsparcie firmy w toku postępowań prawnych oraz budowanie struktur i tworzenie procedur.
I Krajowa Konferencja Compliance jest pierwszym tego typu przedsięwzięciem umożliwiającym przede wszystkim kontakt z zespołem zaproszonych specjalistów z zagranicy. Rozmowy z przedstawicielami takich instytucji jak Society of Corporate Compliance & Ethics, International Compliance Association, Sarbanes-Oxley Institute, Associaton of Compliance Officers in Ireland i IT Compliance Institute zaowocowały powstaniem kompleksowego zestawu zagadnień szczegółowych, prezentowanych podczas naszej konferencji, kreując jedno z najbardziej zaawansowanych merytorycznie przedsięwzięć z tematyki compliance w Polsce. Dodatkowo, zaprezentowane zostaną liczne przykłady narzędzi informatycznych wspomagających pracę w obszarze compliance renomowanych dostawców oprogramowania.
Uczestnicy konferencji będą mieli możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu z przedstawicielami światowych i europejskich instytucji działających w obszarze compliance, wymiany doświadczeń z krajowymi specjalistami oraz implementowania zaprezentowanych najlepszych rozwiązań w zakresie tworzenia i optymalizacji działania departamentów compliance.
W programie I Krajowej Konferencji Compliance znajdą się m.in. następujące zagadnienia:
1. Przepisy prawne
• ochrona informacji poufnych firmy, własność intelektualna, ochrona informacji klientów
• mienie pracodawcy
• przepisy dotyczące papierów wartościowych i wykorzystywanie informacji poufnych (insider trading)
• przepisy antykorupcyjne
• płatności nielegalne i niewłaściwe
• pranie pieniędzy i przestępstwa finansowe
2. Standardy, normy i regulacje przyjęte zwyczajowo
• kodeks etyki i zasady prowadzenia biznesu
• zasady uczciwej konkurencji i społeczna odpowiedzialność biznesu
• polityka i procedury korporacji
• stosunki z podmiotami zewnętrznymi
• podnoszenie standardów corporate governance w firmie
• komunikacja
• konflikt interesów
• odpowiedzialność korporacji, zarządzanie i compliance
• zarządzanie compliance i etyką w globalnym przedsiębiorstwie: praktyczne wskazówki ulepszenia dojrzałych programów compliance
• najnowsze osiągnięcia corporate governace i ich wpływ na funkcje compliance
3. Narzędzia wspomagające pracę departamentów compliance
• wyzwanie monitoringu przeciw praniu pieniędzy – śledzenie globalnych transakcji
• używanie technologii jako narzędzia do monitorowania i raportowania
• rozwiązania technologiczne zapobiegające oszustwom oraz zwalczaniu aktywności prania pieniędzy
• pracownicy na oku – oprogramowanie do monitorowania i audytu wewnętrznych zagrożeń
• globalne programy etyczne i zgodności (compliance) – pozostawanie w zgodzie ze zmieniającym się rynkiem międzynarodowym
• poczta elektroniczna i korzystanie z internetu
4. Compliance w praktyce
• zgłaszanie naruszania zasad (whistleblowing)
• zarządzanie ryzykiem zgodności (compliance)
• zarządzanie programem zgodności (compliance)
• z kim należy się kontaktować
• wprowadzanie w życie zmian regulacyjnych
• standaryzacja programu zgodności (compliance)
• nadzór nad kodeksem
• kary za naruszenie zasad
• jak przeprowadzić ocenę ryzyka compliance: standardy, metodologia, zagrożenia, dobre praktyki
• kreowanie efektywnej kultury compliance
• ocena i zarządzanie ryzykiem biznesowym
• odpowiedzialność związana z przestrzeganiem kodeksu
• pełne, rzetelne, dokładne, terminowe i zrozumiałe publikowanie informacji
• przeciwdziałanie i wykrywanie nadużyć w korporacji
• rzetelność w działaniu
• tworzenie rozwiązań problemów
• redukcja kosztów compliance
• kierownictwo compliance i etyki transformuje organizacje
5. Etyka w praktyce
• budowanie kultury etycznej
• rada etyki
• kiedy działanie jest nieetyczne
• współpraca z działem compliance
6. Dlaczego compliance
• compliance – wartość dodana w korporacji budująca markę, konkurencyjność i reputację
• dokładność i rzetelność ksiąg, rejestrów i rachunków
• korzyści z compliance: minimalizacja ryzyka, usprawnienie mechanizmów kontroli i sprawozdawczości, zapewnienie bezpieczeństwa informatycznego
• miara efektywności programów etycznych i compliance
7. Charakterystyka stanowiska ds. compliance
• pracując dla prawa: ochrona i rozwój pozycji profesjonalisty compliance
• rola kierowników compliance i etyki: nadzór, szkolenia, integracja z kadrą zarządzającą w firmie
• struktura biura compliance
• inżynieria tworzenia stanowiska compliance, jego usytuowanie i plan działania
• Analiza przypadku (case study)
• tworzenie działu compliance w firmie
• struktura i działanie działu zgodności (compliance) i etyki w dużej korporacji międzynarodowej
• oficer zgodności (compliance) i etyki w małym/średnim przedsiębiorstwie
• jak zbudować efektywnie działające procedury
Kto powinien uczestniczyć w I Krajowej Konferencji Compliance
• Członkowie Rad Nadzorczych i Zarządów
• Prezesi Zarządów
• Compliance Officer’s
• Specjaliści ds. compliance
• Dyrektorzy ds. zgodności z regulacjami (compliance)
• Doradcy compliance
• Dyrektorzy ds. monitoringu compliance
• Administratorzy compliance
• Specjaliści ds. finansów i compliance
• Specjaliści ds. kontroli i compliance
• Dyrektorzy korporacyjni ds. compliance
• Audytorzy i członkowie Komitetu Audytorów
• Dyrektorzy ds. prawnych
• Dyrektorzy ds. norm etycznych i prawnych
• Dyrektorzy ds. regulacji
• Radcy Prawni
• Doradcy Zarządu
• Dyrektorzy ds. korporacyjnych
• Dyrektorzy ds. etyki i zgodności
• Dyrektorzy ds. PR
• Dyrektorzy ds. finansów
• Dyrektorzy ds. zarządzania ryzykiem
• Dyrektorzy ds. zapewnienia jakości
• Dyrektorzy ds. IT
• Dyrektorzy ds. bezpieczeństwa i ochrony danych
• Dyrektorzy Personalni
Szczegółowe informacje dotyczące konferencji oraz współpracy w zakresie prezentacji produktów informatycznych:
Katarzyna Starosławska,
Kierownik Projektu,
tel. 22 651 60 31, 22 497 59 20, fax 22 651 60 32,
k.staroslawska@jds.com.pl