Personal Branding na LinkedIn

Zbudowanie swojej pozycji w sieci i stworzenie dla siebie wizerunku eksperta i lidera w wybranej branży jest kluczowe, aby móc osiągnąć sukces. Choć nadal wiele użytkowników nie chce regularnie upubliczniać swojej osoby w sieci, to trwająca pandemia jednoznacznie wykazała, że lubimy widzieć markę pod kątem jej pracowników. Przez moment zdjęcia zdalnie pracujących zespołów zalewały sieć, a firmy nagle stawały się dla klientów bardziej ludzkie, ponieważ można było dopasować twarze do osiąganych sukcesów.

Bartosz Paczyński

Dokładnie tak samo działa Personal Branding. Zamiast jednak czekać, aż Twoja firma wspomni o Tobie i Twoich osiągnięciach musisz zrobić to osobiście. Gdy jako przedstawiciel swojej marki lub organizacji, w której pracujesz, masz głos, twarz i charakter, a nie jesteś wyłącznie ikoną na podstronie „zespół”, możliwości networkingowe i szansa na szybszy rozwój i rozpoznawalność znacznie się zwiększają.

Personal Branding na LinkedIn

Ilość działań, które możesz wykonać w ramach Personal Brandingu jest niezliczona. Autopromocję zdecydowanie cechuje brak ograniczeń, ponieważ niezależnie, czy prowadzisz działalność, dopiero szukasz pracy, planujesz sprzedawać swoje usługi jako ekspert lub po prostu chcesz wypromować swoje nazwisko w danym środowisku — wszystko to możesz zrobić, kierując się kilkoma najważniejszymi zasadami.

Efektywny Personal Branding na LinkedIn to proces, który wymaga systematyczności. Jednak gwarantuję, że odpowiednio poprowadzony nie ma możliwości nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Jeżeli nadal publikujesz treści na swoim profilu firmowym, jednocześnie pozostawiając osobowy pusty, to czas najwyższy zmienić strategię marketingową i skupić się na Personal Brandingu.

Słynny wskaźnik SSI

SSI, czyli indeks sprzedaży społecznościowej to liczbowy wynik Twojego profilu na LinkedIn, który oparty jest na czterech filarach:

Wskaźnik ten aktualizuje się co tydzień, a dbanie o jego wysoki wynik bezpośrednio przełoży się na wyniki, które Twój profil będzie osiągał. Dotyczy to zarówno zwiększenia zasięgu Twoich publikacji, jak i ilości wiadomości i zaproszeń, które otrzymujesz. Można go potocznie nazwać wskaźnikiem „niesamowitości”, ponieważ ilustruje, które gałęzie Twojej pracy przy Personal Brandingu należy poprawić, aby efektywniej stać się liderem w swojej branży.

Nieznajomi znajomi

Standardowi użytkownicy LinkedIn mają w swojej sieci tylko osoby, które rzeczywiście znają. Profesjonaliści i liderzy w swoich branżach, którzy odbyli w swoim życiu niejedno spotkanie networkingowe wiedzą, że kluczem do sukcesu jest poznawanie nowych ludzi i wymiana kontaktów.

Nie ma żadnego racjonalnego powodu, by nie akceptować zaproszenia od wszystkich osób, które chcą dołączyć do Twojej sieci i są w Twojej grupie docelowej (CEO, CMO, HR manager, Brand Manager, etc.) — niezależnie, czy znasz tę osobę, czy nie. Jeżeli chcesz być osobą publiczną i dążysz do tego, aby Twoje publikacje były czytane i polecane, należy przyjmować wszystkie wartościowe zaproszenia. Możesz również dołączyć do tematycznych grup branżowych, gdzie znajdziesz osoby na decyzyjnych stanowiskach, które warto dodać do swojej sieci. 

Dzięki powyższym działaniom będziesz się częściej pojawiać w wynikach wyszukiwania, a udostępniane przez Ciebie publikacje naturalnie zwiększą swoje zasięgi. Dodatkowo rozwijanie bazy kontaktów doprowadzi do zbudowania szerszej sieci znajomych pierwszego stopnia oraz większych możliwości organicznego dotarcia do kolejnych użytkowników.

Socjalizuj się — rekomendacje i potwierdzanie umiejętności

Stworzenie dużej sieci znajomości to jedynie początek, ponieważ warto również dbać o relacje ze znajomymi. LinkedIn oferuje kilka rozwiązań, które pozwolą Ci być widocznym i wyróżniać się wśród innych. Jednym z nich są rekomendacje, czyli zazwyczaj dość zwięzły komentarz polecający współpracę wymieniany między dwoma użytkownikami. Nie bój się pytać znajome osoby, z którymi współpracowałeś, o krótki komentarz na temat swojej pracy. Kluczem do efektywnego Personal Brandingu jest pewność siebie i systematyczność, ponieważ to Ty w większości przypadków musisz wyjść z inicjatywą. Taka strategia zapewni Ci znaczny wzrost widoczności na tle Twojej sieci.

W przypadku rekomendacji należy je wystawiać wyłącznie osobom, z którymi realnie współpracowałeś lub współpracujesz. Oczywiście nikt tego nie sprawdza, jednak zachęcam do publikowania autentycznych komentarzy. 

Odmiennie jest w przypadku potwierdzania umiejętności. Użytkownik może na swoim profilu wprowadzić do 50 umiejętności, dzięki którym w przejrzysty sposób przedstawia swoje doświadczenie. Ty możesz te umiejętności potwierdzać, przez co ich wiarygodność wzrasta. Oczywiście za każdym razem, gdy to zrobisz, dany użytkownik otrzyma powiadomienie, które informuje, że to właśnie Ty zaświadczyłeś o jego kompetencjach. Pozwoli to na zapamiętanie Twojego imienia i nazwiska i mimowolne kojarzenie publikacji, które udostępniasz. Nie sposób będzie o Tobie zapomnieć, jeżeli Twoje dane będą regularnie się pojawiały w powiadomieniach.

Twoje publikacje na LinkedIn

Personal Branding to nic innego jak efektywna promocja i sprzedaż własnej osoby. Najlepszym sposobem na regularne informowanie zbudowanej przez Ciebie sieci o Twoich umiejętnościach są oczywiście publikacje wpisów, infografik, artykułów i wszystkiego, czym chcesz się pochwalić. Możesz też co jakiś czas publikować ogólne przemyślenia, jednak skup się na konkretach, które możesz zaprezentować w interesujący sposób, a odbiorca chętnie podzieli się informacją dalej. Dlatego pamiętaj, aby dobierać wszystkie treści rozważnie — tone of voice powinien być połączeniem Ciebie i Twojej firmy, a publikowane informacje autentyczne i wartościowe.

Profil osobisty to idealne miejsce to przeplatania informacji na temat Twojej działalności. Osoby, które masz w swojej sieci, dowiedzą się zarówno o sukcesach, które odnosi firma, jak i o osobie, która jest za nie odpowiedzialna. To wyjątkowa cecha LinkedIn, ponieważ dzielenie się swoimi osiągnięciami jest bardzo mile widziane. Dzięki temu możesz zaoferować swojej biznesowej społeczności niewielki inside, jak oni również mogą odnieść sukces, korzystając z Twoich rad. W ten sposób przedstawiasz swoją osobę jako eksperta w danej dziedzinie, który chętnie dzieli się zdobytą wiedzą.

Personal Branding na LinkedIn to coś więcej niż bycie online, ponieważ nasze działania mają na celu wypromowanie naszej osoby, co bezpośrednio przekłada się na sukces firmy, projektu czy celu, który obraliśmy.

Bartosz Paczyński

CEO Agencji Marketingowej Content Hero. Z zamiłowania trener marketingu online w tym LinkedIn Masterclass & Employee Advocacy.

Od ponad 12 lat działam w branży digital marketingu, strategii reklamowej oraz kampaniach sprzedażowo-wizerunkowych. Wykorzystuję Internet we wszystkich jego kombinacjach do zwiększania sprzedaży oraz promocji wizerunku.

Od ponad 6 lat szkolę, konsultuję, optymalizuję marketing i biznes moich Klientów.

Jest mentorem Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości. Wykładam w Szkole Ashanti. Jestem prelegentem w Akademii Leona Koźmińskiego, licznych Fundacjach i Akceleratorach.

Na co dzień prowadzę agencję Content Hero.

W moim portfolio znajdują się takie firmy jak: Manpower Group, Bureau Veritas Polska, Reiffeisen Bank Polska, Axel Springer Polska, Techland, Calypso Fitness, Wyższa Szkoła Menedżerska, Uniwersytet Warszawski.