Peter M. Majgaard: Bankowy brydż

Środowisko kart płatniczych w Polsce ulega obecnie szybkim przemianom. Polski konsument przyzwyczaił się do kart i nie wykazuje sceptycyzmu odnośnie ich używania. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w coraz większej liczbie transakcji detalicznych przy użyciu kart.

Konsumenci stosują karty w sklepach, co w dużej mierze zastąpiło zachowania, kiedy to konsument korzystał raz w tygodniu z bankomatu i wypłacał kilkaset złotych na zakupy gotówkowe. Postawiło to przed bankami wyzwanie związane zarówno z obsługą gotówki, jak i infrastrukturą kart płatniczych.

W ostatnim czasie projekt karty staje się jedną z kluczowych decyzji w walce o udziały rynkowe. Dlatego banki prześcigają się w wydawnictwie coraz to bardziej zaawansowanych technicznie wizerunków kart. Oznacza to, że departamenty bankowe ds. marketingu wypuszczają na rynek serie przepięknych, kolorowych kart płatniczych, które cieszą się dużym uznaniem klientów. Karty wyjmuje się z portfeli, aby pokazać je znajomym i rodzinie, co jest niezwykle istotne dla marki banków. Ostatnio pojawiły się nowe, wielowarstwowe karty zaprojektowane w technologii 3D. Obserwujemy  również wszechstronne wykorzystywanie nowych technik użycia folii metalizowanych, która zapewnia oryginalne efekty wizualne.

Obok strony wizerunkowej coraz większy nacisk kładzie się na stronę techniczną i możliwości, jakie daje wyposażenie karty w mikroprocesor.

Większość banków rozpoczęła migrację z kart magnetycznych na karty chipowe, zgodne z normą EMV Jednolitego Europejskiego Obszaru Płatniczego (SEPA). Oznacza to, że w Polsce obserwowane jest masowe przejście z kart magnetycznych na chipowe. Karty EMV z  wbudowanych chipem umożliwiają bankom tworzenie coraz bardziej inteligentnych kart, zwiększając tym samym bezpieczeństwo klientów oraz ograniczając możliwość oszustw. Większość banków w Polsce outsourcuje proces do firm zewnętrznych. W przypadku outsorcingu, wiele projektów kładzie również nacisk nie tylko na banki wdrażające karty chipowe, ale także na ich partnerów. Oczywiste jest, że banki po swojej stronie muszą zapewnić wiedzę merytoryczną, jak i uzyskać niezbędne wsparcie ze strony outsorcerów, co może okazać się bardzo trudne w realizacji, ponieważ taką wiedzą dysponuje jedynie niewielka grupa specjalistów branżowych. Taka migracja może zostać zrealizowana przez kompetentnych partnerów już w przeciągu 3 miesięcy (projekt EMV in the BOX), ale może również pochłonąć o wiele więcej czasu, jeżeli nie zostanie starannie zaplanowana i zrealizowana.

Konwergencja stała się ważnym trendem w skali globalnej. Oznacza ona zanikanie barier pomiędzy poszczególnymi branżami. Mogą to być bariery istniejące pomiędzy bankowością, sektorem telefonii mobilnej, transportem, identyfikacją, handlem detalicznym, itp. Dobry przykład stanowi integracja płatności i sektora telefonii komórkowej. 5 lat temu płacenie przez telefon komórkowy było jeszcze odległym marzeniem, dziś stało się rzeczywistością. W przyszłym roku polscy operatorzy komórkowi rozpoczną prace, wraz z bankami i organizacjami płatniczymi, nad uruchomieniem takich systemów w Polsce. Współpraca graczy z różnych branż stanie się przełomowym doświadczeniem i przyczyni  się do zdefiniowania nowych standardów na rynku Polskim.

Ostatnio na rynek polski wprowadzono pierwsze karty bezstykowe. Karta bezstykowa to karta niewymagająca bezpośredniego kontaktu chipa z czytnikiem. Umożliwia ona wymianę niezbędnych poleceń i informacji na niewielką odległość za pomocą fal radiowych. Dzięki nim klient może zrealizować płatność za produkt lub usługę w bardzo szybki sposób; po prostu przez zbliżenie karty bezstykowej do terminala, poczekanie na sygnał i odsunięcie karty. Podpisy lub wprowadzenie kodu PIN jest zbędne. Terminale dla takich płatności wprowadzono już w Polsce w sieciach fast-food, sieciach detalicznych i kioskach, gdzie szybkość realizacji transakcji ma istotny wpływ na obroty oraz marże, oraz gdzie operuje się niskimi kwotami. Podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 organizowanych w Polsce, wiele stadionów najprawdopodobniej wdroży terminale dla kart bezstykowych, aby umożliwić maksymalnie dużej liczbie kibiców kupowanie przekąsek i napojów przed i w przerwie meczu, bez obawy, że nie zobaczą goli.

Dążenie do szybszej dostępności, niższych kosztów i większej wygody doprowadziło do pojawienia się nowej usługi, która już niedługo będzie funkcjonować na polskim rynku. Kod PIN do karty płatniczej będzie wkrótce bezpiecznie przesyłany za pomocą SMSa. Dziś banki wysyłają kartę bankową do klienta, a następnie klient czeka zwykle kilka dni na PIN. Jest to dla klientów niewygodna i w pełni zbędna procedura. Nowa usługa umożliwia również bankom komunikowanie się z klientem przez SMS w bezpieczniejszy i prostszy sposób.

Obecny globalny kryzys finansowy wpływa negatywnie również na Polskę, generując silną potrzebę redukcji kosztów, przy jednoczesnej  nieprzerwanej realizacji usług. Jednym z narzędzi, które banki mogą wykorzystać do osiągnięcia swych założeń, jest outsourcing niektórych elementów łańcucha dostaw na partnerów, którzy są w stanie zrealizować je w sposób bardziej efektywny, a zatem tańszy. Może to na przykład odnosić się do systemów personalizacji. Czy naprawdę muszą zajmować się nimi wewnętrzni pracownicy banku? Jeżeli nie, bank może powierzyć realizację tego zadania firmie zewnętrznej. Podnosi to istotne pytanie o profesjonalizm i nieprzerwaną realizację usług przez wybranego partnera. Banki muszą zapewnić przejrzyste procedury raportowania, podpisać szereg umów o poziomach usług (SLA) definiujących odpowiedzialności stron oraz opracować plany awaryjne (DRP) – nie tylko na papierze, ale plany, które rzeczywiście zabezpieczałyby alternatywne lokalizacje, niezbędny sprzęt, zdolność do realizacji zadań, dostępność kart i materiałów w magazynach. Wszystkie elementy muszą być poddawane regularnym testom, aby upewnić się, że w przypadku awarii, bank będzie przygotowany na nieprzerwaną realizację usług dla swych klientów w sposób odpowiadający przyjętym standardom.

Peter M. Majgaard
Country Manager
Oberthur Technologies Poland

Artykuł pochodzi
z Numeru Specjalnego Przeglądu Finansowego Bankier.pl

Partnerem wydania jest Visa

Źródło: Bankier.pl